Jarlingar Jarlingar skrev:
Tänk på att en epoxibehandling av golvet antagligen är lika tät som en matta.

Klinker kan upplevas som kall monterad direkt på betongen utan golvvärme.
Men en snygg matta på (y)

Har ni inga problem med tillskjutande fukt så låt vara. (y)
Jag har målat garagegolvet med epoxi från Epotex avsedd just för betongplatta. Den är diffusionsöppen och på fem år har jag inte sett ett spår av att den skulle bubbla upp pga fukt. Garaget är en del av källaren, så det är samma platta som i tvättstugan.

Vi har klinker i en liten korridor i källaren, och den känns bra kall. Därunder finns elgolvvärme, men den har vi aldrig igång...kostar ju skjortan, så det är tofflor som gäller! Nu när vi har bergvärme skulle man ju lägga vattenburen golvärme i hela källaren, men vi har långt ifrån de pengar som krävs för det.

Ja, vi gillar faktiskt den befintliga mattan. Den är tidsenlig med huset och passar otroligt fint med det lilla orangea tvättstället i glasfiber från Gullringen (som senare tillverkade kabinbåtar). Detta tvättställ är till och med inritat i husets originalritningar! :D Så mattan får vara kvar. Jag är väldigt observant gällande huset, så märker jag några problem får vi ta tag i dem då. (y)
 

Bästa svaret

Det syns ju rätt tydligt att där är ngn. sorts tätskikt som inte är plastmattan. Så troligen har de skurit bort en bit matta, bilat bort brunnen, monterat ny brunn, och lagt någon form av tätskikt istället för den bortskurna mattan. Vid brunnen ser det inte konstigt ut, även om man skulle behöva titta lite närmare för att säga något.

Det som är svårt (omöjligt ?) att få till på ett godkänt sätt är att skarva ihop det där tätskiktet med mattan.

MEN, om allt detta är i ett utrymme där man kan tänka sig tillskjutande fukt underifrån. Ex. en äldre källare. Då skall det inte vara något tätskikt. I så fall är det närmast en fördel om de fuskat med tätskiktet.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Är du helt säker på att brunnen är bytt och att det inte sitter en gammal brunn där under som pimpats med nytt fint galler över? Lyft på gallret och kolla.
Där borde du också hitta en klämring med matta bakom.
Att brunnen är bytt råder det inget som helst tvivel om. Det finns fyra brunnar i källaren, en i garaget, en i duschrummet utanför bastun (båda belägna i det som tidigare var rummet för oljetanken), en i pannrummet och den i tvättstugan. Alla brunnar utom den i tvättstugan är original gjutjärn, den modellen som avloppsspolare inte kan gå ned i. Se dessutom bilderna jag la in, så ser du att det är en modernare brunn än 60-tal.
 
H hempularen skrev:
Det syns ju rätt tydligt att där är ngn. sorts tätskikt som inte är plastmattan. Så troligen har de skurit bort en bit matta, bilat bort brunnen, monterat ny brunn, och lagt någon form av tätskikt istället för den bortskurna mattan. Vid brunnen ser det inte konstigt ut, även om man skulle behöva titta lite närmare för att säga något.

Det som är svårt (omöjligt ?) att få till på ett godkänt sätt är att skarva ihop det där tätskiktet med mattan.

MEN, om allt detta är i ett utrymme där man kan tänka sig tillskjutande fukt underifrån. Ex. en äldre källare. Då skall det inte vara något tätskikt. I så fall är det närmast en fördel om de fuskat med tätskiktet.
Snart 50 år får man väl räkna som "äldre källare"? :) Nej, om något är problem här så är det väl att det ligger våtrumsmatta på plattan...men som sagt, så länge detta problem inte manifesterar sig på något sätt så är det ju inget problem.
 
P Paxman skrev:
Epotex avsedd just för betongplatta. Den är diffusionsöppen
Coolt!
Visste inte att det fanns!
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Coolt!
Visste inte att det fanns!
Väldigt trevlig färg att jobba med. Luktar ingenting (i princip), täcker bra, torkar relativt snabbt och ger en riktigt härlig yta som är väldigt lätt att hålla rent. Dessutom tål den allt man kan tänkas spilla på den samt hårt slitage. Nackdelarna är att den är ganska dyr, den ändrar kulör om den utsätts för UV-strålning (endast för inomhusbruk med andra ord) och den blir riktigt hal när den är blöt. Det ska dock finnas något halkskyddsmedel man kan blanda i det sista skiktet, men det gjorde inte jag...ville ha den helt släta ytan som bara är att torka av med papper om man kladdat med något.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Årets trådlyft här! 😃

På förekommen anledning (vatteninträngning genom väggen pga skyfall kombinerat med igensatt takavvattning) så kikade jag lite mer på denna märkliga konstruktion. Det visar sig att "hempularen" i inlägg #17 verkar ha gissat rätt:

Sliten hörn, trasiga kakel, exponerat underlag, skadad vägg, renoveringsbehov, färgskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När golvbrunnen byttes ut skars en rejäl bit av mattan bort, någon slags tätskikt (jag gissar att det grön/blåa är ett tätskikt) smetades ut och klinker täckte den saknade mattan.

Så här kan vi inte ha det. Just nu är det dock inte prioriterat att slita upp mattan, men vatteninträngningen fick plastfärgen på väggen att bubbla...så vi har skrapat bort allt som gick enkelt och kommer ge oss på resten av väggarna när vi har möjlighet. Vi ska testa med tapetångare och IR-värmare och hoppas på att plastfärgen släpper från putsen.

Sen blir det epoxi på golvet. Det jag bekymrar mig för är nivån på golvbrunnen i förhållande till plattan. Om den är för hög kommer det bli problem. Jag gissar att enda alternativet i så fall är att bila upp den och lägga i en ny.

Gällande epoxifärgen så har vi kört Alcros Hangar EP i två utrymmen där det var rå betongplatta med mycket tillfredsställande resultat. Ena stället var en liten matkällare och det blev så bra att vi inspirerades att fixa bastugolvet också. Epoxifärgen är fantastisk! Både att arbeta med, men också slutresultatet. Den kan läggas tjockt...riktigt tjockt, så små ojämnheter och sprickor kan man fylla med färg. På ett ställe hällde jag ut det som var kvar i burken för att fylla ut en ojämnhet. Färgen blev högre än golvytan!

Färgen känns nästan lite mjuk i ytan...typ som suddgummi, så det känns inte lika stumt som klinker. Enda nackdelen som jag ser det är det jag nämnde tidigare i tråden, epoxi blir snorhalt om det blir blött. Det går dock att komma runt antingen genom att blanda in något antihalkmedel, eller så har man vattentåliga mattor med gummiundersida vilket vi tänkte ha i bastun. Så otroligt skönt att slippa den rangliga trallen som låg där tidigare.

I bastun gjorde jag så att jag tätade mellan golv och golvlist med Tec7 och målade sedan upp epoxi på listen. På så sätt är nu bastugolvet som en balja vilket gör att inget vatten kan ta sig in i väggarna och det är väldigt enkelt att svampa upp efter ett bad. Golvet är också otroligt enkelt att hålla rent...vilket det verkligen inte var när det var råbetong.

Innertak av trä, tom bastu med bänkar, fläkt, skyltar av användning, mörk betonggolv, väggkrokar, dämpad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japansk stilbadrum, träinredning, stor badtunna, privat, avslappnande atmosfär, reflektion av ljuset på vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.