Villa på hjul kan inte vara något problem. Borde kunna var hur lång o bred som helst om man inte ger sig ut på vägarna. I Varbergs kommun finns mkt villavagnar mm. Stadsbyggnadschefen uttalade sig i Hallands Nyheter " går dom på hjul kommer vi inte åt dom"
En granne köpte en avstyckad gård. På åkrarna runt omkring gick grannböndernas kreatur o betade. Han bjöd in bönderna med traktorer o redskap och tog lämpliga bilder. Åkte in till skattekontoret o registrerade fastigheten som jordbruksfastighet - byggde sen utan att kontakta kommunen, ett jättehus (på pappret verkstad djurstallmm.) Det blev ett antal rättegångar som han vann och kommunen fick betala kalaset.
Om du har vattendrag i närheten kan du ju bygga en husbåt. Krävs bara lanterner o en gammal utbordare så är det en båt!
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
P
Ja billigaste lösningen då är nog ett litet torp/hus vid vägs ände och att hålla sig till att inte ändra nåt som kräver bygglov. Eller alternativt vränga reglerna till sin fördel med att ta reda på exakt vad kommunen vet om din fastighet. Många gamla fastigheter så finns det knappt ritningar men räkna med att kommunen har lite gamla bilder och flygfoton och vad man kan se med tjänster som google maps och liknande. Kan vara svårt att avgöra hur långt ett uthus är från bara ett dåligt flygfoto och nån bild på gården från 40 talet..Sen är det ju bra om det ligger lite så att få människor passerar för orsaken att kommunen hittar svartbyggen och olovliga ändringar beror ju oftast på att nån granne anmäler..inte så vanligt att kommunen är ute och letar ändringar. :) Börjar dom med det så åker nog var och varannat hus dit när altaner och trädeck byggs runt hus och glasas in.

Sen borde byggloven vara mer baserade på att inte störa grannar så med grannens medgivande och ett säkerställt att det är tillräckligt stadigt så inte taket rasar in så borde övriga krav på handikappanpassningar och annat jävla trams tas bort och inte vara ett krav. Att försöka handikappanpassa ett torp i två våningar med en trång trapp och höga trösklar när man ska bygga ut ett rum till så ställs krav på handikappanpassning av det nya badrummet med plats för rullstol men hur ska man få den genom gamla delen? ibland så är dessa regler mest trams som kanske funkar om man bygger ut ett större hus men som ibland blir helt bakom flötet i nåt gammalt torp. Samma med isoleringskrav på vissa utbyggnader.. att ha xx antal cm isolering i vägen som längre bort möter gammal 1900 tals konstruktion blir lite tramsigt. värmen lär ta enklaste vägen ut så att ha xx cm gullfiber i väggen för att en bit bort bara ha en timmervägg med gammalt englas fönster så blir isoleringskraven lite knasiga. dom är troligen anpassade för att följas när man bygger nytt men en del snillen på bygglovs avdelningen anser att dom ska följas när nån bygger ut ett gammalt torp..

Tror kuggfrågan när man ändrar gamla hus är.. Kan kommunen konstatera att det här är ändrat sista 10 åren? om dom inte kan bevisa det så kör på och fråga inte så mycket. :)
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vet inte om jag gillar din inställning och din ton är i alla fall otrevlig (signaturen arg man stämmer nog ganska bra på dig)
Men för att ändå komma med ett konstruktivt svar tolkas en husbåt som en båt och inte som ett hus. Där faller redan många krav i bygglovet. Sedan vet jag faktiskt inte om man behöver bygglov för båtplats eller gräva en bassäng på tomten
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
POLARIS 78 :" Vill man bo utan att vara i gränslandet på vad lagar och regler säger så är troligen nåt litet torp det billigaste och så renovera utan att ändra utvändigt för att slippa krångla med bygglov. Ofta så har ju inte kommunen en aning hur ett gammalt torp ser ut invändigt då ritningar ofta saknas. Då är det svårt att bevisa att du eller nån som bodde där för 30 år sen ändrade på nåt"
Man kan ju låta en "målvakt" från ett sydeuropeiskt land äga det ett par år. Finns säkert någon utanför Konsum.
Vipps så har huset blivit som du vill och målvakten tillbaks i sitt hemland.

När jag byggde fritidshus för 13 år sedan, ville jag ha hjälp av byggnadsinspektören att bestämma läge och höjder mm.
"De gör du bäst själv, vi har så mkt att göra" sa han. Sen när slutbesiktningen skulle göras sex år senare hade dom folk och moderna GPS instrumment - huset låg 15 cm fel på en 2500 kvm tomt ! Som tur var kände jag en av "pinnpojkarna" så jag kunde snacka mig ur situationen.
 
J
Okej!

Som jag tolkar det är det alltså en optimistisk definition på husvagn som kan vara modellen för minsta möjliga krångel.

Två saker som intresserar mig där. Jag har hört någon som byggde en brygga utan bygglov men som konstruerade bryggan så att den inte bara var flytbar utan även flyttbar (sorry ;) ) och när kommunen klagade lite så ankrade han bar om den några meter hit och dit. Kan man göra samma sak med en hus på vagn. Dvs att man flyttar runt den på samma tomt. Alternativt tar bort den en vecka och ställer tillbaka den. Tror ni det kan funka?

Vad är "max" storlek på ett efterfordon? Jag har läst på Transportverkets webbsida att "fordonsbredden inklusive last vara högst 260 cm. Lasten får skjuta ut högst 20 cm utanför fordonet. Om lasten är odelbar, till exempel en båt, får bredden vara upp till 310 cm, förutsatt att ekipaget är utmärkt enligt Transportstyrelsens föreskrifter 2010:141."

Så själva släpet skulle då var efterfordonet och lasten själva huset som i så fall kan vara 310 cm givet att man följer nämnda föreskrifter? Men vad som inte står något om är längden. Borde väll finnas definierat också? Det blir ju självklart en ekvation mellan efterfordonets yta respektive vikt som det tänkta huset kommer få. Men det tycker jag är ett senare problem. Mer intresserad av vilka parametrar man har att leka med. :)
 
J
harry73 harry73 skrev:
Vet inte om jag gillar din inställning och din ton är i alla fall otrevlig (signaturen arg man stämmer nog ganska bra på dig)
Men för att ändå komma med ett konstruktivt svar tolkas en husbåt som en båt och inte som ett hus. Där faller redan många krav i bygglovet. Sedan vet jag faktiskt inte om man behöver bygglov för båtplats eller gräva en bassäng på tomten
Helt rätt, irriterad och uppgiven. Så risken att jag framstår som en babblande idiot är överhängande :) Jag gillar verkligen din tanke på att gräva en bassäng och placera en husbåt där. Vore hysteriskt kul om man har för mycket tid och pengar :D
 
När det gäller husvagn är det ju dock som ngn skriver inte ok att permanent bosätta sig i denna då uppkommer krav på bygglov :(

Men annars - vad i ett bygglov är det som inte tillåter dig att uppföra ett halmhus ?
Om du bygger utanför detaljplanerat område så finns ju inga (eller nästan inga iaf) bestämmelser om hur det får se ut - så det du måste rätta dig efter är energieffektivitet, handikappanpassning och att konstruktionen håller - lite förenklat ?

Bygger du dessutom det som en sommarstuga så faller en del av det där bort, sen kan man i efterhand bosätta sig där iaf (det är ju en separat sak)

Jag byggde min sommarstuga (förvisso för 10 år sen, och förvisso, enligt många definition, som en "standardstuga") - men den kostade bara drygt 200 kkr (för 48 kvm; Hamnade på 280 kkr inkl tomt med anslutningar till el och vatten) och jag gjorde det mesta utom el och schakt själv (el får man inte göra, och schakt blev smidigare och tom billigare att leja till en lokal grävare).

/K
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
klaskarlsson: "När det gäller husvagn är det ju dock som ngn skriver inte ok att permanent bosätta sig i denna då uppkommer krav på bygglov :(" Han kan väl flytta på den då o då, eller fotografera, paintshopa och skicka foto till kommunen då o då. Jag känner många som bor i husbil /vagn året runt. Dom har inga bygglov.
En lustighet: när jag tog lastbilskort för 25 år sedan fick vi veta att det fanns ingen max höjd given, men man får inte passera hinder med högre fordon än höjdskylten visar.

Hur breda får böndernas redskap vara? Här i Skåne är de ofta upp till 10 meter ofta 6m när man möter dem på allmän väg.

Jag har tre svartbyggen på min tomt (en gammal husvagn). På kommunens karta är de inritade som svarta rektanglar. Vid ett tillfälle frågade jag stadsbyggnadschefen vad det betydde, " Svartbygge sa han - häll god kontakt med grannarna, ordna kräftskivor ihop och drick en pilsner med dem, så bryr vi oss inte. Underförstått - så länge ingen klagar gör vi ingenting åt det.
 
P
Det där med att det skulle vara olagligt att bo i en husvagn.. Jag har också hört det men finns det nåt fall där man faktiskt gjort nåt åt det. ja menar varenda camping har ju långliggarplatser där det står permanent uppställt. Vad händer om du flyttar runt lite på vagen var 5-6 vecka? Är det ett nytt boende om det är 4 M åt höger från sist? Hur funkar byggbaracker på större abetsplatser / byggen. Dom kanske har bygglov och rivningslov? Finns ju tom flyktingar som bor i husvagnar som kommuner ställer upp.. ja menar vore det olagligt rakt av att bo i en husvagn så verkar det ju otroligt att kommuner gör det. Tror lagen runt det där är lite mer komplicerad än att det rakt av är olagligt så fort man bor i en husvagn mer än 5 veckor eller vad det nu är för antal.
 
harry73
Jag tror inte att det är olagligt att tillbringa all sin tid i en husvagn, men jag kan tänka mig att husvagnen klassas som annan typ av byggnad när man bor där permanent. Och det kan leda till krav på bygglov.

Reklamvagnar hanteras olika av olika kommuner, men det finns dom som sätter gränser för hur länge (per år) de sammanlagt får befinna sig på samma tomt, samt att om de förflyttas, ska de förflytta sig till utanför tomtgränserna.
 
P
undrar om dom har lagstöd på "att dom ska flyttas utanför tomtgränserna" eller om kommunen som vanligt försöker med egna versioner av tolkningar och var gränsen går.
 
J Stormfrog skrev:
efterfordonet och lasten själva huset
Nej. efterfordon får endast användas för att transportera sitt ändamål, t ex båt.
 
J Stormfrog skrev:
Som en förklaring till bakgrunden för min fråga. Nej jag har inte sökt bygglov. Anledningen till min frustration är de många fall jag delgivits där människor haft ambitionen att bygga smart och annorlunda får avslag och ombedda att "hålla sig till vad som är standarden". Trots att majoriteten av de hus vi bygger i Sverige är så infernaliskt dåliga, kostnads ineffektiva för att inte prata om fula och fantasilösa. Dragiga "miljöhus" som är skeva, fuktskadade och ruttnar bort efter några decennier. (Jämför det med hus konstruerade av lera och halm i mellanöstern som står kvar efter tusentals år).
Du har inte funderat på att emigrera till Mellanöstern? Exempelvis länder som Somalia och Jemen har förmodligen mycket liberala regler för husbyggen.
 
  • Gilla
  • Haha
Le Luik och 4 till
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Jämför det med hus konstruerade av lera och halm i mellanöstern som står kvar efter tusentals år
Testa bygga ett hus av halm och lera var som helst i Sverige enligt samma metoder de har i Mellanöstern så får vi se om det står kvar på några år :)

Jag skulle tro att anledningen till att husen håller bra där är att det inte regnar stup i kvarten och de har dessutom väldigt få dygn då det förekommer regn på dagen och minusgrader på natten vilket skulle orsaka frostsprängning. Obefintlig isolering och avsaknad av fönster samt en dörr av tyg gör säkert sitt till att hålla underhållsbehovet till en minimal nivå också :)
 
  • Gilla
mrZnake och 2 till
  • Laddar…
Vi har ju tyvärr den sjuka situation i Sverige att man kan skita i reglerna så länge man inte har någon utmätbar egendom. Därav alla migranter och "asfaltsläggare" som bara kan ställa upp och bo var som helst, inklusive på annas mark, utan konsekvenser. Att skita i reglerna funkar tyvärr sämre om man är en hederlig arbetare med inkomst och tillgångar.
 
  • Gilla
BGA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.