J
Hej!

Jag håller på att gå i taket varje gång jag tänker på bygglov och detta förba**ade bromsspår till land. Min dröm är att bygga ett enkelt hus. Litet, enkelt, klimatsmart, med kretslopssystem inspirerade från Earth Ship rörelsen. Jag har gått i tankar från allt till olika konstruktioner av sk "micro houses" till hus på hjul, till hus isolerade med halm och lera. Det jag är ute efter är att bygga smart, billigt och enkelt. En budget på 200.000 kr är målet. Det skulle också vara ett huvudfokus i mitt projekt. Att detaljplanera projektet och lägga så mycket tid på detta att budgeten faktiskt är en möjlighet.

Men då kommer Svenska Bygglovet oinbjuden in i mitt liv. Donderar och skriker, lever rövare och beter sig rent ut sagt som ligister. Spottar på mina drömmar och skrattar mig i ansiktet.

Så som ämnesraden lyder. Finns det något sätt att på laglig eller mer eller mindre lagligt sätt att ta sig runt denna infernaliska fyrkantiga betongsugga vars enda syftet verkar vara att jävlas med entreprenörer?

Några mer eller mindre bra idéer jag haft hittils.

* Köpa mark, utropa min egen Mikronation och följa Sveriges lagar i allt utom just Bygglov och bygglagar som jag högaktningsfullt ger fingret.

* Definiera mitt "hus" som vindskydd. Men vad är definitionen av vindskydd?

Vad har man för fördelar att bygga hus på hjul? Finns det något sätt att komma runt all röd tejp och bygga ett hus som i teorin är flyttbart (dvs byggt på en trailer / stor traktorvagn eller liknande) men som i praktiken ändå för mig blir en fast bostad med möjlighet att ansluta vatten och avlopp.

Vad jag eftersöker är alltså alla möjliga sätt som man kan förenkla byggandet av något som inte är "standardiserat" enligt Svenska byggstandarder. Enkla som komplicerade. Allt är av intresse! :D (Och har ni några lite för bra tips kan ni skicka dem på PM ;) )

Tack på förhand.

Mvh, arg kränkt man.
 
  • Gilla
  • Haha
R1chard och 3 till
  • Laddar…
Bygga på hjul. Det finns massor av reklamskyltar/bodar mm som egentligen behöver bygglov men man har kringgått det genom att sätta saken på hjul. Jag antar dock att "vagnen" kan inte vara bredare än en vagn som är trafikregistrerad.
Svartbygge och tålamod.
En företagare i min kommun har byggt en enorm maskinhall utan bygglov. Han påstod att det skulle vara en bygglovsbefriad ekonomibyggnad till lantbruksverksamhet. Pga rent dumhet samt kompiskrruption gick kommunen med på det fast det inte fanns någon lantbruksverksamhet.
Nu får företagaren i för sig inte använda byggnade som tänkt, men om några år är preskriptionstiden slut och då är det fritt fram att använda byggnaden hur som helst.
 
Att bygga ett tinyhouse på hjul är möjligt med den budget du nämner, men det kräver en del återbruk och allmän händighet. Enklast rent juridiskt är nog att hyra plats på camping som har tillstånd för permanent uppställning. Många väljer att ställa vagnen "svart" på landet och i princip leva offgrid, med urinseparerande mulltoa, 12 voltsdusch eller gymkort. Reglerna för att bo i husvagnar, baracker och tiny house är lite oklara och bedömningarna kan skilja sig från olika kommuner. Att förvara en obebodd husvagn på tomten är oftast tillåtet. För att bo i den permanent krävs i regel bygglov, och tumregeln säger att detta infaller efter sex veckor vilket betraktas som en normal semesterperiod. En bostad som är max 25 kvm kan klassas som attefallare och kräver då bara bygganmälan - fortfarande papperstjorvigt, men förutsätter liksom friggebodsregeln att det redan finns ett en- eller tvåfamiljshus på tomten OCH för att bli godkänt för permanentboende måste badrum och entre vara handikappanpassat. (Det är inte tillåtet att bo i en friggebod.)
 
  • Gilla
Mackew74
  • Laddar…
Det bästa är nog att helt enkelt att bara strunta i reglerna och göra allt för att förhala när kommunen klagar. Bygg huset på hjul, behövs ingen registrering, googla "Efterfordon".
 
Det enklaste måste väl vara att köpa ett gammalt fallfärdigt torp långt ute i skogen och renovera upp det. Då finns ju redan bygglov sedan tidigare och man ligger utanför tättbebyggt område så diverse ekonomibyggnader och off-grid lösningar borde vara ok. En mindre kommun är oftast intresserade av fler invånare och stadsbyggnadskontoret hjälper säkert till med en smidig hantering om ytterligare bygglov behövs.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt.
Har du sökt bygglov och blivit nekad? I så fall på vilka grunder?
Eller lever du med förvissningen om att allt som har med bygglov att göra är byråkratisk terror och kommer sätta käppar i hjulen för dig, men du har inte sökt ännu?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fristil skrev:
Att förvara en obebodd husvagn på tomten är oftast tillåtet. För att bo i den permanent krävs i regel bygglov, och tumregeln säger att detta infaller efter sex veckor vilket betraktas som en normal semesterperiod.
Jag har letat efter en sån här uppgift länge, men det här är första gången någon faktiskt kommer med en siffra. Det verkar som många bygglovsregler som verkar vara "på känn" och lite beroende på omständigheterna. Tex inställer sig snart frågan, gäller samma tid även för ett tält? Hur ser man på om ett tält/husvagn är bebott eller obebott? Har tältets/vagnens storlek betydelse?

Paviljongernas bygglovskrav har ju diskuterats också och visst kan det tyckas småaktigt att behöva söka bygglov för en paviljong som står uppe, men här efterfrågar jag personligen tydligare direktiv.
 
Det spelar ingen roll om det är ett tält, en husvagn eller ett riktigt hus, alla måste ha bygglov om dom står permanent
 
  • Gilla
mrZnake
  • Laddar…
Är du ute efter ett permanentboende som ska vara stationärt och inte komplettera ett befintligt bostadshus så är det enkla svaret nej, det finns ingen laglig väg runt bygglov.

Alternativet att ställa konstruktionen på hjul faller på "semesterperiodsregeln" som redan är avhandlad.
Alternativet med attefallare faller på att det är en komplementbyggnad.
Ekonomibyggnader får man inte bo i.

Vill du hålla det lagligt är det nog helrobs tips som är det vettigaste, kan du tänka dig att bända på reglerna så är nog det bästa alternativet att hitta en bit mark långt åt helvete ut i ödemarken där ingen människa kommer märka att du slänger upp en stuga, sen kan du odla och jaga din egen mat i godan ro, åtminstone tills någon övernitisk myndighetsperson/svampplockare/jägare undrar varför det ryker från grantopparna....
Var du ska vara folkbokförd vete fan dock....

Lycka till!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad är problemet med ett vanligt bygglov ?
 
S smurfen72 skrev:
Vad är problemet med ett vanligt bygglov ?
att det tvingar på folk en massa tramsiga saker dom inte vill ha, som TV-licensen ungefär
 
  • Gilla
SMZ och 1 till
  • Laddar…
I övrigt anser jag att Sverige är väldigt långt från att vara ett "fritt" land. Det värsta är bara att vi svenskar inte fattat det.
 
  • Gilla
Eriiik och 5 till
  • Laddar…
P
Att påstå att det är smidigt och enkelt med bygglov då har man nog aldrig skaffat ett..Eller så har man haft nån annan som man betalat för att ordna allt som har bra kontakter med bygglovsavdelningen på kommunen. Det känns ofta som att man från kommunens sida snarare vill krångla och vara byråkratisk med krav på allt möjligt som inte alltid är regler som man kan läsa utan ibland hamnar i om personen hos kommunen gillar din ide eller inte. Visst det kanske är tur att folk inte får bygga precis hur dom vill men nu för tiden så känns det som att man lägger sig i allt som gäller ändringar av byggnader .Man försöker även krångla till det med attefall och friggebod för att helst vill man ha bygglov där det borde räcka med en bygganmälan dock så är vissa bygganmälningar lika tillkrånglade som ett riktigt bygglov. Men det handlar väl om att man vill göra sig beehövd och känna sig duktig på bygglovskontoret..

Billigaste boendet är ju troligen att bo i en husvagn på nån camping eller på nån avsides plats där ingen märker det..

Vill man bo utan att vara i gränslandet på vad lagar och regler säger så är troligen nåt litet torp det billigaste och så renovera utan att ändra utvändigt för att slippa krångla med bygglov. Ofta så har ju inte kommunen en aning hur ett gammalt torp ser ut invändigt då ritningar ofta saknas. Då är det svårt att bevisa att du eller nån som bodde där för 30 år sen ändrade på nåt. Ett annat stort plus med gammalt torp är att oftast så finns det ju vatten och avlopp och el indraget. Att bara få ström till en ny tomt är ju inte billigt idag.
 
J
Jäklar så mycket bra svar! Tack! :)

Som en förklaring till bakgrunden för min fråga. Nej jag har inte sökt bygglov. Anledningen till min frustration är de många fall jag delgivits där människor haft ambitionen att bygga smart och annorlunda får avslag och ombedda att "hålla sig till vad som är standarden". Trots att majoriteten av de hus vi bygger i Sverige är så infernaliskt dåliga, kostnads ineffektiva för att inte prata om fula och fantasilösa. Dragiga "miljöhus" som är skeva, fuktskadade och ruttnar bort efter några decennier. (Jämför det med hus konstruerade av lera och halm i mellanöstern som står kvar efter tusentals år). Att dessutom kostnaden för att söka bygglov är flera tusentals kronor är bara så sinnessjukt verklighetsförvridet. Bygglov finansieras av en kommunal institution som i sin tur finansieras av mina skattepengar - det är kommunen som kräver bygglov, inte privatpersonen. Varför en privatperson ska betala bygglovet är enligt mig helt sjukt. Kommunen borde om något ersätta personen som ämnar bygga ett hus för ledtid. Kort och gott. Hela bygglovet är idag organiserat som en institution för att bestraffa och kuva sveriges invånare in i någon slags planekonomisk extremkommunistisk ideologi med identiska hus konstruerade på samma fantasilösa sätt. Tanken med bygglovet är god, men som plågas av inkompetens och svårigheter att följa tidens utveckling. Anledningen till att jag är förbannade är politisk. Jag tycker inte det passar sig i en demokrati med den här typen av översittarverksamhet.

För att citera Frank Gehry "98% of everything that is built today is shit!". I Sverige är det nog 99,9%. Men syftet med den här tråden var inte att diskutera bygglovets vara eller inte vara eftersom det ändå inte kommer ändras. Däremot hur man navigerar det på det mest smärtfria sättet och utnyttjar alla luckor och håll man bara kan hitta :)
 
  • Gilla
Byggare Mats och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.