Hej!

Vi tänkte ha pärlspont i taket. Vi vill ha det vitmålat (täckande). Hur bär man sig åt bäst? Ska pärlsponten ligga och torka hemma först? Hur länge i så fall? Ska vi måla plankorna före vi sätter upp dem eller efter? Hur många lager tror ni behövs? Tips på bra färgtyp? Finns det färdigmålade någonstans?

/Ziro
 
Det är inte fel att låta panelen ligga och torka först. I bland händer det dock att panelen slår sig lite och mer ser ut som propellerblad till ett flygplan vilket gör att den blir svårare att sätta upp. Jag har en hel del panel liggande och den har inte slagit sig efter mer än ett år på torken så jag tror det har mest med tur att göra.

Jag föredrar att måla panelen innan den sätts upp och sedan måla den en gång när den är på plats. Jag börjar med att ha kvistlack på alla kvistar och mörkare delar av panelen (annars kommer det att lysa igenom efter en tid). Sedan målar jag med grundfärg och två lager lackfärg. Jag har bland annat använt Rustas vita oljefärg och den funkar bra. Annars går det lika bra med de stora färgtillverkarnas vattenbaserade färger (som torkar mycket snabbare än oljefärgen). Panelen spikar jag sedan upp med tryckluftspistol. Till sist målar jag panelen en gång till för att dölja spikskallarna och "måla ihop" panelen.

Jag tycker man ska måla innan man sätter upp panelen. Dels för att det är lättare att måla och dels för att man slipper fula ränder när/om panelen torkar isär.
 
General Failure skrev:
Panelen spikar jag sedan upp med tryckluftspistol. Till sist målar jag panelen en gång till för att dölja spikskallarna och "måla ihop" panelen.
Fråga, varför använder du inte de "spikplåtar" som finns till panel, så slipper du ju spikskallarna helt och hållet? Blir det bättre att spika igenom träet?
 
Vår panel är spikad igenom med dyckert och inte katten syns det.
 
jockesoft skrev:
Fråga, varför använder du inte de "spikplåtar" som finns till panel, så slipper du ju spikskallarna helt och hållet? Blir det bättre att spika igenom träet?
För att det är enklare, snabbare och billigare. Om det blir bättre har jag ingen aning om men jag skulle tippa att det finns ingen som kan se någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.