D
Vill ha lite juridiskt råd vad jag har rätt till samt hur jag ska agera.

När jag skrev på kontraktet på nuvarande lägenhet så ansökte jag om renovering.
Är en större förändring och inte bara renovering i badrummet som gör jag inte vill göra något innan godkännande.

Problemet är att jag nu efter 3 år fortfarande varken fått min ansökan godkänd.
Först fick jag ja från en enskild i styrelsen men drogs snabbt tillbaka då den hade bara gett det utan att styrelsen var ok med det.

Jag hade tagit flertalet offerter och planerat att börja vid tillträdde men fick ändra de planerna när jag inte fick godkänt.

Har nu i ett annat ärende som styrelsen inte skött sig kontakt med föreningens ekkonomiska förvaltare för att medla och har tagit upp om min ansökan.

Jag tänker nu har väl rot avdraget förändrats. Kan jag begära att föreningen betalar kostnaden som överstiger min lägsta offert från 3 år sedan med tanke på att de inte givit besked?

Varit mycket problem med styrelsen.

Även felanmällan jag gjort till styrelsen om hund som ylar på nätterna. Felanmälde till ordförande jag har bra kontakt med men fick svar han inte kunde driva det då de andra i styrelsen hatar mig. Efter gått ett år och ståt ut med störningen på natten skickade jag mail till ordförande med störningslogga. Han svarade inte så skickade då till hela styrelsen och sa att jag felanmält detta för ett år sedan och förväntar mig att de agerar nu annars kommer jag göra anmälan till miljönämnden.

Svaret jag fick från två ledamot var ungefär samma, jag bara skulle stå ut då den boende skulle flytta om några månader, att när man bor i fler familj så får man stå ut med störning från grannar.

Jag tyckte inte det var ok så skickade anmällan till miljö vilket det gick på min linje och drev ärendet. Då började styrelsen äntligen göra det de ska. Då styrelsen agerat och störningen hade minskat dramatiskt så var jag ok med miljönämndens också var nöjd och la ner ärendet. Men sedan så gav styrelsen mig föreningens räkning från miljö med hänvisning jag skulle betala den för jag gjort att styrelsen var tvungen lägga ner tid på detta.

Jag funderar nu gå vidare med detta och begära skadestånd. Har ju styrelsens mail som bevis.
Har nämnt det för styrelsens jurist när det var möte men ville mest ta det vi egentligen hade möte om samt nämndes bevis. Ska jag ta kontakt med advokat eller ska jag sammanställa alla bevis och kontakta föreningens jurist igen med krav. Vad hade varit ett rimligt krav för skadestånd?

Hittade lite kort om förening där styrelsen hade dragit en boendes störnings anmälan till domstol, Där de förlorade och advokaten rått att inte överklaga. Den boende hade då stämt föreningen och vunnit. För mig den fick sänkt hyra/avgiften med 50%.
 
Ett rimligt krav på skadestånd vore ju det faktiska belopp du förlorat. Vilket som jag förstår det är ingenting. En ylande hund och en renovering som inte blivit av, en styrelse du inte kommer överens med och du vill ha deras godkännande? Jag säger sälj. Men så är jag inte någon hårklyvare heller, så någon kommer säkert på något sätt du lidit skada av detta.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Svårt att veta var man ska börja. Tar renoveringen. Föreningen måste behandla din ansökan. Och den kan inte välja fritt om du ska få renovera eller inte, utan vad styrelsen har rätt att neka till är reglerat i 7 kap. 7 § bostadsrättslagen. Det är möjligt att du skulle kunna få skadestånd om de inte fullgjort sitt jobb, men jag skulle inte lägga tid på det. Det är reglerat i 13 kap. lagen om ekonomiska föreningar.

Vad gäller fakturan om hunden är det bara att bestrida den. Den är väl ställd till föreningen och inte till dig, eller?

Jag skulle inte acceptera att få höra att styrelsen hatar mig. De har faktiskt en uppgift att vara rättvisa gentemot och i tvister mellan medlemmarna.

Att bo i en illa skött BRF kan vara jobbigt. Man är beroende av frivilliginsatser från människor som kanske inte alltid kan sin sak. Men vill man bo kvar har man förstås samma möjlighet att påverka styrelsesammansättningen som alla andra.
 
D
Valkyr Valkyr skrev:
Ett rimligt krav på skadestånd vore ju det faktiska belopp du förlorat. Vilket som jag förstår det är ingenting. En ylande hund och en renovering som inte blivit av, en styrelse du inte kommer överens med och du vill ha deras godkännande? Jag säger sälj. Men så är jag inte någon hårklyvare heller, så någon kommer säkert på något sätt du lidit skada av detta.
Det jag kan förlora är väll att rot är väll ändrat från då 50% till nu 30%. Samt känner inte jag kan höra av mig igen till firman med lägst offert efter allt krångel. Tänker ju att innan jag börjar badrumsrenoveringen få ok att styrelsen betalar beloppet som överstiger den lägsta offerten jag hade för 3 år sedan.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att veta var man ska börja. Tar renoveringen. Föreningen måste behandla din ansökan. Och den kan inte välja fritt om du ska få renovera eller inte, utan vad styrelsen har rätt att neka till är reglerat i 7 kap. 7 § bostadsrättslagen. Det är möjligt att du skulle kunna få skadestånd om de inte fullgjort sitt jobb, men jag skulle inte lägga tid på det. Det är reglerat i 13 kap. lagen om ekonomiska föreningar.

Vad gäller fakturan om hunden är det bara att bestrida den. Den är väl ställd till föreningen och inte till dig, eller?

Jag skulle inte acceptera att få höra att styrelsen hatar mig. De har faktiskt en uppgift att vara rättvisa gentemot och i tvister mellan medlemmarna.

Att bo i en illa skött BRF kan vara jobbigt. Man är beroende av frivilliginsatser från människor som kanske inte alltid kan sin sak. Men vill man bo kvar har man förstås samma möjlighet att påverka styrelsesammansättningen som alla andra.
Fakturan är inte utställd till mig samt löst det.
Mer nämnde vissa hur fel styrelsen agerar.
Har funderat försöka få till en ny styrelse men svårt hitta folk som vill sitta.
De har ju även chabblat kallelsen till årsmötet som varit vilket gör jag har rätt ogiltigförklara det. Har där frågat efter protokollet för att veta vad som beslutats som en början.
 
D Daniel_82 skrev:
Det jag kan förlora är väll att rot är väll ändrat från då 50% till nu 30%. Samt känner inte jag kan höra av mig igen till firman med lägst offert efter allt krångel. Tänker ju att innan jag börjar badrumsrenoveringen få ok att styrelsen betalar beloppet som överstiger den lägsta offerten jag hade för 3 år sedan.
Skulle inte satsa något på att få de restererande 20% betalade av föreningen, att du tycker det är pinsamt att kontakta firman med lägst offert är knappast någon skada. Lite pinsamhet har ingen dött av. Har svårt att tro att firman ens skulle komma ihåg att de skickat en offert för tre år sedan.
 
D
vist borde kontakta de även om pinsamt känner även var ordentligt med strula så hade inte förvånat mig om de kommer ihåg mig.

Men om man bortser från rot. Om jag får en ny offert från samma eller om de inte vill ge från annan firma och den offerten är 40'000 högre.

Tänker jag fel då att det är ett högre belopp som mitt badrum hade kostat än om styrelsen gjort rätt från början.

Försöker ju kolla nu lite minna möjligheter för vill inte få in ny offert behöver svara den inom tid och styrelsen som vanligt drar ut på tiden.
 
Du är lika mycket medlem som styrelse medlemmarna. Är inte styrelsen bra får du väl höra något åt det. När jag läser mellan raderna har jag full förståelse för att styrelsen har svårt för dig.
 
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Du är lika mycket medlem som styrelse medlemmarna. Är inte styrelsen bra får du väl höra något åt det. När jag läser mellan raderna har jag full förståelse för att styrelsen har svårt för dig.
Jag har suttit flera år redan i styrelsen.
Vad ska jag göra tycker du åt att inte styrelsen sköter sig?

Min frustration är från hur de beter sig.
Vad har det med att de inte godkänner min ansökan?
 
Förstår nu inte detta.
Du är själv en styrelsemedlem och undrar varför inte ditt fall tas upp på mötet och tas beslut?
Troligen får du själv inte vara med vid votering på grund av jäv men att se till att det tas upp på mötet måste du ju kunna göra?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
snuttjulle snuttjulle skrev:
Förstår nu inte detta.
Du är själv en styrelsemedlem och undrar varför inte ditt fall tas upp på mötet och tas beslut?
Troligen får du själv inte vara med vid votering på grund av jäv men att se till att det tas upp på mötet måste du ju kunna göra?
Jag har tidigare suttit i flera år. Sitter inte längre eller när jag lämnade in min ansökan. Var mer info till de som skrev jag kan förbättra styrelsen om de gör fel. Men när jag läser om förstår jag det mistolkas då inte nämnde man inte längre sitter

Kan också nämna att lämnade in den i god tid för att styrelsen inte skulle behöva stressa med den. När det hade gått några månader mailade jag snällt hur det går med min ansökan. Fick svar att det var bara köra från enskild ledamot. Men när ordförande fick reda på det så var det ok inte godkänner då styrelsen inte tagit beslut på det. Sedan har tiden gått och har påmint några gånger då med flera månader emellan men varken fått ja eller nej. Har varit lite andra saker. Nu efter det varit mycket skit fastän jag har försökt ligga lågt för man hoppas styrelsen kan få bättre uppfattning så har mitt tålamod tagit slut och därför jag frågar mer om juridiskt jag har rätt till.
 
D Daniel_82 skrev:
När jag skrev på kontraktet på nuvarande lägenhet så ansökte jag om renovering./.../Problemet är att jag nu efter 3 år fortfarande varken fått min ansökan godkänd.
D Daniel_82 skrev:
Jag har suttit flera år redan i styrelsen.
Det är svårt att få ihop händelseförloppen, i alla fall som du beskriver dem. Låt oss bena lite.
1. För att få ihop tiderna antar vi att du flyttade in hösten -14 (eller däromkring), inträdde i styrelsen våren -15 och avgick ur densamma våren -17.
2. Det gick då kanske ett halvår till ett år utan att du fick svar på din byggförfrågan. Det skulle jag se som mycket graverande för styrelsen, men sen gick det två år då du själv satt i styrelsen då du inte verkar ansträngt dig alls för att ditt ärende skulle behandlas. Som skrivits ovan blev du då själv högst delskyldig till styrelsens dysfunktionalitet.
3. Hunden. Hur har det hunnits med!? Rimligen satt du själv i styrelsen när du började klaga, du lät det gå ett år då du själv var delansvarig, men kunde sen inte acceptera att vänta något till trots att du fått veta att problemet skulle lösa sig självt. Och en vanlig arg lapp i brevlådan hade då kanske varit rimligare än att koppla in miljöförvaltningen...

Jag ser inte att du har särskilt mycket att komma med här. Naturligtvis har du rätt att få din begäran behandlad, men du har själv suttit med i två av de fyra styrelser som borde gjort det. Släpp alla krav på ersättning, men skriv en ny begäran till styrelsen med hänvisning till den gamla. Skriv där att du pga. alla förseningar nu kräver att få svar inom två månader och att du betraktar ett uteblivet svar som bifall. Begär att få mottagarkvittens på att de tagit emot din begäran.

Sluta försöka hitta juridiska kryphål. Det är säkert som du säger att senaste stämman sköttes illa. Men som jag konstaterat måste du ju själv ha suttit i den kallande styrelsen, så du är delansvarig för felet. Släpp det. Likaså måste du känt till alla förslagspunkter inför årsmötet då du själv satt i styrelsen, men inte tyckt att det var viktigt nog att gå på årsmötet. Visst borde det komma ett årsmötesprotokoll, men fanns där mer än personval att ens besluta om? Släpp det.

Sammantaget framställer du inte dig själv i så god dager. Fokusera på att få dina tillstånd för din egen lägenhet klara och koncentrera dig sen på din renovering. Lär dig i övrigt att leva med andra människor och dina och deras tillkortakommanden.
 
  • Gilla
Cecilia R
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är svårt att få ihop händelseförloppen, i alla fall som du beskriver dem. Låt oss bena lite.
1. För att få ihop tiderna antar vi att du flyttade in hösten -14 (eller däromkring), inträdde i styrelsen våren -15 och avgick ur densamma våren -17.
2. Det gick då kanske ett halvår till ett år utan att du fick svar på din byggförfrågan. Det skulle jag se som mycket graverande för styrelsen, men sen gick det två år då du själv satt i styrelsen då du inte verkar ansträngt dig alls för att ditt ärende skulle behandlas. Som skrivits ovan blev du då själv högst delskyldig till styrelsens dysfunktionalitet.
3. Hunden. Hur har det hunnits med!? Rimligen satt du själv i styrelsen när du började klaga, du lät det gå ett år då du själv var delansvarig, men kunde sen inte acceptera att vänta något till trots att du fått veta att problemet skulle lösa sig självt. Och en vanlig arg lapp i brevlådan hade då kanske varit rimligare än att koppla in miljöförvaltningen...

Jag ser inte att du har särskilt mycket att komma med här. Naturligtvis har du rätt att få din begäran behandlad, men du har själv suttit med i två av de fyra styrelser som borde gjort det. Släpp alla krav på ersättning, men skriv en ny begäran till styrelsen med hänvisning till den gamla. Skriv där att du pga. alla förseningar nu kräver att få svar inom två månader och att du betraktar ett uteblivet svar som bifall. Begär att få mottagarkvittens på att de tagit emot din begäran.

Sluta försöka hitta juridiska kryphål. Det är säkert som du säger att senaste stämman sköttes illa. Men som jag konstaterat måste du ju själv ha suttit i den kallande styrelsen, så du är delansvarig för felet. Släpp det. Likaså måste du känt till alla förslagspunkter inför årsmötet då du själv satt i styrelsen, men inte tyckt att det var viktigt nog att gå på årsmötet. Visst borde det komma ett årsmötesprotokoll, men fanns där mer än personval att ens besluta om? Släpp det.

Sammantaget framställer du inte dig själv i så god dager. Fokusera på att få dina tillstånd för din egen lägenhet klara och koncentrera dig sen på din renovering. Lär dig i övrigt att leva med andra människor och dina och deras tillkortakommanden.
Jag bodde i samma förening innan jag flyttade till nuvarande lägenhet.
När jag bodde i gammla lägenheten så var jag med i styrelsen flera år. Sedan efter jag inte längre var med i styrelsen så köpte jag en större lägenhet i samma förening.
 
OK nu börjar det klarna.
Men jag förstår inte hur du kan låta en sådan här fråga dra ut på 3 år utan att ta upp frågan på årsmötet att ni har en styrelse som inte gör sitt jobb. Bara kliva in i rollen som medlem igen och sätta fart. Tänk bara på att inte själv ta beslut i frågan utan bara se till att beslutet tas.
 
Ärligt talat så verkar du vara konflikträdd, det är nog det största problemet.

Som någon kommenterat gällande renovering: Styrelsen kan inte neka en renovering som uppfyller kriterierna i bostadsrättslagen. Jag hade fullständigt struntat i ett nekande och renoverat ändå alternativt överklagat med just bostadsrättslagen som stöd. Dina 20% mellanskillnad i ROT och den inflation som varit är inte så mycket att jaga, där har du inget att hämta. Precis lika lite som de kan kräva dig på pengar för din anmälan till miljöförvaltningen.

Jag tycker att det låter som att er styrelse gör ett uruselt jobb. Om ni inte kan ersätta dem med en mer kompetent styrelse så borde du flytta till en annan förening som bättre bejakar sina medlemmars intressen. Verkligt tråkig situation att bo i en förening där ens rättigheter inskränks på det här sättet och där du trycks ner för dina försök att få bo drägligt, det är ju snudd på kriminellt.

Jag har suttit som ordförande i styrelsen för vår bostadsrättsförening i 7 år nu. Jag tycker att vi för en ganska rättvis "politik" och blir rätt upprörd när jag hör om sån misskötsel som du pratar om, jag kan verkligen inte förstå hur er styrelse resonerar och hur de tillåts hålla på.

Beklagar!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.