Hej!
Jag vet att det finns en del tidigare trådar i ämnet, men dom är ganska gamla.

Finns det någon som har erfarenhet av att köra vedklipp, typ pw, kellfri, bonnet eller liknande? Funkar dom bra? Är det värt priset?
 
Jag körde all ved i vedklippen när jag eldade ved i förra huset. Mycket smidigare än att behöva kapa och klyva i två moment!

Dock så hade det ju vart smidigt och tidsbesparande om kniven åkt upp automatisk. Var ett tag inne på att bygga en fjärrmanövrering så att man kunde köra kniven när man står längst bort i änden på stocken, för det är ju därifrån det är enklast att vrida 90° och samtidigt mata fram, när man lagt upp en tung stock. Det blev ett nytt hus med bergvärme istället.

Kommer inte ihåg märket på den, men firman som sålde den bytte inriktning strax efter att jag köpt den.
 
Det borde ju rimligtvis gå att bygga nåhon form av automation om man vill. Men jag funderar på all Gudrun björk som är är lagom storlek! Tänk att klippa upp den i stället för att kapa .
 
Klippens klyvfunktion bygger ju på att stocken spricker upp ordentligt längs med fibrerna. Vet inte hur mycket stockarna har murknat sedan Gudrun, men det kan bli så att klyvningen funkar sämre än på färskt virke.
 
Jag har en PW hemma! Funkar klockrent. Är vad jag förstår lite mer gedigen är tex Kellfri.

Dock har jag kört för lite för att det egentligen ska vara värt priset. Köpte den begagnad så den var billig, men jag har använt den för lite. Får intala mig att den nog kommer tjäna in sig på sikt! ;)
 
P Polyene skrev:
Klippens klyvfunktion bygger ju på att stocken spricker upp ordentligt längs med fibrerna. Vet inte hur mycket stockarna har murknat sedan Gudrun, men det kan bli så att klyvningen funkar sämre än på färskt virke.
Jag menade att ta all björk som växt upp i planteringen efter Gudrun. Alltså inte gammal ved.
 
K kuntri skrev:
Jag har en PW hemma! Funkar klockrent. Är vad jag förstår lite mer gedigen är tex Kellfri.

Dock har jag kört för lite för att det egentligen ska vara värt priset. Köpte den begagnad så den var billig, men jag har använt den för lite. Får intala mig att den nog kommer tjäna in sig på sikt! ;)
Hittade en begagnad, men väldigt långt bort. Går den fälla ihop eller hur stor är den i verkligheten?
 
J j-o75 skrev:
Hittade en begagnad, men väldigt långt bort. Går den fälla ihop eller hur stor är den i verkligheten?
Storleken beror på vilken variant du ska köpa. Men de går att ta isär. Får plats på släpet.
 
Ok, den var lite sliten. :) Du borde få plats med den på ett släp iaf.
 
Det kanske den är? Priset är ju ganska mycket lägre än nytt i alla fall. .
 
J j-o75 skrev:
Det kanske den är? Priset är ju ganska mycket lägre än nytt i alla fall. .
Om du ger den lite kärlek så kommer den nog hålla din livstid! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.