Hej!

Jag har tänkt gå från självdrag till FTX-vent. i vårt hus (53+53kvm bottenplan resp källare). Mtp att huset är så litet ligger alla rum nära murstocken och det vore väldigt enkelt att köra till och frånluft genom de kanaler som finns, isf att dra nya (fula) rör här och var.

Tankar kring detta? Är det big no-no, eller kan det fungera?
Tänker att det inte borde vara några problem så länge det inte är läckage mellan kanalerna?
 
Hur tänkte du lösa det praktiskt? Var skall aggregatet sitta? Det är nog inga problem att blåsa ut frånluften genom skorstenen. Men tilluften lär behöva nya kanaler. Och vanligtvis är det fler tilluftskanaler.
 
Ah, förlåt, det saknas lite detaljer :)

Aggregatet ska stå på vinden, och jag tänkte att jag skulle borra/bila hål för spirorören i murstocken och sedan koppla dessa mellan murstock och aggregat.

Varför måste tilluften ha nya kanaler? För smutsigt i dom gamla som går i stocken?
 
Och visst ja! TACK för input! :)
 
E erik_m_a skrev:
Ah, förlåt, det saknas lite detaljer :)

Aggregatet ska stå på vinden, och jag tänkte att jag skulle borra/bila hål för spirorören i murstocken och sedan koppla dessa mellan murstock och aggregat.

Varför måste tilluften ha nya kanaler? För smutsigt i dom gamla som går i stocken?
Jag tror att till och frånluftskanalerna inte bör ligga för nära varandra. Du vill ju inte cirkulera gammal luft.
 
Sen riskerar ju du att dra in skorstensröken i tilluften
 
En ventilationskille har en gång sagt till mig att man aldrig återanvänder en frånluftskanal till tilluft just eftersom det är för smutsigt i den. Det gällde spirorör och det borde ännu mer gälla en murad skorsten.
 
Garningen Garningen skrev:
Jag tror att till och frånluftskanalerna inte bör ligga för nära varandra. Du vill ju inte cirkulera gammal luft.
Garningen Garningen skrev:
Sen riskerar ju du att dra in skorstensröken i tilluften
Förstår! Men om jag kollar så det verkligen är tätt mellan kanalerna, borde det ju inte vara något problem med luftläckage mellan till- och från?

Skorstenen används inte längre, sedan vi bytt från oljepanna till bergvärme nyligen...
 
A Avemo skrev:
En ventilationskille har en gång sagt till mig att man aldrig återanvänder en frånluftskanal till tilluft just eftersom det är för smutsigt i den. Det gällde spirorör och det borde ännu mer gälla en murad skorsten.
Ja, isf ligger nog förklaringen där. Jag hade en gubbe här förra veckan för offert FTX, han ville inte använda gamla kanalerna. Jag hade dock inte tid att fråga varför (1-åringen roades inte av ventilationsgenomgången). Jag tänkte att det kanske hade och göra med att dom ville få mer betalt (mer jobb för dom om nya rör måste dras + tar säkert bra betalt för materialet också)...men kanske inte är hela sanningen då.
 
E erik_m_a skrev:
Förstår! Men om jag kollar så det verkligen är tätt mellan kanalerna, borde det ju inte vara något problem med luftläckage mellan till- och från?

Skorstenen används inte längre, sedan vi bytt från oljepanna till bergvärme nyligen...
Även om ee är tätt mellan så kmr ju till och frånluftskanal ligga nära varandra. Risken blir att en del av luften från frånluftskanalen sugs in igen i tilluftskanalen. Använd skorsstenen till enbart frånluft, tilluften tar du in genom närmsta yttervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.