Håller på att bygga ut huset. Det blir 10x3,7 meter längs med husets ena långsida. Taket lutar ut från befintligt hus. Takbalkar 42x225 limträ och plåttak isolering och takgips osv. Har fäst en regel i befintlig vägg där takstolarna ska vila på. Har hört att gaffelankare ska räcka för ändamålet men när jag väl köpt hem dem så slås jag av att de ser rätt futtiga ut. Ska de verkligen orka med detta? Bor utanför örebro så det är snözon 2,5.
 
Googla på "Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf" där finns alla uppgifter du behöver. Ett gaffelankare klarar en lyftkraft på mellan 1,6 och 7 kN (ca 160 resp 700 kg) beroende på typ, infästning och lastens varaktighet.

Den största lyftkraft du kan råka ut för ligger på ca 50 kg per kvm, men då skall det blåsa 30 m/s. 37 kvm yta på taket motsvarar alltså ca 18,5 kN. Dela detta tal med antalet gaffelankare som du kommer att använda så kan du själv räkna ut lämplig dimension på dessa
 
J justusandersson skrev:
Googla på "Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf" där finns alla uppgifter du behöver. Ett gaffelankare klarar en lyftkraft på mellan 1,6 och 7 kN (ca 160 resp 700 kg) beroende på typ, infästning och lastens varaktighet.

Den största lyftkraft du kan råka ut för ligger på ca 50 kg per kvm, men då skall det blåsa 30 m/s. 37 kvm yta på taket motsvarar alltså ca 18,5 kN. Dela detta tal med antalet gaffelankare som du kommer att använda så kan du själv räkna ut lämplig dimension på dessa

Tackar för svaret! Men då är den största risken lyftkraft alltså? Att de ska klara av att hålla fast takreglarna och motstå kraften av taket och eventuell snö är mindre? Att jag blev osäker var för att då jag testa att fästa en takstol blev varse att gaffelankarets utformning gör att takregeln inte vilar mot någon del av den horisontella regeln infäst i huset, utan endast i ankaret.
 
Det heter ankare just för att det ska hålla kvar taket om det är på väg någonstans (sannolikt genom vindens lyftkraft). Nedåtkraften ska tas av takstolen/infästningen i huset, så vilar inte takstolen direkt på regeln som ska bära upp den är det felgjort. Å andra sidan lär den väl tryckas ner om kraften blir stor. Hur mycket diffar det?
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Nästan alla svåra stormskador på hus sker på grund av lyftkrafter. Likaså skador som har samband med kraftiga explosioner. Det är när tryckvågen drar sig tillbaka som plåttaken ryker. Lyftkrafter på grund av vind brukar alltid vara störst på läsidan. För övrigt instämmer jag i vad Nötegårdsgubben sskriver om takstolar.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det heter ankare just för att det ska hålla kvar taket om det är på väg någonstans (sannolikt genom vindens lyftkraft). Nedåtkraften ska tas av takstolen/infästningen i huset, så vilar inte takstolen direkt på regeln som ska bära upp den är det felgjort. Å andra sidan lär den väl tryckas ner om kraften blir stor. Hur mycket diffar det?

Tack för svaret! Det diffar 3,5 cm om jag minns rätt. Så då är det bättre att strunta i ankare på regeln i huset och endast ha ankare i ytterväggen på utbyggnaden eller?

Den regeln som sitter i huset har ju en kontaktyta på 4,5 cm ( den sitter ju på högkant) skulle det räcka att låta takregeln vila på den regeln och fixera den med någon annan typ av beslag?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det heter ankare just för att det ska hålla kvar taket om det är på väg någonstans (sannolikt genom vindens lyftkraft). Nedåtkraften ska tas av takstolen/infästningen i huset, så vilar inte takstolen direkt på regeln som ska bära upp den är det felgjort. Å andra sidan lär den väl tryckas ner om kraften blir stor. Hur mycket diffar det?
Är det ett takåsfäste (eller två då, en höger och vänster) som behövs för varje takbalk? Och räcker en 170x45 regel som balk att vila dem på?
 
Jag förstår inte varför det inte passar, eller kanske vad det är som inte passar. Lägg takregeln på väggfäster. Därefter spikar du dit ankaret med gaffeln uppåt och plattan mot väggregeln. Men ja, passar inte gafflarna kan du använda takåsfästen istället, de gör ju i princip samma sak.

Jag är ingen hejare på hållfasthet, men det låter som om 170 borde räcka gott och väl infäst i väggen. Fäst den inte för glest bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.