Hej,

Hur ska man matcha utomhusbelysning till huset, skulle vara tacksam för råd.

Fyrkantigt och symetriskt envånings 40-talshus, falurött med vita knutar, tegeltak och cementfärgade källarväggar.

Har spanat in lampor från Konstsmide och deras "Vega", dock finns de i olika färger. Svart, vit, koppar, galvaniserad. http://www.konstsmide.se/products.asp?PID=21272&vg=1&pg=120&pf=1215&lang=4

Jag tycker den galvaniserade lampan är snygg.

Hur ska man tänka/matcha?

Tänker mig lampa vid entre, samt källardörr, samt en på varje hörn av huset.
 
L
Den armatur som du länkar till är en underbar sak , kallas bland annat stalllampa , den typen sattes för i tiden på stall och ladugårdar .
Har satt upp ett antal av dessa på äldre hus för att bevara husets själ
Man ska inte blanda in för mycket av det nya som finns , det förfular på ett sätt som inte kan beskrivas förrän armaturen är på plats och ses med egna ögonen .
Alla a dom är fina , den galvade kan lyse lite med blänk i solen , kopparfärgad går lite i rött och smälter in i husets kulör , den svarta som tilltalar mig är lite mer diskret ,
Det som man vill ha är ett lyse som tilltalar omgivningen kring huset , inte meningen att läsa finstilt i bibeln ,men ändå se att gå . Man ska inte ha någon form av strålkastarliknande lyse på
huset , ett ljus ska finnas men inte synas , då har man kommit rätt .
Det finns i dag glödlampor ( led filament ) som passar till dom , det här en , den ger ett rödare sken , samt ska enligt pappret ersätta 50W , lite med sanning modifikation , du måste prova dig fram till en ljuskälla för att se om det tilltalar Er och husets själ
www.netonnet.se/art/hem-hushall/belysning/led-lampa/philips-led-filament-50w-st64-e27-gold/238264.12127/
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack, fint svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.