Hej

Jag har sökt på forumet men inte fått något riktigt bra svar på min fråga om man ska sätt tätskikt även på murstocken i badrummet?

De som frågat/diskuterat tidigare har inte haft "aktiva" murstockar men vi har så småningom tänkt renovera skorstenen (sätta i rör eller strumpa) för att kunna installera en kamin. Inte i badrummet då utan i köket som ligger vägg i vägg. Murstocken är inte duschdelen men tillräckligt nära för att vara zon 1.

När vi rev badrummet byggt 1968, satt det kakel direkt på murstocken, det fanns förstås inget tätskikt någonstans i badrummet, halvkaklat och med en tapet på övre delen och en golvmatta modell läskig vilket vär är rätt förståeligt efter drygt 40 år på nacken. Så någon vägledning fick vi inte där.

Det som oroar mig om man inte sätter tätskikt på murstocken är att det skulle kunna suga in vatten bakom tätskiktet på den vägg som möter murstocken. Å andra sidan kommer man ju inte att vattenbegjuta delen där mustocken sitter, men man vet ju hur vatten har en förmåga att söka sig dit det inte ska.

Edit: Vi funderar också på om det gör någon skillnad om man sätter gipsskivor utanpå murstocken och tätskiktet på det, gips är ju brandklassat. Jag kan tillägga att vi ska ringa sotaren när helgen är över och höra vad de säger också förstås.

Vad tror ni?

/Carina
 
Redigerat:
Med stålreglar så klarar man sig ju från brandfarligt material mot murstocken om man vill ha gips.

Sen är det ju en fråga om hurpass varm murstocken blir en del blir rejält varma andra knappt ljumma.

Jag tror jag skulle låta den vara otätad men göra ett uppvik med tätskiktet nere vid golvet.
 
Tack v-g för svar! Maken pratade idag med sotaren och han sa att det gick att sätta gips och sedan tätskikt utanpå det. Jag tror att vi ska köra på det, så vi får ett så sammanhängande tätskikt som möjligt.

/Carina
 
Limma upp skivorna med tex S48 då blir det starkt som brännvin
 
Martin_B
Lyfter tråden lite.
Jag blir lite fundersam.
Om man skall ha badrum intill en murstock samt anslutande putsad tegelvägg som är en stabiliserande/bärande vägg, och man placerar sedan just duschen precis emot murstock och nämnda tegelvägg.
Får man då kakla direkt på det utan något tätskikt och få godkänt på detta?
Och hur ansluter man tätskiktet på golvet mot den kaklade murstocken i så fall? Räcker det att man bara går upp med tätskiktet under nedersta kakelraden några centimeter eller?

Blir sedermera svaret annorlunda ifall murstocken används alternativt inte används alls?
Här tänker jag att om det används, så kan det bli lite varmt men däremot därför torka ut lättare, medan används den inte så blir den inte varm, men kan heller inte torka ut lite lätt, väl?
 
I mitt badrum var det förut våtrumsmatta limmad mot murstocken (som det eldades i då och då). När jag renoverade satte jag gipsskiva mot murstocken och sen foliebaserat tätskikt på denna, innan kakling. Verkar funka bra hittills.
 
Martin_B
Ok jahapps. Är det krav på tätskikt även på murstock/anslutande tegelvägg?

Sotarna brukar inte alltid gilla gips mot murstock verkar det som. Vet en som ställde frågan och sotaren i hans kommun gillade inte alls gips mot murstock utan tyckte det skulle kaklas direkt emot. Sedan vet jag ej hur det slutade, eller om det ens blev tätskikt. Det var några år sedan nu.
 
Claes Sörmland
Det låter ju inte riktigt vettigt att duscha mot kakel som är satt utan tätskikt mot murstocken. Det lär ju bli en dyblöt murstock efter några veckors daglig vattenbegjutning.

Vanliga rollade tätskikt fungerar väl på den putsade murstocken?
 
Martin_B
Rollad tätskikt låter förvisso intressant. Men är det inte risk att man river sönder den med fixkammen när man kaklar? Det rollade skiktet blir ju rätt tunt menar jag, även om man målar flera lager.
 
Claes Sörmland
Martin_B Martin_B skrev:
Rollad tätskikt låter förvisso intressant. Men är det inte risk att man river sönder den med fixkammen när man kaklar? Det rollade skiktet blir ju rätt tunt menar jag, även om man målar flera lager.
Nej då, de blir som en hård gummihud och skadas inte så enkelt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter ju inte riktigt vettigt att duscha mot kakel som är satt utan tätskikt mot murstocken. Det lär ju bli en dyblöt murstock efter några veckors daglig vattenbegjutning.
Jag kommer nog att strunta i tätskikt när jag gör duschen i källaren. Där finns bara organiskt material i taket, och den kommer bara att användas i samband med bastubad någon gång i veckan. Under dessa förutsättningar är jag inte orolig för problem, men jag lyssnar gärna på andras funderingar.
 
Martin_B
I källaren kan jag helt hålla med och förstå, där spelar det ju mindre roll.
Men en murstock på bottenvåning är ju en annan historia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.