Hejsan!
Bygger ut huset.
Jag har takplåt på utbyggnaden. Jag har betongpannor på huset.
Det nya taket, "går in" i det befintliga.
Hur gör man lämpligen skarven mellan de två taken?
Jag begriper att det bästa hade varit att byta ut de gamla pannorna till samma nya takplåt - men det kanske går att diskutera lösningar i alla fall. Likaså kan man förstås ringa till en plåtslagare.
Takplåten (ARMAT) har inte riktigt samma form som pannorna.
Tack på förhand!

Skarv mellan tak med svarta betongpannor och angränsande mörk takplåt, blöta med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
En takfotsplåt , den gamla gick väl ned i hängrännan , och var bockad lite neråt .
Ny plåt som överlappar och går ut ca 20 cm över , så inte det kan blåsa upp regnvatten baklänges på det ny taket , då ska den helst ligga under underlagspappen på det gamla taket , annars lägga den på och klistra in en papp som tätar över skarven , kan bli så att du får ta bort den nedersta bärläckten för pannorna för få in den under .
Mycket asfaltsklister mellan plåt och papp
 
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Jo, det är en permanent lösning.
Enkelt vore ju en plåt som går in under pannorna och ut över plåttaket - bekymret är ju bara formen på pannorna, dvs kupningen. Alltså, en eventuell plåt som kommer ut under pannorna skulle då "gå emot" kupningen på plåttaket - då de är i ungefär samma höjd. Jag skulle alltså kanske vara tvungen att höja läktningen under pannorna för att en plåt skulle kunna komma ut över takplåten. Fast det vill jag ju egentligen undvika då taklutningen inte är stor.

TJB form hade mycket att välja på. De har inte en återförsäljare i Uppsala - området, så man kan "klämma och känna" på produkterna? Skall kika med vårt lokala "plåthus"

Ett förtydligande om det är oklart - taknocken finns till vänster på bilden och takfoten finns till höger.
 
L
Så överkant det gamla och nya ligger på samma nivå , då blir det lite svårare att få till det ,
hade vari,t bra om det nya varit så lågt att det mallade mot råsponten för det gamla .
Om du tänker på hur det ser ut nu , kan du tänka dig att höja lite på bärläkten några pannor upp och följa efter ner mot sista pannan , Det blir lite högre för varje panna , det behövs inte mycket i början , och längre ner blir det en höjning på några centimeter ,( gärna samma mått som pannorna är ) och lägga ut en rad pannor som går ut över det nya taket med en gummilist under
Du kommer att få en liten knix uppåt på det gamla taket , kanske 3 pannor upp men vad gör man .
Mer kan jag inte komma på
 
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Så överkant det gamla och nya ligger på samma nivå , då blir det lite svårare att få till det ,
hade vari,t bra om det nya varit så lågt att det mallade mot råsponten för det gamla .
Om du tänker på hur det ser ut nu , kan du tänka dig att höja lite på bärläkten några pannor upp och följa efter ner mot sista pannan , Det blir lite högre för varje panna , det behövs inte mycket i början , och längre ner blir det en höjning på några centimeter ,( gärna samma mått som pannorna är ) och lägga ut en rad pannor som går ut över det nya taket med en gummilist under
Du kommer att få en liten knix uppåt på det gamla taket , kanske 3 pannor upp men vad gör man .
Mer kan jag inte komma på

Tack för tipset!
Det är redan en knix idag eftersom det gamla taket har större lutning än det nya.
Jo precis - det skulle kunna fungera som du säger. Olyckligtvis är det inte samma profil/form på nya och gamla, det hade underlättat. :)
Gummilist, är det någon speciell typ av sådan du menar?
 
L
Kom på en sak till när man spånar , eftersom det är ett mellanrum mellan gamla och nya taket
så är det ett litet aber , dina pannor måste vara täta mot varandra , så det inte kommer vatten ner på underlagspappen och rinner ner in i huset .
Den delen kan jag inte svara på hur man gör , måste ses på plats vad som kan göras
Angående gummilisten , det är vad som helst , bara så att inte ev, pannorna ska ska gnälla eller skava på plåten
 
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
L
Det med profilform är ju redan ute , bara så att du får en övergång från ett till annat ,
kan ju inte skämma om en panna går ut över plåten
 
L
Det går kanske att klistra en tjockare papp mellan dom papp som finns ,
gör ju inget om det skulle bli lite vatten i en svacka , bara det är tätt nedåt .
Du får se om det är möjligt , samt mycket klister i överflöd
 
  • Skiss som visar hur man kan klistra extra papp mellan befintlig papp på en takövergång med pannor och plåt-markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det går kanske att klistra en tjockare papp mellan dom papp som finns ,
gör ju inget om det skulle bli lite vatten i en svacka , bara det är tätt nedåt .
Du får se om det är möjligt , samt mycket klister i överflöd

Bugar och bockar! :)
 
En god vän kom med en annan idé som låter hyggligt enkel.
Jag tar bort den nedersta raden med pannor, så mellanrummet mellan pannor och plåt kanske blir en halvmeter.
Sedan är det lättare att köpa en (måttbeställd) plåt som sticks in under pannorna och går ner över plåten - eftersom pannornas undre kant då är lite över plåtens övre kant höjdmässigt.
Sedan kan man montera lämpligt tätband under nya plåtens nedre del.
Lämplig läkt under nya plåten (i skarv mellan pannor och plåt) så den klarar tyngd.
 
L
Kul med lite info från annat håll , det ger lite valfrhet
Inte alls fel , det finns olika lösningar , under plåten kan du lägga samma som bärläkten , då blir det ingen höjdskillnad , och fylla på med så mycket du känner för , i bärighet och skruva med farmaraskruv
 
L Liteavvarje skrev:
Det går kanske att klistra en tjockare papp mellan dom papp som finns ,
gör ju inget om det skulle bli lite vatten i en svacka , bara det är tätt nedåt .
Du får se om det är möjligt , samt mycket klister i överflöd

Att klistra underlagsduken sådär som du ritat är som gjort att de ska läcka in. Den måste in under pannornas tak och sedan ligga över plåtens duk för att eventuell fukt o vatten inte ska stanna o skarvarna.
 
L
S shomakie skrev:
Att klistra underlagsduken sådär som du ritat är som gjort att de ska läcka in. Den måste in under pannornas tak och sedan ligga över plåtens duk för att eventuell fukt o vatten inte ska stanna o skarvarna.
Beror på hur man appliserar pappen , ingen vanlig bonnpapp , riktig ska det vara , sedan så verkar inte TS ha tummen i handen , detta var en del av lösning på övergången och han kan nog hantera det , han har nu fått ett annat förslag som kan vara bättre och funderar hur det kan utföras , det är TS som tar besluten .
Det är ju så att i en del fall finns ingen patentlösning , utan det spånas hit och dit , rätt som det är kommer något som är användbart och mera rätt än det som framlagts
 
L
R regelkonstruktion skrev:
En god vän kom med en annan idé som låter hyggligt enkel.
Jag tar bort den nedersta raden med pannor, så mellanrummet mellan pannor och plåt kanske blir en halvmeter.
Sedan är det lättare att köpa en (måttbeställd) plåt som sticks in under pannorna och går ner över plåten - eftersom pannornas undre kant då är lite över plåtens övre kant höjdmässigt.
Sedan kan man montera lämpligt tätband under nya plåtens nedre del.
Lämplig läkt under nya plåten (i skarv mellan pannor och plåt) så den klarar tyngd.
Det är kanske lämpligt att lägga någon form av papp i skarven iaf , för om det kommer något uppifrån , under pannorna , kan det vara bra ha tätt , så det inte kommer in i skarven mellan byggena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.