Hej,

motorn går fortfarande med full effekt men ryker blått. Servicefirman uppskattede det skulle bli ett motorbyte. Sedan började de med att göra en vanlig motorservice (byta stift, alla filter, olja). Jag begärde hem maskinen.
Jag antar att det är kolvringarna, eller finns det någon annan möjlig diagnos?
Hur byter man motorn enklast? Krävs det någon ramp?
 
L
Min rök som bara den , gick hyffsat , ringde en på gotland , han sa topplockspackningen ,
beställde , tror det var 70:- rakt ner i brevlådan och böt , går som tåget
Det finns en kille i norrköpingstrakten eller strax utanför som säljer motorer , inte riktigt samma , men med konverteringsgrejer med , kommer just nu inte på namnet
Hittar du inte så hör av dig
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nu kan jag inte så mycket om åkgräsklippare men allmänt brukar motorn i åkgräsklippare vara ett mer eller mindre separat paket bultat på ramen.
Jag tror inte att du behöver någon ramp men jag som är ovan med allt det innebär av tittande och funderande och tidsödande pyssel skulle köra upp den på ett par kraftiga plankor så jag får upp den 15 cm från golvet innan jag börjar. Då blir arbetshöjden bekvämare och undersidan litet mer åtkomlig.

Skruva bort alla kåpor och digitalfotografera vartefter. Lägg skruvar och smådelar i tydligt uppmärkta konservburkar. Sedan ser du hur motorpaketet sitter fast och hur det skall tas loss.
En sak i gången lugnt och metodiskt.

Blårök brukar ju innebära olja i bränslet så jag skulle gissa på antingen dåliga kolvringar eller slitna ventilstyrningar i topplocket.
Ibland kan man också få mycket rök om förgasaren är i oskick så den får för mycket bensin som inte förbränns. Det felet hade jag på kadetten en gång men efter att jag hade lämnat i förgasaren på helrenovering blev den bra.

Läckande topplockspackning ger vit rök. I alla fall på kadetten.
 
L
Vet inte riktigt men tror det var den här , värt ett försök
.ivanlarsson.se/service.html

Mittåt min den heter inte jonsson utan jonsered
 
Tack.

Läckande topplockspackning ger vit rök i vattenkylda motorer (Kadetten) men inte i luftkylda.
Jag tittade på 500 youtube-filmer igår om hur man sönderdelar en sådan motor. Men alla filmer började med motorn på arbetsbänken. Att lossa en motor från maskinen är tydligen för trivialt att göra en film om.
Får börja med att köpa ett gäng verktyg med tum-mått.
 
L
Att byta topplockspackning görs med motor på plats , stötstängerna för ventilerna kanske kommer att ramla ur , håll koll på vänster höger .
Är inte så svårt att byta motor , bara hålla koll var grejerna sitter ( kanske ta ett foto på det som ser knepigt ut , har gjort det själv , firman i norrköping var nog där jag köpte min 7000:-
lev . utanför dörren tog en halv dag
 
Är det inte en vanlig Briggs&Stratton encylindrig sidventilare på den klipparen? Finns nog inga ventilstyrningar utan skaften är lagrade direkt i blocket. Är styrningarna slitna är det mao kört... Byte av kolv eller bara kolvringar gör ofta susen mot oljerök om cylindern inte är för sliten. Efter ventilslipning justeras ventilspelet genom att bearbeta bort material på ventilskaften.
 
Nej, det är en B&S Intek OHV, 31E777-1439B1.
Jag har sett det mesta om motorrivning men själva att ta av moto0rn från makinen vet jag inget om. Måste jag ta bort några remskivor/hydrauldrivningar?
 
L
Ja du måste frilägga motorn från alla remskivor som sitter på axeln , dom brukar inte gå genom hålet , sen brukar det var 4 eller 5 bultar som den sitter med , även en massa trådar hit och dit , mer eller mindre tjocka , bensinslangen satte jag en träplugg , annars rinner den ut när slangen tas bort
 
?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej,

motorn går fortfarande med full effekt men ryker blått. Servicefirman uppskattede det skulle bli ett motorbyte. Sedan började de med att göra en vanlig motorservice (byta stift, alla filter, olja). Jag begärde hem maskinen.
Jag antar att det är kolvringarna, eller finns det någon annan möjlig diagnos?
Hur byter man motorn enklast? Krävs det någon ramp?
Får man fråga hur gammal din åkgräsklippare är? Köpte själv en ny Husqvarna med Intek motorn i somras i tron om att B&S gjorde bra motorer, men efter en djupdykning på Google så insåg jag att Intek serien inte är mycket att hänga i granen, ska de vara något så är det Vanguard motorerna. Därför blev det ingen Husqvarna snöslunga som tanken var först, utan det blev en Honda för dubbla priset men då kanske man slipper en del rackel.

Du kan kolla kolvringarna om gör du ett kompressions prov på motorn som den är nu, och noterar värdena du får. Sedan fyller du på en gnutta olja i cylindern genom hålet för tändstiftet, och kör ett nytt kompressions prov. Har du högre kompression i andra provet så är ringarna boven i dramat. Annars torde det vara ventiltätningarna.

Biltema säljer oftast engångs grejjer billigt men deras kompressions provare fungerar faktiskt om du inte har en sån.

Är motorn jätte gammal kanske det kan vara värt ett motorbyte förutsatt att klipparen är i fint skick. Att byta ventiltätningar och ringar är ingen direkt kostnad annat än i lite tid men risken finns att andra delar av motorn också är slitna :(
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.