Hej

Jag håller på att bygga en bar. Jag har kommit så långt att det i praktiken bara återstår själva hyllan/disken ovanpå, där man ställer sin drink, alternativt sin tallrik.

Hela baren är något kilformad, vilket disken på sätt och vis också blir, eftersom den bara kan ha ett par centimeters uthäng i vänsterkant för att ta hänsyn till en dörr som ska gå att öppna. Sen kan den löpande få växa ut och bilda ett bekväm form där man kan sitta och ha sina ben under bordet.

Det jag funderar på är material. Jag har funderat på typ MDF, kanske fräst i kanterna för en lyxigare känsla, men även massivt trä känns vettigt, plant och lent som en bordsskiva. Ytskiktet ska vara tåligt och lätt att arbeta med och hålla rent. Jag har fantiserat lite om en glasskiva ovanpå, men jag vet inte hur orimligt det är att få till rätt form i dessa kurvor. Jag har spekulerat lite kring att kakla också, men jag har inte kommit i mål med någon tanke där.

Jag fantiserar också om att det kommer vara som en sarg/list på utsidan av hela bardisken som hänger ner lite, för att täcka belysning mm som ska finnas där, jag bifogar inspirationsbild.

Vilka tankar får ni? Tack för inspiration!
bardisk_urklippt.jpg
 
  • Delvis byggd bar med kilformad stomme, verktyg runtom och två vita barstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller valet av material så tänker jag på Corian som kanske kan vara intressant om än antagligen inte helt billigt.

Valchromat (genomfärgad tät och hård MDF) kan man nog få till mer rimliga pengar och är nog ett bättre alternativ till MDF i denna tillämpningen.
 
Håller med om Corian om budget finns, (eller annan likvärdig komposit) Det går att fräsa ut formen ur en corian skiva till en "hyffsad" peng, men när du skall limma på kanten under så behöver man corianlim/ värma listen för att böja/ lite hantverk-kärlek helt enkelt.

Annars fakebetong ? Finns 4mm fiberbetong man limmar på ex. plywood.
(eller om man orkar gjut en topp i form)

Kör du på MDF är ett tips att lacka med polyretan (stavning) lack/färg, den kör vi mycket till tågindustrin & nattklubbar. Håller mkt bra mot spill (y):)

Stål är inget alternativ antar jag? :)
 
Zinkplåt. Går att limma med mattlim. Har man tillgång till press är det enkelt. Går också med rejäla tyngder och en och annan knekt/tving. Viss försiktighet med trycket bara. Kantar man skivan innan man lägger på zinken går det att fräsa profiler på kanten. Fri form är möjlig.

Ser lite repig ut i början. När oxideringen tagit fart och slitaget jämnat ut sig ser det ut som tenn. Kan bli väldigt vackert.

I princip outslitlig i hemmiljö. Snarast kan tålamodet svikta över att vänta in en juste patina.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Byggde nyligen en bar i källaren där jag gjorde bänkskivan av en okantad 45mm tjock och ~50cm bred planka. Plankan betsade jag och lade därefter på en genomskinlig epoxy.

Kolla youtube på "bar top epoxy" så kanske du får lite idéer.
 
  • Gilla
Roppan444
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.