L
Hej,
Nu vill jag höra vad expertisen anser om denna variant på stomme för trädäck på mark. Förläggning är tänkt att ligga nära hus med källare. Tidigare har jag putsat om delar av sockeln och vill inte bygga bort möjligheten att på ett rimligt enkelt sätt kunna ev göra åtgärder där inga åtgärder hittills behövt göras. Befintligt trädäck är mycket enkelt gjort, 45x95, cc40 nedsänkt i 4-8makadam med 22x95trall på.

Efter 25+år börjar det bli dags att fasa ut detta. Tanken är att gå upp till 28x120trall och även till 145x45 med inslag av 45x95. Det är som sagt var viktigt att kunna ta bort 3 längsgående trall invid huset samt det som finns under dvs bärande stomme. Merarbetet med alla extra klackar kan påbörjas i god tid innan monteringen. Lecablock 59x15x15, 16st är tänkt att det är bra att ha något annat än enbart grus under. På leca ska urtag i 145x45 göras så hel 45x95 kan löpa över alla 4 stenar och fördela last på dessa. Inga balkskor eller vinkeljärn ska behövas är tanken. Demonterbara klackar består av 45x95 en del man kan lossa uppifrån och en klots som sitter skruvad i ändträ på bärlina/regel. Detta är helt klart en svag punkt. Har sett något tips om att borra hål och plugga med rundstav så skruv biter bättre, det borde hålla. Lasterna i kanterna är väsentligt lägre än där man vistas mest.

Tack på förhand.
3D-modell av stomme för trädäck med måttangivelser och lecablock som grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PerWir
  • Laddar…
Varför inte marksten och en trapp om du/ni har dörröppning vid uteplatsen?
 
L
Grundinställningen är väl att trä är praktiskt om man har barn, annars kommer man inte våga äta och drick ur annat än plast och pappersmuggar. Du kanske har en lösning på den aspekten, risk för krossat glas om man har stenbeläggning?
 
Aldrig tänkt på det du skriver. Tänker praktiskt och sen om ett glas extra går sönder är det sånt man får räkna med. Stenläggning förenklar att komma åt fasaden, nästintill underhållsfritt, behöver inte bytas ut eller flyttas.
 
L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig tänkt på det du skriver. Tänker praktiskt och sen om ett glas extra går sönder är det sånt man får räkna med. Stenläggning förenklar att komma åt fasaden, nästintill underhållsfritt, behöver inte bytas ut eller flyttas.
Ok, jag håller med om att stenbeläggning är betingat med vissa fördelar gällande det du skriver. Men jag trivs bra med trall och vill fortsätta med det fast överbrygga nackdelarna gällande tillgång till fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.