Eller en bred, kraftig träpersienn uppspänd från golv till tak?
 
Förlåt om jag försökte göra mig rolig förut med dörren i garderoben. Jag visste helt ärligt inte varför den var där. Men nu när någon nämnde tillgänglighetskravet så föll slanten ner! Otrolig utsikt och rymd kommer du få iaf! Tyckte glasväggen med spröjs var en snygg detalj om du väljer att göra så.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Wow, grattis till en lägenhet i Karlatornet!
En smart lösning som skulle kunna vara ett alternativ är ju en vikvägg/vikdörr. De finns ju med glas och säkerligen även med spröjs liknande den svarta glasväggen ovan. ******* företagslänk raderad av moderator ******** :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Ser ut att vara väldigt fina lägenheter! Jag fattar dock inte alls hur man ska lyckas möblera vardagsrumsdelen vettigt... :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag älskar öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Det jag gillar är en ökad myskänsla och en känsla av samhörighet. Man behöver inte antingen vara i vardagsrummet eller i köket utan man kan sitta i soffan och ändå ta del av det som händer i köket och viceversa. Visst låter maskiner i köket en del och fläkten brummar, men det är ändå en relativt kort stund. Tyvärr används öppen planlösning lite slarvigt nu för tiden för att krympa den sammanlagda ytan av kök + vardagsrum, ungefär som i denna lägenhet som frågan handlar om.

Dock ser den verkligen mysig ut och jag tycker inte att möbleringen ser så svår ut heller, om man inte känner att man måste ha en "tv centrerad" möblering, då tvn blir lite knepig att placera bra. Jag tycker inte att ni ska dela av den heller utan bo in er lite och känn efter. Vill ni ändå dela den så är det nog bara möjligt med en glasvägg paralell med köket på minst 120 cm avstånd ifrån bänkskivan
 
T tobbbias skrev:
Förlåt om jag försökte göra mig rolig förut med dörren i garderoben. Jag visste helt ärligt inte varför den var där. Men nu när någon nämnde tillgänglighetskravet så föll slanten ner! Otrolig utsikt och rymd kommer du få iaf! Tyckte glasväggen med spröjs var en snygg detalj om du väljer att göra så.
Skall vi dela av så måste det bli med någon form av glas för i annat fall tror jag det blir otroligt instängt.
 
S surfarn skrev:
Jag älskar öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Det jag gillar är en ökad myskänsla och en känsla av samhörighet. Man behöver inte antingen vara i vardagsrummet eller i köket utan man kan sitta i soffan och ändå ta del av det som händer i köket och viceversa. Visst låter maskiner i köket en del och fläkten brummar, men det är ändå en relativt kort stund. Tyvärr används öppen planlösning lite slarvigt nu för tiden för att krympa den sammanlagda ytan av kök + vardagsrum, ungefär som i denna lägenhet som frågan handlar om.

Dock ser den verkligen mysig ut och jag tycker inte att möbleringen ser så svår ut heller, om man inte känner att man måste ha en "tv centrerad" möblering, då tvn blir lite knepig att placera bra. Jag tycker inte att ni ska dela av den heller utan bo in er lite och känn efter. Vill ni ändå dela den så är det nog bara möjligt med en glasvägg paralell med köket på minst 120 cm avstånd ifrån bänkskivan
Det kommer inte bli någon möblering centrerad kring en tv det är en sak som är säker. Inflytt är långt fram i tiden (flera år!) men det är bra att veta vad vi behöver göra för om köket skall bytas ut eller flyttas så vill man ju göra det innan inflytt. Likaså är det bra att ha en tanke på hur vi skall möblera för köper vi något nytt i inredningsväg innan inflytt är det ju bra att veta att det passar även i lägenheten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
S skinte1 skrev:
Man kan även låta delen vid soffan gå ner till ett skåp och resten hela vägen till golv. Anledningen till att jag inte ritade in glasväggen på vardagsrumssidan av skåpet är att du förlorar viktigt yta till matbord. Skåpen går ju att öppna från kökssidan ändå och så får man istället en möblerbar vägg/hylla vid soffan. Eller att man lägger glasväggen på andra sidan men att den delen som går ner till golv är ett stort skjutparti som glider in bakom soffan...

[bild]
Tack för input!

Jag vet knappt om man vågar skriva det här men det finns en del saker där jag inte riktigt förstår hur arkitekten tänkt när det gäller lägenheten. Det första är faktiskt sovrummet:
Ritning av lägenhet som visar sovrum utan hel vägg för säng samt förslag på garderobsförändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur tänker man när man inte ser till att det finns en "hel" vägg där sängen skall stå?! Det här kommer vi definitivt att försöka ändra på men det innebär även att de tre garderoberna behöver bytas ut för att en garderobslösning i sovrummet som ser enhetligt ut. Kanske kan två av dem återanvändas i arbetsrummet/gästrummet.

När det gäller köket förstår jag inte varför man placerar kyl och frys absolut längst bort från ingången till lägenheten. Jag personligen hade hellre satt städskåpet där.

Det jag funderart på är någon av följade två varianter för att få till ett mer vettigt kök/vardagsrum:
Planritning av en lägenhet med markerade områden för möjlig placering av lågt skåp och soffa, samt en glasvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här tänker jag någon form av skåp (kanske där man kan förvara vaser eller liknande) alternativt en smal köksö där man kan ha några nätta barpallar och så med en glasvägg i stil med den du föreslog. Funderar dock om det kan se konstigt ut med tanke på att det är en hel glasvägg på övervåningen som ser ut på annat sätt? Man skulle ju kunna tänka sig att man placerade soffan med ryggen mot väggen (om den är minst lika lång som soffan).

Mitt andra alternativ är lite mer radikalt eftersom det innebär att köket får bytas ut (jag är inte överförtjust i varianten som sätts in så det behöver inte vara någon nackdel). Jag är dock osäker på det är tekniskt möjligt att placera kyl/frys etc. på det vis jag gjort.
Planritning av en lägenhet som visar kök, sovrum och vardagsrum med möblering, inklusive höga köksskåp och en smal vinkyldel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inser att mitt förslag ovan på hur man kan möblera inte är optimalt (tar gärna emot input på hur det kan göras bättre) men det jag tänker på är att det vore trevligt att ha matsalsbord alternativt soffbord där det är 5 m i takhöjd så att det kan hänga ner en lampa från taket.
 
Vad menar du med en hel vägg? Du kan inte påverka husets bärande konstruktion. Vad är du orolig för, att ljud sprids till/från grannen? Skaffa en bra sänggavel så är det hanterat.

Vad gäller bottenplanet, ni har valt en nymodernistisk lösning men vill ha något annat. Jag har lätt att förstå viljan, men svårare att då förstå valet av lägenhet. Själv hade jag föredragit ett kort korridorskök och haft matbordet uppe till höger och soffgruppen uppe till vänster (eventuellt med två soffor i vinkel), men det är ju då för att kompensera för hur lägenheten är designad, inte för att omfamna arkitekturen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du med en hel vägg? Du kan inte påverka husets bärande konstruktion. Vad är du orolig för, att ljud sprids till/från grannen? Skaffa en bra sänggavel så är det hanterat.

Vad gäller bottenplanet, ni har valt en nymodernistisk lösning men vill ha något annat. Jag har lätt att förstå viljan, men svårare att då förstå valet av lägenhet. Själv hade jag föredragit ett kort korridorskök och haft matbordet uppe till höger och soffgruppen uppe till vänster (eventuellt med två soffor i vinkel), men det är ju då för att kompensera för hur lägenheten är designad, inte för att omfamna arkitekturen.
Förlåt, jag glömde att visa hur ritningen ser ut (det jag visade tidigare var min egna skiss):
Ritning av en öppen planlösning med master sovrum, ett mindre sovrum, badrum, tvätt, och walk-in closet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill inte påstå att vi vill ha något annat än en öppen planlösning. Däremot så vill jag hitta ett bra sätt att möblera på och jag tycker inte det förslag som visats i det material vi fått känns optimalt och jag har inte tillräckligt med fantasi för att komma på något bättre förslag och hoppas därför på hjälp. Hade det varit större så hade vi gjort så här (men då hade vi inte fått plats med någon soffa):

Öppen planlösning med integrerat kök och matplats, modernt inrett med mörka toner och hängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har visat ritningarna tidigare, så det var inget problem att förstå vad du menade med en hel vägg egentligen, bara på vilket sätt du tror att det är något du har möjlighet/behov att påverka. Väggarna synes mig vara "smala" överallt utom i hörn och där det behöver gå ventilation/stammar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har visat ritningarna tidigare, så det var inget problem att förstå vad du menade med en hel vägg egentligen, bara på vilket sätt du tror att det är något du har möjlighet/behov att påverka. Väggarna synes mig vara "smala" överallt utom i hörn och där det behöver gå ventilation/stammar.
Titta på ritningen ovan på sovrummet så tror jag du förstår vad jag menar. Normalt sett har man en rak vägg mot vilken man kan ställa en sänggavel. Så är det dock inte här så vi får nog lägga på 10-15 cm och byta ut garderoberna för att kunna ställa sängen på ett bra sätt. Detta ser jag inte som något större problem men jag förstår inte riktigt hur man tänkt.
 
"Hörnen" är del av den bärande konstruktionen i skyskrapan. Vad TS menade var väl att det blivit mer praktiskt/snyggt att fortsätta med tjock (då ihålig uppreglad vägg) ner till garderober för att få en obruten vägg att möblera mot. Det är ju dock lätt löst genom att regla upp, gipsa eller bygga in hyllor eller liknande över/vid sidan av sängen...
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Återigen, det är inte så att jag inte förstår vad TS önskar sig, bara att jag inte förstår varför någon skulle tro att konstruktionen skulle gå att påverka så att den blir på annat sätt än enligt ritningarna. Och att bygga en vägg tjockare än nödvändigt ger ju definitionsmässigt också mindre boyta än möjligt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och att bygga en vägg tjockare än nödvändigt ger ju definitionsmässigt också mindre boyta än möjligt.
Tittar man på den ordinarie ritningen igen så verkar det vara precis det man gjort... Dock inte hela vägen upp till tak men det gör ju ingen skillnad när det gäller boyta om det är en fast installation
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.