Bezt skrev:
Vi har en välgjord sen några månader tillbaka, tycker den diskar bra även om det är väldigt långa program men torkeffekten är dålig, speciellt plast och då fattar jag inte varför besticklådan är i plast så besticken är inte torra heller.
Ångrar dessutom att jag köpte en maskin med besticklåda öht för vi blir inte kompis med den, besticken ramlar och far och det är omständligare att fylla maskinen och hålla på att dra ut lådan hela tiden.

Nåväl, bra garantier men jag hade nog köpt en Bosch eller Siemens med Zeolit även om jag inte riktigt är vän med deras inredning.
Sköljer ni av disken innan ni ställer den i diskmaskinen? Använder ni spolglans och pulver eller tabletter?
 
Skrapar av disken om det inte är ugnsformar eller annan riktig besvärlig disk, kör med tabletter men det finns en "tablettknapp" på diskmaskinen som gör programmen ännu längre.
 
A
Använder man multitabletter med inbyggd spolglans måste man ha "tablett knappen" intryckt annars kommer inte multitabletten till fullo utnyttjas, med bla ett sämre torkresultat till följd.
Electrolux är medvetet om den dåliga torkeffekten och rekommenderar därför att man använder ett torkmedel av hög kvalitet.
Om man vill kan man prova med ättika i spolglansbehållaren
 
Kanske var otydlig, jag har knappen intryckt.
Används ens spolglansen om man har tablettknappen intryckt?

Har testat spolglans med extra tork men tyckte disken blev flammig istället.
 
A
Du får själv välja om du skall använda spolglansen när knappen är intryckt. Bör stå i bruksen hur du gör.
Annars är såväl avhärdare som spolglans bortkopplat när knappen är intryckt.
 
Någon som har erfarenhet av deras 45 cm breda MEDELSTOR? Funderar på den till sommarstugan, får bara plats en 45a där.
 
Den diskar ok men jag tycker att den ganska ofta lämnar diskrester på bestick och djupa skålar!
 
Min uppfattning är att IKEA diskmaskinerna överlag är budget men prispressade. Dock så har IKEA så få varianter och höga volymer att de egentligen inte är så prisvärda. De senaste åren har Bosch SMU46-serie fått väldigt mycket beröm och det är inte bara för att de är lågt prissatta. Att välja en IKEA-diskmaskin är enkelt men jämför med Boschen som i alla fall har en handfull innovationer som Helios Electrolux inte har så blir valet att inte välja IKEA lättare. Glöm inte heller kommentar ovan om att IKEA korgar ofta är avsevärt sämre och att de är svårare att packa smart!

Jag hade gärna haft IKEA diskmaskin i mitt kök men jag väljer att inte ha det :)
 
Lime113 Lime113 skrev:
Min uppfattning är att IKEA diskmaskinerna överlag är budget men prispressade. Dock så har IKEA så få varianter och höga volymer att de egentligen inte är så prisvärda. De senaste åren har Bosch SMU46-serie fått väldigt mycket beröm och det är inte bara för att de är lågt prissatta. Att välja en IKEA-diskmaskin är enkelt men jämför med Boschen som i alla fall har en handfull innovationer som Helios Electrolux inte har så blir valet att inte välja IKEA lättare. Glöm inte heller kommentar ovan om att IKEA korgar ofta är avsevärt sämre och att de är svårare att packa smart!

Jag hade gärna haft IKEA diskmaskin i mitt kök men jag väljer att inte ha det :)
Jag är faktiskt av en annan uppfattning men jag har å andra sidan inte så mycket erfarenhet av dåliga IKEA-vitvaror. Jag har en ny diskmaskin från IKEA, deras värsting Hygienisk och det är en otroligt bra maskin. Har aldrig lämnat smutsig disk efter diskning och öppnar sig själv när den är klar. Jag är helnöjd än så länge!
 
Har deras absolut billigast maskin, använd i knappt ett år. Är helnöjd, klart att ljudvolymen kunde varit lägre, men för 2500 är det inget att ens tänka på.
 
L logic skrev:
Jag är faktiskt av en annan uppfattning men jag har å andra sidan inte så mycket erfarenhet av dåliga IKEA-vitvaror. Jag har en ny diskmaskin från IKEA, deras värsting Hygienisk och det är en otroligt bra maskin. Har aldrig lämnat smutsig disk efter diskning och öppnar sig själv när den är klar. Jag är helnöjd än så länge!
De har blivit mycket bättre men det farliga är att man kollar oftast bara på den ena eller den andra. Dvs man tittar på IKEAs nya och klart den ser bra mycket bättre ut än den diskmaskinen man köpte 10-15 år tidigare och så reflekterar man inte så mycket mer över det utan är nöjd.

Jag är glad över att du känner dig nöjd :) tyvärr så är det mesta, när man väl har köpt, samma skit :p
 
Prisvärda och bra för det jag diskar!
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
Min första därifrån höll i ca 6år den andra i 2år men gick sönder första gången efter 1år. Jag valde annat märke nu.......
 
Har en välgjord i lite lver 2 år och är helnöjd.
Funkar betydligt bättre än de simens och Bosch vi haft i lägenheter tidigare. Bischen endast ett år i lägenheten innan flytt.
Bestickslådan älskar jag, blir betydligt renare än då man packar ihop dem i en korg. Endast behövt diska om enstaka gånger, men det beror på att de legat ihop. Vi har också bestikslådan granne med diskmaskinen så det blir lätt att flytta över. För oss oss fungerar inredningen väldigt bra förutom att melkankorgen inte går att demontera helt vilket gick i Bosch, det långa grillgalret för varmhållning går inte in utan måste handdiskas. Inga större bekymmer visserligen, de mindre huvudgalkren som är svårare diska får lätt plats.0
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.