Hej. Vi har bestämt oss för att bygga ett sluttningshus med trivselhus. Tomten där huset skall stå är ca 1000m från havet.
Jag är inte alls så kunnig jag hade velat, så nu till min fråga. Funktionmässigt, ska jag satsa på puts eller trä? Jag har inte fått något tydligt svar av säljaren av vad putsen innehåller, vilket gör mig väldigt osäker. Han säger man lejer bort spindelbehabdling och tvättning av putsen (99grader) ca vart 4e år. Detta hittar jag heller inget om när jag googlar runt....
Området vi ska bygga i är dessutom ganska nytt så sprängningar kommer förekomma på närliggande tomter. Jag har en tendens att oroa mig i onödan men då säljaren inte kan påvisa att deras metod med puts är beprövad eller ens kan säga vad den innehåller specifikt så känner jag mig inte så trygg med detta. Likaså har vi fått skriva på ett kontrakt, men när bygglovet ät godkänt vi är överens hur huset ska stå & allt invändigt är bestämt så skriver vi ett slutgiltigt. Är detta vanligt? Likaså ska jag själv anlita en verifierad kontrollansvarig och betala detta själv. En totalentreprenad som jag förstått det så ska allt gå igenom företaget och man ska aldrig behöva skriva p mer än ett papper. Skulle verkligen uppskatta hjälp från folk som är pålästa ordentligt/ har byggt med trivselhus. Stort tack på förhand
 
1) Var i landet skall du bygga?
2) Om du väljer ett putsat hus, hur ser ytterväggarna bakom putsen ut?
 
J justusandersson skrev:
1) Var i landet skall du bygga?
2) Om du väljer ett putsat hus, hur ser ytterväggarna bakom putsen ut?
Hej. I Blekinge.
Bra fråga....putsbärare vindskydd luftspalt om man kollar på ritningarna från hemsidan. Sen är det en installtions zon;
https://www.trivselhus.se/bygga-hus/byggkvalitet
 
S SHrimp skrev:
Likaså ska jag själv anlita en verifierad kontrollansvarig och betala detta själv.
Det är självklart. Då den kontrollansvarige är din representant för kontakter med kommunen och Byggfirman, samt skall se till att alla myndighetskrav följs. Kontrollansvarig får inte byggfirman utse ej heller arbeta för dem eller inte ens vara släkt.
 
S SHrimp skrev:
I Blekinge.
Då kanske vi bor grannar! Klimatet i Blekinge är säkert tillräckligt snällt för putsade hus, men de flesta hus här är ju faktiskt byggda med träfasad, både gamla och nya.

Det finns både plus och minus med putsfasader. Mycket hänger på hur de är utförda. En nackdel här i Blekinge är att vi har mycket nedfall från andra sidan Östersjön. Det talar för en träfasad som är lättare att hålla rent. Ta och kolla på några putsade hus i närheten.

Jag har letat lite på Trivselhus' hemsida efter en mer detaljerad beskrivning, tyvärr utan framgång. Du kanske vet var jag skall leta/har redan en detaljritning på en yttervägg i genomskärning?
 
Ja jag fick ju tyvärr inget direkt svar.....samma som träfasad (se ovan) men vill minnas han sa de sätter en typ av våtrums skiva sedan sprutar gipsen därpå...
Men tolkar jag dig rätt borde trä vara bättre? Han så att nedre delen består av slam, vad det nu innebär.....
J justusandersson skrev:
Då kanske vi bor grannar! Klimatet i Blekinge är säkert tillräckligt snällt för putsade hus, men de flesta hus här är ju faktiskt byggda med träfasad, både gamla och nya.

Det finns både plus och minus med putsfasader. Mycket hänger på hur de är utförda. En nackdel här i Blekinge är att vi har mycket nedfall från andra sidan Östersjön. Det talar för en träfasad som är lättare att hålla rent. Ta och kolla på några putsade hus i närheten.

Jag har letat lite på Trivselhus' hemsida efter en mer detaljerad beskrivning, tyvärr utan framgång. Du kanske vet var jag skall leta/har redan en detaljritning på en yttervägg i genomskärning?
 
Ok, skönt att höra. Ja som sagt är allt detta ganska nytt för en annan, mycket att ta in och sätta i perspektiv. Men det med kontrakt skrivningen då? Tycker det är märkligt...

R RoBo skrev:
Det är självklart. Då den kontrollansvarige är din representant för kontakter med kommunen och Byggfirman, samt skall se till att alla myndighetskrav följs. Kontrollansvarig får inte byggfirman utse ej heller arbeta för dem eller inte ens vara släkt.
 
Jag bor själv några hundratal meter från Östersjön och nedsmutsningen här är faktiskt rätt omfattande. Fräst med hänsyn till det skulle jag nog föredra en träfasad.
 
Ok, smutsen spelar mindre roll...
Är hållbarheten jag tänker på, risk för sprickbildningar m.m. men det märkliga är ju att det inte framgår vilket typ av puts/blandning det är.....
Sen vill man ju helst veta det verkligen håller så det inte spricker upp med tiden


J justusandersson skrev:
Jag bor själv några hundratal meter från Östersjön och nedsmutsningen här är faktiskt rätt omfattande. Fräst med hänsyn till det skulle jag nog föredra en träfasad.
 
Jag vågar inte uttala mig utan att veta mer om väggarnas uppbyggnad. Det är väldigt stor skillnad mellan olika typer av väggkonstruktioner och putstyper. Så kallade enstegstätade fasader som man har använt mycket i Skåne har ju skapat stora problem. Det bästa dokumentet är en sektion genom ytterväggen.
 
Stort tack för all feedback! Fick tag i företaget som gör putsjobbet. Det är luftspalt det förs med nu, fick en utförlig beskrivning och innehållsdoku. Skickad.
 
Bäst att hålla sej till en enkel regel: Träfasad på trähus , putsfasad på stenhus. Avsteg från detta regel skapar bara problem ... tycker jag
gaia
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Med facit i hand, Med 2 stegs puts så håller jag inte med.
 
K
Håller med Gaia, även om tvåstegs fasaderna inte är behäftade med samma fel.
Jag tycker att plastputserna/tunnputserna, typ STO är lite kalle-anka mer spackel än puts.
Traditionell tjockputs på murverk, eller panel på träregelstomme tycker jag.
 
Vilka är de så kallade problemen de kan skapa? Inte ett enda hus (enligt entreprenören) som det blivit sprickbildning i sedan de bytte metod för cirka 10år sedan. Jag söker något som är praktiskt. Har du/ni konkreta punkter varför inte 2stegs puts så tar jag gärna emot dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.