Sänksågen är en maskin som ofta nämns på Byggahus verktygsforum. I den här artikeln berättar jag mer om sänksågar, vad de används till och vad du bör tänka på.


Du kan läsa artikeln här: Sänksåg - guide

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
You are not authorized to access this page.
 
Funkar det nu? Jag rensade cachen, den ställer till det ibland när man har jobbat länge med att publicera en artikel och sparat den i omgångar.
 
Nu funkar den!

O 1min senare så nej
 
Gå och töm cachen så ska du se att dom har fixat det när du är tillbaks... ;)
 
  • Gilla
Vik3n
  • Laddar…
Kanske en urdum fråga, men är en sänksåg samma sak som en cirkelsåg?
 
Ja, om du låser sågdjupet och använder den utan skena.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
richardtenggren
Varför skulle inte sänksågen lämpa sig vid renoveringsarbeten? Jag råkar nämligen ha två TS55: or, en kittad med en grovtandad klinga som jag använder vid vår renovering, sen har jag en fintandad klinga i den andra till finjobb :)
 
Redigerat:
Jag kan väl flika in lite synpunkter på Scheppach PL45. Inte så mycket positiva tyvärr. Har haft sågen i många år nu och den funkar hjälpligt men inte mer. Först och främst är det en udda klingdiameter på 145mm vilket är nästan omöjligt att hitta i butik. Jag gick upp till standardstorlek 150mm för att kunna kapa minst 45mm djupt, det ryms precis inne i huset. Tyvärr så stämmer då inte måttskalan på sågdjupet. Det andra kanske mer irriterande är att sågen går riktigt trögt efter en bit på skenan vilket jag tror beror på att klingan inte sitter helt parallellt utan trycker sågen mot skenan och nyper på så vis. Man kan då lyfta klingan och sänka igen så funkar det bra en liten bit till men blir lite hackigt tyvärr. Dessutom är utsuget väldigt ineffektivt, vilket gör att det dammar friskt även med grovdammsugare. Funderar starkt på att testa PL55 då den fått bra kritik.
 
Redigerat:
Boschs sänksåg kan även användas på Festools och de skenor som liknar deras. (y)
 
  • Gilla
Danne/92 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför skulle inte sänksågen lämpa sig vid renoveringsarbeten? Jag råkar nämligen ha två TS55: or, en kittad med en grovtandad klinga som jag använder vid vår renovering, sen har jag en fintandad klinga i den andra till finjobb :)
Jag kan hålla med om att de inte riktigt lämpar sig för grovarbete då de inte går att låsa med klingan ute. Men det kanske bara är min modell. Detta gör att jag måste lägga trycket neråt istället för framåt för att hålla klingan nedsänkt. Snudd på omöjligt att få till bra om man tex. sågar annat än vågräta snitt.
 
Saffady svarade med samma tanke som jag haft när jag skrev rekommendationen. Min handcirkelsåg kan jag använda för att på frihand kapa i reglar, väggar och annat bråte. Sänksågen menar jag kräver att skena används, samt att skenan ligger an ett någorlunda plant och stadigt underlag. Om tycker jag det är lätt att få kast, alternativt att sågsnittet inte blir det djup man tänkt sig.

Med en grovklinga på sänksågen går det däremot utmärkt att såga i skräpvirke, gamla skivor, riva väggar osv. men det förutsätter användning av skenan. Om någon tycker olika får det stå för dem och är något jag personligen inte kan rekommendera :(
 
Men om man kan låsa sågdjupet så borde den funka precis som en 'vanlig' cirkelsåg? Men man kanske inte har lagt till den funktionen för att tvinga folk att köpa två verktyg...
 
useless useless skrev:
Men om man kan låsa sågdjupet så borde den funka precis som en 'vanlig' cirkelsåg? Men man kanske inte har lagt till den funktionen för att tvinga folk att köpa två verktyg...
Sänksågar har inget klingskydd som går ner och runt klingan, utan skyddet består i att klingan omedelbart åker in i kroppen när du lyfter sågen. Det är alltså ingen bra ide att försöka låsa djupet på en sänksåg.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vet att det har klagats en del på hur man skarvar exempelvis Festools skenor men som Boschanvändare har jag inget att klaga på hur man skarvar skenorna. Inga problem att få det rakt. Däremot är Bosch skenor betydligt smalare vilket ställer till det om man använder dogsen i en MFT-skiva då själva motorkroppen helt enkelt slår i dessa. Av just den anledningen kommer jag att skaffa nåon ytterligare skena att använda på min MFT-bänk. Har ingen erfarenhet av att skarva Festool själv kan jag väl tillägga.

Mycket bra genomgång i övrigt!
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.