Hej!

Har precis fått vårt badrum klart och vi vill nu ta ut en besiktningsman för kontroll, allt har gått bra men är lite osäker kring fallet runt golvbrunnen då vattnet står kvar på vissa ställen.

Nu har fakturan kommit och förfallodag är innan besiktningen, hur gör jag?
Vi har tyvärr inte avtalat att besiktning ska göras innan betalning utan undrar nu om jag ska/har rätt att hålla inne nån del av betalningen innan besiktningen genomförts?

Har ingen anledning och hålla på betalningen förutom som trygghet vid ev. fel vid besiktningen.

Tack på förhand
 
Tror inte du har rätt att hålla inne men det hade jag gjort ändå om man är osäker, kostnaden för den lilla räntan dom kan ta är värt det. Du kan ju meddela företaget hur du tänker.
 
D
Du kan ju alltid reklamera att vattnet står kvar och be att de kommer och kolla på det.
 
L
Även om det står 15 dagar på fakturan , så har du som konsument 30 dagar på dig att betala ,
och inga andra avgifter kan tillkomma ,
Enda undantaget för att betala på 15 dagar är om du har betalt det företaget någon gång förut
med 15 dagars förfallo , och säg jag vill att någon ska kolla det först innan betalning , är det OK får ni pengarna direkt
Men klart bättre att ha en dialog i stället för att sticka ut taggarna , gör som dom andra säger ,
ring och fråga om det ska vara så här
 
L Liteavvarje skrev:
Även om det står 15 dagar på fakturan , så har du som konsument 30 dagar på dig att betala ,
och inga andra avgifter kan tillkomma ,
Enda undantaget för att betala på 15 dagar är om du har betalt det företaget någon gång förut
med 15 dagars förfallo , och säg jag vill att någon ska kolla det först innan betalning , är det OK får ni pengarna direkt
Men klart bättre att ha en dialog i stället för att sticka ut taggarna , gör som dom andra säger ,
ring och fråga om det ska vara så här
Har du en hänvisning på det? För såvitt jag förstått får ingen ränta tas ut dom 30 första dagarna dock är fakturan förfallen och det går bra att ta ut påminnelseavgift och även skicka till inkasso innan 30 dagar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
D
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Tid för betalning
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.

Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit honom till handa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
H huggan skrev:
Har du en hänvisning på det? För såvitt jag förstått får ingen ränta tas ut dom 30 första dagarna dock är fakturan förfallen och det går bra att ta ut påminnelseavgift och även skicka till inkasso innan 30 dagar.
Kunden har att betala den den del som är ostridigt belopp och innehålla resten som stridigt belopp , tills överenskommelse har kommit till stånd mellan parterna
D DMOL skrev:
41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Om någon annan tid inte har upplyst till konsument och överenskommits så kan konsumenten
hålla inne med betalningen , men det är inte brukligt i verkliga livet med sådant förfarande ,
Ränta är enligt lagtext
 
D
Nej, Antingen följer betalningen avtalet eller sker tillfället för betalning på uppmaning från näringsidkaren. Preskriptionstiden är 3 år för privatpersoner. Hålla inne 30 dagar finns ingen lag för privatpersoner.
 
L
D DMOL skrev:
Nej, Antingen följer betalningen avtalet eller sker tillfället för betalning på uppmaning från näringsidkaren. Preskriptionstiden är 3 år för privatpersoner. Hålla inne 30 dagar finns ingen lag för privatpersoner.
Vad är då avtalat ,det vet vi inget om så den delen kan vi lämna därhän , sedan så sa jag att det inte är brukligt i verkliga livet samt att om konsumenten påtalar något så förfaller det med betalningsdag , utom har att betala ostridigt belopp
 
D
Inte "brukligt i verkliga livet".. är det ditt sätt att säga att du hade fel? Långsökt resonemang.
Konsumentens rätt att hålla inne betalning framgår av 19 § och 27 § varav båda inte tillämplig här eftersom ingen reklamation verkar ha skett.
TS kan reklamera tjänsten eller be om specificerad faktura om denne vill dra ut på det hela.
 
Som sagt har inget annat avtalats så är det den tid som står på fakturan som gäller, och man ska betala den del som inte det råder någon stridighet om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.