Någon som har tips om litteratur för dimensionering? Ska få till en FTX ihop med min utbyggnad och där det går även befintligt hus.
Spontant borde det vara rätt lätt att räkna tryckfall och flöden för en grov dimensionering, och sen tar in nån som kan justera in det hela?
 
Tomture61
Hela min anläggning består av 100 mm spirorör , förutom där det ansluts till FLVP
Mitt hus är 161 kvm 1,5 pl
 
Behöver man räkna ? Jag gjorde det på "känn".
160 mm från aggregat. Behålla så länge som möjligt, avstick därifrån = 125, ytterligare delning = 100
Små rum 100 ventiler, större rum / badrum / tvättstuga / kök 125 ventiler.
Inga strypningar utöver ventilerna.
FTX 115m2 + källare 105m2.
Tips att om man får plats, använda standard filterlådor på uteluft / frånluft istället för aggregatets inbyggda. Dessa filter är nog generellt billigare att byta.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag räknade aldrig tryckfall, men däremot så räknade jag hastighet i kanalerna.

Minns inte siffran nu men tror det är 3m/s i stam och 2m/s i stick.
 
Hm, är man ingenjör så vill man gärna försöka räkna även om det säkert går bra ändå. Är elektronikingenjör och tänker att luftflöde och tryckfall borde kunna översättas till ström och resistans ungefär och sen är det simpelt och bara summera ihop.
Det viktigaste borde vara att inte ha för stor tryckfalls-skillnad mellan tilluftsdon resp frånluftsdon så att det går att injustera i donet utan att få massa extraljud.
Hittade en bra PDF från Lindab som hade massa tabeller för tryckfall och lite om att räkna.
 
Hej
Min rekommendation är att i allmänna utrymmen räkna tilluft 0,35l/s /m2 som är minimikravet på luftväxling.
I sovrum bör man dimensionera tilluften 4l/s / person + 0,35l/s /m2.
I WC bör man dimensionera frånluften 10l/s, gärna mer (15-20l/s) om man har en dusch.
I kök bör man ha frånluft min 10l/s
Se till så att luften kan röra sig fritt mellan rummen även när dörren är stängd.
Eftersom att du bygger nytt är min rekommendation att försöka skapa balans i mellan tilluften och frånluften.
I äldre otäta hus som saknar fuktspärr i väggar och tak kan man tänka sig något lite undertryck (mer frånluft). Dock aldrig övertryck då fuktig inomhusluft då letar sig ut genom otätheter i väggarna och som vid ogynnsamma förhållanden kan kondensera i vägg och tak och skapa fuktproblem.

Ett snällt dimensionerat ventilationssystem skulle se ut som följer:
100mm-ca 5-20l/s
125mm- ca 20-35l/s
160mm-ca 35-70 l/s
200mm ca 70-130 l/s

Genom att dimensionera kanalsystemet snällt (låga tryckfall) så behöver inte fläkten jobba hårt vilket är positivt på elräkningen samt att fläkten alstrar mindre ljud vilket man annars brukar störa sig på. Jag rekommenderar dig att åtminstone sätta en extra ljuddämpare(utöver ljuddämparna som är i avgränsning till aggregatet) till sovrummen, de är väl investerade pengar.

Sen vill jag även passa på att slå ett slag för isoleringen på vinden. Isolera till- och frånluftskanalerna väl då man inte vill förlora tilluftstemperatur på väg till rum, men inte heller tappa för mycket temperatur på frånluftssidan då de är denna temperatur som växlas av mot den nya uteluften. 50mm värmeisolering är standard för villaägare, men de är inte fel att isolera mer om man har möjlighet. I större anläggningar är de normalt med 100mm.
Om man ännu inte har isolerat vinden vid nybygge så skulle man kunna förbättra isoleringen genom att isolera med 50mm ''värmestrumpa'' som finns i dagligvaruhandeln och sedan sprutisolera vinden och då passa på att även täcka kanalerna med lösullen så ligger dom varmt och gött.
Uteluftskanal/avluftskanal bör du isolera med kondensisolering då du kan få kondens på utsidan av kanalen som med tiden kan skapa fuktbekymmer.

Vid långa kanaldragningar och framförallt på frånluftssidan kan de vara en idé att sätta in rensmöjligheter (rensluckor) på vinden i kanalerna då mycket damm far ut den vägen.

Lycka till!
 
  • Gilla
Tsdoesds och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.