Hej,
Jag renoverar just nu ett äldre fritidshus och ska nu bygga ett litet "maskinrum" för VV-beredare och en enklare Elpanna till golvvärmen under trappan till övervåningen, rummet kommer inte innehålla något handfat/kommod eller liknande.

Utrymmet har idag golvbrunn och golvet är spacklat med fall, jag planerar sätta gips på de befintliga väggarna (som består av av råspont och pärlspont) och sedan våtrumsmatta på golv och väggar (tar in fackman för detta).

MEN, jag har dels inkommande/utgående vatten samt rören till golvvärmen som kommer upp ur golvet (se bilder - ursäkta röran). Hur ska jag göra för att det ska bli tätt runt dessa?

Jag är medveten om att det antagligen inte går att få det helt korrekt enligt alla branchregler, men jag vill åtminstone kunna sova hyffsat gott på natten :)

Tar tacksamt emot tips på hur jag löser detta (inte tips på hur jag "skulle ha gjort")!

/ Anders
 
  • Rörinstallationer för golvvärme och verktyg i röran under en trappa under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspont- och pärlspontvägg med uppmärkt golvvärmefördelare och rör, i renoveringsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Gjut en klack 100 mm hög runt rören och ca 7-8 cm utanför rören , så har du kommit över den gräns som gäller för våtrum
 
L Liteavvarje skrev:
Gjut en klack 100 mm hög runt rören och ca 7-8 cm utanför rören , så har du kommit över den gräns som gäller för våtrum
Tack för svar, vad gjuter jag enklast med för produkt?
 
L
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Tack för svar, vad gjuter jag enklast med för produkt?
Vanlig betong och avstängare för storlek på den när du gjuter , dina rör går nu i betong vad jag förstår , så om du gjuter lite till har ingen betydelse
 
L Liteavvarje skrev:
Vanlig betong och avstängare för storlek på den när du gjuter , dina rör går nu i betong vad jag förstår , så om du gjuter lite till har ingen betydelse
Ok tack igen. Ja, det är ett lager flytspackel högst upp och eps-cement under.
 
L
Du har inte gjort något tätskikt ännu och då kommer det att gå upp klacken och bli tätt min 10 cm från golv , då är det OK ,vill du vara lite säkrare så kan du smörja översidan och mellan rören , med samma gummimassa som till golvet , det blir lite annan kulör då på den
 
Blir det inte ett problem med det förslaget då man gjuter igen skyddsrören på rör-i-rören?
 
L
SSSS SSSS skrev:
Blir det inte ett problem med det förslaget då man gjuter igen skyddsrören på rör-i-rören?
Du har rätt , såg inte riktigt om det var något som var kort , man ska inte gjuta in rörirör genom att täppa till mellan rör och rör , annars på fotot så går yttre rör upp en bra bit
 
På den övre bilden (inkommande vatten och fördelare) är det rör i rör, men dessa går upp så långt så där kommer jag inte gjuta över.
På den undre bilden (golvvärmerör och fördelare) är det inte rör i rör man ser utan endast 90graders plast-skenor som hjälper till att böja upp själva golvvärmerören.

Jag antar att det därför inte är någon fara att gjuta så som Liteavvarje föreslår. Dock tror jag 5-7cm räcker för höjden till tröskeln är max 5cm.
 
Det skall vara 10 cm även om tröskeln är lägre, om du skall följa reglerna. Men som du säger så lär du ha svårare problem om vatten rinner över tröskeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.