Hej,

har precis fått badrummet renoverat och firman har låtit inkommande vatten sitta på befintligt ställe vilket hamnar våtzon 1. Ingen täckbricka utan endast silikon. Anledningen var att rören inte var tillräckligt långa efter att de kaklat.

Hur ser ni på detta, får man göra så?
 
  • Vattenanslutningar i badrum utan täckbricka, förseglade med silikon mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med inkommande vattenrör utan täckbricka, förseglade med silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätningen är ju med machetterna så brickan är ju rent estetisk.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Är det där verkligen godkänt?

Hur sitter rören fast i väggen, är det inte risk för att de rör sig om man av någon anledning behöver byta kopplingarna?
 
Vill minnas att rören ska sitta helt fast om man rycker och drar i dem. Men det ska man väl känna före man våtrumssäkrar. Satt de stabilt? Vill minnas att min rörmokare satte dit en extra liten regel/träbit som gjorde dem stabila. Om bricka behövs eller ej vet dock inte jag ngt. om.
 
Om kopplingar delvis sitter innanför kakellivet så är det inte ok.
Verkar som om dom tog den enkla vägen, rören borde kommit längre ut fr väggen innan!
 
Njae... Vad står i kontraktet/avtalet?
Som privatperson har man ett bra skydd genom konsumentköplagen.
Man förväntas inte kunna vad regler och krav anger hur utförandet ska vara, däremot skall det alltid utföras fackmässigt oavsett vad det står i avtalet.
Gå igenom avtalet och din komunikation med företaget, har dom informerat? Som privatkonsument räcker det inte att företaget säger ok, vi gör som du vill. Dom måste vara i princip övertydliga med risker osv...
 
Som sagt täckbrikan är bara estetisk. Hade det varit ex. en duschblandare, så ger täckbrickan/blandafästet även en mekaniks stabilitet, blandaren sitter fast i blandarfästet som sitter skruvat i väggen. Men för den här typen av genomföring är brickan bara en utseendedetalj.

Däremot så är ju monteringen med koppling innanför kaklet lite i gränslandet, kan vara fel.

Det viktiga är att det sitter rörmanschetter på rören, och det ser vi på första bilden. Men om sedan kopplingen sitter nästan ända inne vid nivån för tätskiktet, så går ju inte manschetten ut på röret speciellt långt. Och det kan vara fel, men jag vet inte hur kravet ser ut om hur långt manschetten måste gå ut på röret.

Sedan är ju själva placeringen av genomföring i våtzon 1 ett regelbrott. Men det antar jag att ni skrivit någon form av avvikelse på, att det alltså är godkänt av dig. Det är vanligt att man låter rören komma ut i zon 1 vid renovering, eftersom en flyttning i många fall skulle innebära att man får riva halva huset.
 
Tillskillnad från andra installationer man sett här så ser det ju tätt ut iallafall.

Frågan är hur stort jobb det vore att förlänga eller flytta rören men det är svårt att gissa utan att veta mer förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.