Vi har ett enplanshus idag och vet inte om man ska bygga på bredden eller höja hela taket. Har ni några tips kanske?
Med vänlig hälsning, Andreas
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik.M
  • Laddar…
Om du lägger ut en planlösning över ert boende samt vad ni behöver så kan vi säkert hjälpa er.
 
Duger denna?
Bild på en arkitektritning av ett hus med planlösning och fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi är inne på ett barn till men då saknar det barnet ett rum. Så tanken fins på att gör ovanvåningen till vuxenavdelning.
 
Åsa Lund
Hur många är ni i familjen nu?
När flyttar första barnet hemifrån? Attefallshus kanske kunde vara ett alternativ för en tonåring, hade i alla fall mitt barn gillat skarpt
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur många är ni i familjen nu?
När flyttar första barnet hemifrån? Attefallshus kanske kunde vara ett alternativ för en tonåring, hade i alla fall mitt barn gillat skarpt
Vi är 2 vuxna med tre barn, 3år, 6år och 8år. Så det dröjer nog ett tag.
 
Enklast och billigast skulle vara att ta och göra om garaget till boende. Antingen hela eller ena halvan till föräldrasovrum.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Enklast och billigast skulle vara att ta och göra om garaget till boende. Antingen hela eller ena halvan till föräldrasovrum.
Absolut, men om vi ökar svårighetsgraden lite då? :)
 
Övervåning på en del av huset är det som inte tar mer plats i trädgården och finns att köpa monteringsfärdigt om ni inte vill bygga i lösvirke.
 
Ritning av en husplan som visar utbyggnad med två ytterligare sovrum och en ljus korridor med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle bygga ut på barnens flygel så ni får in två sovrum extra samt en ljus korridor med många fönster ut mot trädgården.
 
SysterNett SysterNett skrev:
[bild] Jag skulle bygga ut på barnens flygel så ni får in två sovrum extra samt en ljus korridor med många fönster ut mot trädgården.
Tack, har funderat på det med men vi ser två minus med det och nr 1 är att deras vardagsrum försvinner nr 2 är att det kostar skjortan att bygga på marken, sen ska man ju även få fasadväggarna att slinka ihop vilket hade blivit omöjligt tror jag.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Övervåning på en del av huset är det som inte tar mer plats i trädgården och finns att köpa monteringsfärdigt om ni inte vill bygga i lösvirke.
När du säger monteringsfärdigt, tänker du på taklyft då? Det är lite väl dyrt till vårt hus att anlita en taklyftsfirma dock
 
A Andreas Ziegenfeldt skrev:
Tack, har funderat på det med men vi ser två minus med det och nr 1 är att deras vardagsrum försvinner nr 2 är att det kostar skjortan att bygga på marken, sen ska man ju även få fasadväggarna att slinka ihop vilket hade blivit omöjligt tror jag.
Tror du ser mer svårighet än du tror, Att bygga på en våning kräver andra åtgärder samt att du tar utav yta för trappen.

Jag hade tv-Rum till tjejerna. De använder det inte så nu blir det hel omflyttning här hos oss i höst. Följ mil tråd för inspiration!
 
A Andreas Ziegenfeldt skrev:
Det är lite väl dyrt till vårt hus att anlita en taklyftsfirma dock
Vad gör ert hus så speciellt?
Visst kostar det en hel del att köpa en färdig övervåning, men tar man med i kalkylen vilken tid det tar att bygga i lösvirke, så är det kanske värt varenda krona.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Vad gör ert hus så speciellt?
Visst kostar det en hel del att köpa en färdig övervåning, men tar man med i kalkylen vilken tid det tar att bygga i lösvirke, så är det kanske värt varenda krona.
Då vi har 9m spännvidd och inte kan ha stolpar som håller upp plan 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.