Köpte hus med kallgarage för några månader sen. Förr-förra ägaren har gjort en grund av sandwichelement och ställt ett gammalt militärförråd ovanpå. Går dessa element att använda som grundisolering och gjuta platta på?
Gjuter i golvvärme i så fall, tänker mig att plåten agerar lite som en barriär och inte släpper igenom så mycket värme ner till marken.. Vad tror ni? Det finns ju golvvärmeplåtar som ju är tänkt just för detta ändamål, nån som är insatt?
 
Det är "frigolit" mellan plåtarna och inte stenull.. Kanske inte heter sandwichelement då?
 
Jo det gör det, sandwich element kan allt som har en kärna med två omslutande material eller olika densitet kallas.

Plåten kommer inte agera som en barriär för att stoppa värmen neråt, det är missuppfattat. Plåtarna man använder vid golvvärme ovanpå t.ex spårade skivor är för att fördela ut värmen jämnare över golvet.
 
Ok. Men tror ni det klarar tyngden av en ca 10cm tjock betongplatta? Väggarna står på leca-block (som står på elementen) så kommer behöva gjuta mot lecablocken isf (bygger ram runt så det inte trycker ut blocken) . Elementen är ca 15cm tjocka och vet ej vilken hållfasthetsklass de har. Blir det grymt oekonomiskt å hålla en grundvärme på ca 5 plusgrader med golvvärmen, med 15cm grundisolering?
 
Kan du inte lägga på lite mer isolering då?

Leca elementen kan du använda som form och bara gjuta direkt emot. Se bara till att det inte är något hål så betongen rinner ut.

Om cellplasten ligger med stöd mot mark under kommer det utan problem att hålla. Har du några bilder på hur det ser ut så kan vi förstå läget bättre
 
Skulle helst inte vilja lägga på mer isolering, för om jag jag gjuter som det ser ut nu blir det att göra en 10cm hög ramp upp mot portar, på asfalt. Elementen är alltså i marknivå (asfalterat) vid portarna nu. Ska ta lite bilder imorgon efter jobbet medans det är ljust om jag kommer ihåg.
 
Såhär ser det ut nu på utsidan, lite stökigt och orensat men ni ser principen. Fräschar ju givetvis upp fasad med kanske plåt om det blir aktuellt
 
  • Delvis orenad byggnadsfasad med grå träpanel över vit grusvägg och vissnat gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stökig utsida med sliten grön träfasad och stängda dörrar i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orensat yttre av ett hus med grå träpanel, tegelstenar och synliga sockelelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det kommer fungera, men ser ut att vara lite ojämnt underlag?
Kanske gå över insidan av lecan med lite bruk/betong och täta innan gjutning.
Såga även av det som sticker ut av elementen på utsidan och putsa så kommer det se bra ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.