Hur isolerar jag uthuset bäst på landet , har toalett dusch på nedervåningen tänkte börja nere . Jag har aldrig isolerat förr kan inget om fuktspärr osv , vad för isolering bör man ha såg att det fanns en med träfiber bla
.bifogar lite bilder Inredning av ett oisolerat uthus med synliga träbjälkar och en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ett träuthus med exponerade bjälkar och några tavlor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat vindsrum med trägolv och takbjälkar, tegelvägg och öppen trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är huset tänkt att användas året runt/vara uppvärmt vintertid?
 
Vad är det vi ser? Är det en enkel oisolerad brädvägg eller är det flera lager redan? Insidan på väggarna ser lite fin ut för att vara insidan på en ytterpanel. Du kommer aldrig att få entydiga svar om fuktspärrens vara eller inte vara. Fuktspärr är viktigare ju tjockare isolering du skall ha. Om den skall finnas så är det viktigt att den inte har hål någonstans. Det är svårt att åstadkomma på en befintlig byggnad. Speciellt i skarven mellan vägg och tak.

Om det är helt oisolerat i nuläget kan du utan vidare undersökningar lägga isolering mellan de stående reglarna. Finns det någon form av isolering tidigare är det bättre att isolera utifrån. Men det går troligen att isolera från insidan då också.
 
Det är ett uthus nu ser insidan av ytterpanelen helt enkelt , det finns en toalett separett nere som är lite isolerad en dusch nere dåligt isolerat ett rum uppe vet ej i fall det är isolerat och ett annat rum uppe oisolerat .
Tanken är om en 2-3 år bo där ute nyttja duschen året om toaletten funkar i dag på vintern men vattnet är avstängt nu på vintern....
 
Om jag skall vara ärlig så lämpar sig inte detta uthus i sin helhet för ett åretruntboende. Åtminstone inte om du vill behålla något av husets charm och karaktär. Modern nybyggnadsstandard med sådär 30 cm isolering i grund och väggar och 50 cm i vindsbjälklag är naturligtvis inte tänkbar, men, inget i grunden, 10 cm i väggar och 15 cm i tak, är otillräckligt om du inte har gratis energi. Jag tycker du bör fundera på en annan strategi. T.ex. ge skalet den isoleringsmängd som får plats på ett naturligt sätt och sedan bygga några välisolerade utrymmen som rum i rummet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fast tanken är en då att kunna nyttja det på vintern också
 
Utifrån sett, så bör det bakom panelen vara en luftspalt, sedan isolering, ångspärr och invändigt ytskikt.

Precis som redan beskrivits, så kommer det avspeglas i energiförbrukningen om isoleringsmängderna blir för tunna.

Glöm inte heller att du måste fixa ventilation om du isolerar.
 
  • Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.