A
Hade tänkt isolera en timmervägg utifrån med isolering och papp. Vissa stockar har ruttna partier me påverkar inte bärigheten.
Men nu har jag förstått att det är mycket fukt i det ruttna och att den måste först torkas ut innan jag isolerar. Så jag tänkte spika vindpaop eller presenning mot väggen med luftspalt så får väggen torka ut över vintern.

Men.... Idag upptäckte jag att invändigt sitter det vit svamp på väggen. Troligen hussvamp. Ska jag gripas av panik eller försvinner den troligen när väggen torkar upp?
 
L
Kan du ta bilder så går bättre det att kommentera
 
A
Den är vit. Ser ut som latexfog kan man säga. Återkommer med bilder sedan
 
A
Bild
 
  • Spackel i en lång spricka mellan två träplankor på en vägg eller i ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
När jag läser på nätet låter det som att jag måste riva huset?
 
L
Ja du ,det är nog bara att ta dit någon som säga vilken åtgärd som behövs , kolla så det inte är vem som helst som kommer , de måste ha lite erfarenhet av detta
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja det ser inte bra ut när jag läser på nätet
 
A
Det verkar inte solklart det är hussvamp vad jag ser på nätet. Och om det är det kan min försäkring eventuellt täcka det.
Men som du skriver måste någon som kan titta på det snarast och bilda sig en uppfattning.
Tack för hjälpen
 
Ser inte ut som äkta hussvamp, ser ut som källarsvamp, men det bästa är ju om nån tar prov på det..
Jag har haft äkta hussvamp och det var mindre kul

Har det inte spridit sig mer än sådär så skulle jag ta bort det och se till så fuktproblemet försvinner.
Äkta hussvamp vill ha värme, rent vatten(kan fixa vatten långt bort genom "tentakler") och kalk(murstock/isolering/platta)

Kan du sen få tag på Boracol 20, gasmask och rymddräkt så skulle jag borra hål i syll eller bärande delar och spruta in medlet i hålen.
så är du säker där i 150 år om jag minns rätt.
 
A
Jag har läst på nu. Den är död på vissa ställen och breder inte ut sig. Och inga av tecknen på hussvamp syntes. Så jag drog slutsatsen att det inte är hussvamp
 
  • Gilla
jontese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.