Nu är det sällan "rent" stål på de flesta kärror utan zink eftersom de är varmförzinkade. Men lösningsmedlet är kanske inte bra för zinken heller?
Har faktiskt inte sett efter hur det ser ut kring mjukfogen på min kärra. Sen om det är silicon eller inte har jag heller ingen aning om. Var dock något jag gissade då oljan som han underhöll skivan med inte fäster sedan har jag dessutom för mig att den är så där "genomskinligt" som silicon är. Men det kanske finns andra massor som ser snarlika ut, vad vet jag.....
 
Min kärra är från 2004 och har aldrig stått under tak.

Men plywoodskivan håller säkert 10 år till, den är bara lite sliten.
>20 år får väl anses vara OK livslängd?

Eftersom den inte har stödhjul lutar den rätt bra framåt när den inte används.
Så regnvattnet rinner av bra, och ställer inte till så mycket skada.
 
I och för sig inget svar på TS fråga, men ett tips om ni använder släpet för makadam etc.; skruva på en oljehärdad masonitskiva så spar ni plywoodskivan.
 
R roli skrev:
Nu är det sällan "rent" stål på de flesta kärror utan zink eftersom de är varmförzinkade. Men lösningsmedlet är kanske inte bra för zinken heller?
Har faktiskt inte sett efter hur det ser ut kring mjukfogen på min kärra. Sen om det är silicon eller inte har jag heller ingen aning om. Var dock något jag gissade då oljan som han underhöll skivan med inte fäster sedan har jag dessutom för mig att den är så där "genomskinligt" som silicon är. Men det kanske finns andra massor som ser snarlika ut, vad vet jag.....
Ättikssyra löser effektivt upp zink så jag skulle ta ngt annat, tex PL400, för att inte riskera att förstöra rostskyddet.
 
nanowire nanowire skrev:
Ättikssyra löser effektivt upp zink så jag skulle ta ngt annat, tex PL400, för att inte riskera att förstöra rostskyddet.
För min del är det "redan försent", den sitter där redan och gjort så i 20 år (om det nu är silicon??). Men det kan ju vara av intresse för andra.
 
siggebo siggebo skrev:
Varför inte silikon på stål? /nyfiken
Ja, varför inte?
 
N Niq skrev:
Någon polyuretanmassa om man nu ska foga. Silikon ska inte användas på stål.

Sopa ur springan eller tvätta med högtrycken så blir den ren. Sand blir inte tätt på samma sätt som fogmassa.
Det låter som en bra idé. Jag är tveksam till silikon faktiskt. Nu har jag kåpsläp så skivan håller betydligt bättre än på öppna släp. Jag tog faktiskt lös skivan vid ett tillfälle och gjorde rent i skarven och givetvis under skivan. Det är mkt skräp som fastnar där speciellt om man fraktar grus.
 
Det finns silikon med alkohol som lösningsmedel, den är ett bra alternativ när man ska använda silikon mot metall.
 
Det finns som sagt silikonfogmassa som inte avger ättiksyra. Men, det finns andra anledningar till att undvika silikon. Som bekant är det svårt att få något att fästa mot silikon. Det innebär att det också är svårt för silikonet att fastna på en hel del andra material.

Använd hellre en fogmassa med MS-polymer. Det är en typ av kemiskt modifierad silikon, som har de flesta av silikonets fördelar, men få av nackdelarna. Det finns för övrigt även en glasklar variant från Kiilto.
 
Jag brukar alltid sopa rent skarven efter att ha kört grus men det tenderar att skaka loss grus allt eftersom ändå.
Självklart kan man spola rent med vatten men jag börjar mer och mer tro på idén om att foga.
När det gäller fukten så skyddar jag min kärra med en pressning som jag gjort till kärran.

Släpvagn med skräddarsydd grön presenning för skydd mot väder och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt @P-plats ! Har du gjort någon egen ställningsgrej under presenningen för att få lite lutning? Ser ut så.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Snyggt @P-plats ! Har du gjort någon egen ställningsgrej under presenningen för att få lite lutning? Ser ut så.
Tackar!

Jag har svetsa en liten ställning som jag har under så vattnet rinner av.
Testade nu så det även passade på nya kärran som har grindar och den funkar även ovanpå grindarna.
Planen är att klura ut sidor också så man får ett komplett kapell...
Här är en bild innan jag lämnade in ställningen på galvning:

Svetsad ställning på släpvagn innan galvanisering med omgivningen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fogat runt skivan med Essve Universalfog Multi som är en fogmassa baserad på MS-hybrid polymer och UV-beständig.

20171018_190207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JENilsson och 1 till
  • Laddar…
Mycket tjusigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.