Hej

håller på att ställa i ordning ett pannrum i garaget.

Beg baxi innova 30kw
2x 1500 liter oisolerade strömsnäs tankar 1st med solslinga i botten + 200 beredare.
Laddomat 21
Golvvärme garage 80 m2
Kulvert wirsbo twin 2x28 pex 10 meter lång
Bostadshus 150 m2 radiatorer 50% golvvärme 50%

Hade tänkt köra utan kulvertstyrning, thermomatic shuntmotor för sköta framledning till kulvert.
Är det någon speciell fördel med att leda kulvert returen in i garage golvvärmens framledning?
En bivalent shunt med shuntmotor får då "stötta med mer värme om kulvert returen håller för låg temp.

Är denna ide något att satsa på endast för att vid vissa tillfällen kunna sänka returtempen in till tankarna?

mvh Mats Schematisk ritning av pannrum med två tankar, beredare, och ledningar till bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Hur har du tänkt reglera husets 2 olika system ,samt kulvertens varmhållning
 
Har idag en pellets eldade kombipanna i källaren till bostadshuset. Finns även en pushpump med regler utrustning till golvvärmen.
Hade tänkt skicka ungefär samma temp genom kulverten som jag idag har som fram-ledningen från gamla pannan. Shunt "lådan" som jag ritade närmast pannan sköter fram-ledningen till kulverten.
 
Ja, gör det, inte lär det väl skada. Fast bara om du behöver hålla varmt på golvet, jag tror inte du behöver sänka returtemperaturen "bara för att": det kommer att skikta sig ändå. Visserligen är det fördel av alla möjliga skäl att ha låg returtemp, men det är inget mål i sig: en kwh är en kwh och om systemet för värme och varmvatten inte klarar att krama ur de sista graderna så finns det väl ändå ingen anledning att glädja maskarna?

Min returtemp är mellan 12 grader på sommarn och knappt 30 grader när det är smällkallt oftast är den ca 20. Så det skulle bli "golvkyla" på sommaren om det skickades rakt in. Nån styrventil är säkert bra.

Det finns f ö en massa tips för att få till skiktning men det har du väl pluggat in redan kanske. Böj alla varma anslutningar till tankarna nedåt innanför klimatskalet. Hellre TVA än förrådsberedare.

Ser att du kopplar expansionen på den kalla sidan: bra, det blir ännu bättre om du kopplar skvallerröret med ett vattenlås, då kan du hälla i paraffinolja utan att den rinner ut i vasken när det blir fullt i expansionskärlet.
 
  • Gilla
Carlsson123
  • Laddar…
L
Då har du i dag en shunt från din bef. panna som reglerar till radiatorerna och där tas ut till GV med pushen
Sen tänker du att framledning kulvert ska överta den shunten i huset , Cirkpumpen för huset kommer att sitta i garaget och mata med reglerad värme , det är ingen lång kulvert , så några nämnvärda förluster blir det inte .
Det att gå med returen till garagegolvet för få lägre returtemp till tankarna har ingen betydelse , men är nog bättre med egen reglering till garaget . Allt ska värmas med pannan .
Men som Stenolofanders säger , varför kyla mer än vad som behövs , heller inte fel att få lite högre retur till tankarna , då kommer dom upp fortare i temp vid eldning .
Vad är det för burk till höger med 3 vägskoppling ( VVB för garaget ?? )
 
kommer ny bild med lite text.

Så det finns ingen fysikalisk vinst med att leda in kulvert returen in i garagets golvvärme?
Hur skulle ett sånt vattenlås se ut på expansionstanken?
 
  • Schematisk ritning av värmesystem med kulvert, shunt, kylverk och expansionstank i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Lite nytt för mig med vattenlås , parrafinet vet jag om , han kommer säkert in och säger något om det
 
Skiss av ett expansionskärl med anslutande rör och vattennivå indexerad genom ett parallellt halvgenomskinligt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: rättar mig själv, snarare oljeavskiljare än vattenlås
Skvallerröret ansluter till höger, vattennivån i röret är densamma eftersom det är parallellkopplat med expansionskärlet men paraffinoljan på vattenytan i expansionskärlet stannar kvar även när kärlet fylls och vatten rinner ut genom skvallerröret.

En ytterligare finess: om det parallella röret är genomskinligt, eller halvgenomskinligt som pex, ser du vattennivån i kärlet.

Om du har expansionskärlet kopplat kallt på det vis du skissar så kommer vattnet aldrig bli hett i kärlet, möjligen lite skvättvis om pannan kokar (planera ångledingen väl förresten!). Det innebär att du förmodligen kan ha ett expansionskärl av plast. Rostfritt är inte fel men möjligen inte nödvändigt. Mitt är av vanlig plåt, jag var petig med plastbussningar för att undvika galvaniska strömmar och pepparpeppar det har inte visat några tecken på rost alls, iof bara typ 5 år.

När jag byggde mitt system var vinden på uthuset, där expansionskärlet finns, helt oisolerad och mycket dragig med risk för frost. Därför ordnade jag möjlighet att använda kärlet som varmt kopplat expansionskärl, genom att stänga kranar. Det innebär att expansionskärlet är kopplat som en radiator om jag öppnar båda anslutningarna till topp och botten, det självcirkulerar våldsamt. En blåsig vinternatt med många minus frös det i kärlet. Jag kunde då tina upp det genom att öppna för självcirkulation. Det är inte ett experiment jag rekommenderar, men systemet stod pall och inget frös sönder. Numera är allt isolerat som det ska.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Stenolofanders
Det är en bra lösning på exspansionen , har inte sett den förut , man lär så länge man lever , med spillrör i nivå med ytan i kärlet , det innebär att det blir en form av shuntning över det , en fråga röret till vänster vad avses med det enligt din vetskap påfyllning görs underifrån
 
L Liteavvarje skrev:
Stenolofanders
Det är en bra lösning på exspansionen , har inte sett den förut , man lär så länge man lever , med spillrör i nivå med ytan i kärlet , det innebär att det blir en form av shuntning över det , en fråga röret till vänster vad avses med det enligt din vetskap påfyllning görs underifrån
Kan det vara från panntopp/tanktopparna?
 
L
Inte omöjligt men går inte att se , men om du tänker självcirk , och han sa att det var bra att låta exspansion sitta på den kalla sidan , så hänger det vänstra röret i luften på uppsidan om vattnet i kärlet , då kan ingen sjävcirk bli , om den är kopplad på topp någonstans så kan ev , bubblor gå ut , s.k självavluftning
Tror det kan vara en bra lösning vid öppet system
 
Jag ritade av från Msjoqvists skiss och satte in oljeavskiljare. Så det är samma röranslutningar, från vänster till höger: ångledning, expansionsledning, överloppsledning (skvallerrör).

Helt riktigt, kopplat enligt skissen går det inte att få självcirkulation. Jag har en tvärkoppling mellan ångledningen och expansionsledningen, med en kran som normalt är stängd och en kran till den kalla expansionsledningen som normalt är öppen. Jag kan alltså välja mellan kall eller varm expansion, eller både och och då blir det sjujäkla självcirkulation.

Jag gjorde faktiskt detta arrangemang pga delade meningar om bästa expansionslösning här på BH. Nu har jag jämfört och kommit fram till att kall anslutning av expansionskärlet är bäst, ffa ger det bästa skiktningen. Att ha båda möjligheterna är nördigt och ganska onödigt men lite kul.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hej

Pannrums bygget skrider sakta framåt. Gjutit upp en platå för ack tankarna, murat en leca sten som innerväggar ska stå på. På tur står att regla upp och isolera innervägg och lådan till ack tankarna.

Nu till min fråga: Har alltid trott att det "bara" ska vara att docka ihop med det befintliga värme systemet i huset.Men vid närmare tanke är det kanske inte så lätt. Hade tänkt ha kvar den gamla kombipannan som jag i dagsläget eldar ved/pellets som backup. Den eldas utan acktank direkt mot radiator och golvvärme med shuntmotor.

Kan jag koppla som på bilden ?Kan jag köra både cirkpump i garaget till kulverten, och cirkpumpen i huset? Kommer pumparna att motverka/ta ut varandra eller vad kommer hända.
Eller ska nån av pumparna alltid vara avstängd?
Schematisk bild av värme systemkoppling mellan hus och garage-pannrum med ledningar och pumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen

Läser mitt eget inlägg och förstår inte vad jag själv menar...
Det jag undrar är alltså om man måste koppla in mina två kulvertrör i en ack.tank i huset som i sin tur är kopplade till det befintliga systemet i huset. Eller om man kan göra en enklare inkoppling ungefär som bilden visar.

Mvh Mats
 
Nu börjar pannrummet ta form.
har ritat om lite hur jag hade tänkt det.
verkar det vettigt?
 
  • Schematisk ritning av ett pannrum med märkningar för installationer och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.