Var och hämtade mig en ny Fogelstakärra i fredags och fick tips om att foga runt Bottenskivan.
Det för att dels skydda skivan från fukten och att det inte skulle fastna massa sten m.m. i spåret.
Vad tror expertisen om detta för jag är lite fundersam om det är en bra idé eller inte?

Bottenskivan på en ny Fogelstakärra med sidoskenor och en lövbit, föreslagen för fogning för att förhindra fukt och skräpansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Går sidorna att fälla ? troligen inte för frågan , då ingen ide med något i spåret , klart det blir skräp i där , men vad säger Fogelsta om det
 
Skivans kanter ska vara förseglade från fabrik.
 
Att täppa igen den enda vägen som skivkanterna och metallen får ventilation ifrån kan inte vara en bra idé. Luften mellan metallen och trät finns säkert där av en anledning
 
N Niq skrev:
Att täppa igen den enda vägen som skivkanterna och metallen får ventilation ifrån kan inte vara en bra idé. Luften mellan metallen och trät finns säkert där av en anledning
Lite så tänkte jag också när jag hörde det...
Sen kom jag på att spåret brukar ju ändå bli fullt med sand m.m. som snarare håller kvar fukten.
Springa finns nog mest där för att man enkelt ska kunna montera skivan och att det blir dyrare att få en bättre passform.
 
P-plats P-plats skrev:
Lite så tänkte jag också när jag hörde det...
Sen kom jag på att spåret brukar ju ändå bli fullt med sand m.m. som snarare håller kvar fukten.
Springa finns nog mest där för att man enkelt ska kunna montera skivan och att det blir dyrare att få en bättre passform.
Även om skivan är formstabil bör det finnas viss rörelsemån. Den är ju trots allt gjord av trä.
Smutset i springan tvättar man bort när så behövs. Gäller f.ö hela vagnen om man vill hålla den fräsch i många år.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag tror inte att det är den vägen skivan kommer ta slut. Har själv en sådan och slitaget uppifrån tar mer än fukt från kanterna. Sen ska man hålla på och skrapa mjukfog när det blir dags för byte. Och som skrevs ovan så blir det svårt för skivan att torka kanske.

Min kant ser kanon ut efter 1 år och 7 månader och släpet är hårt använt, mycket jord och grus har körts.
 
  • Närbild på en slityta och kant av en skiva med synlig smuts och några skruvar, tecken på användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en kärra från -97 som jag har tagit över efter min far. Den är tätad i skarven mellan plåt och skiva. Jag tycker att det är mycket lättare att få den ren när det inte ligger en massa grus och annan skit i skarven. Ibland transporterar men saker som inte mår bra av att få t.ex grus/sand mellan sig och skivan. Även skivan mår bra av att man slipper att det kommer upp grus/sand eller annat som fastnat i spalten.
 
Det här låter intressant. Förslag på fog?
 
Vet inte vad det är fogat med, min far gjorde nog detta när kärran var ny. Men jag skulle tippa på silicon eller likvärdigt, då den pigmenterade oljan som han har underhållit skivan med inte har fäst på mjukfogen.
 
R roli skrev:
Jag har en kärra från -97 som jag har tagit över efter min far. Den är tätad i skarven mellan plåt och skiva. Jag tycker att det är mycket lättare att få den ren när det inte ligger en massa grus och annan skit i skarven. Ibland transporterar men saker som inte mår bra av att få t.ex grus/sand mellan sig och skivan. Även skivan mår bra av att man slipper att det kommer upp grus/sand eller annat som fastnat i spalten.
Du har en poäng här. Det hoppar upp småsten och skräp ibland som kan (för)störa för en. T ex tradiga repor på känsliga skivor som man omsorgsfullt lagt på en filt eller dylikt.
 
de där har jag inte tänkt på men jag har en Kupa på min :D
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det här låter intressant. Förslag på fog?
Någon polyuretanmassa om man nu ska foga. Silikon ska inte användas på stål.

Sopa ur springan eller tvätta med högtrycken så blir den ren. Sand blir inte tätt på samma sätt som fogmassa.
 
Varför inte silikon på stål? /nyfiken
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kärt barn har många namn men säger man silicon och verkligen menar silicon så innehåller det ättikssyra och det gör att det rostar med raketfart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.