Hej jag ska flytspackla min hall på ca 3kvm och har köpt fiberförstärkt Flytspackel. Golvet består av en lite svajig spånskiva och under den är det frigolit. Jag kan inte förstärka golvet under. En bekant säger att jag ska lägga på 30mmx2 flytspackel för att det ska hålla och sen på det klinker. Alltså blir golvet 60mm-80 mm högt vilket kommer förstöra både ytterdörr och trappa, det blir för högt. En annan säger att det räcker med 30mm flytspackel och armeringsnät. Jag kommer även ha vattenburen golvvärme. Vad är rätt?
 
Spackla 13 mm med nät räcker MEN det måste vara stumt under annars hjälper det inte varför kan du inte förstärka golvet
 
En granne sa att det inte finns annat än frigolit under golvet så jag ska inte ta bort nuvarande skiva. Om jag gungar på golvet så svajar det inte så man ser men smågrejer på golvet svajar så det är inte stumt.
 
Om golvet inte är helt stumt så riskerar du att klinkersplattorna lossnar och att du får sprickor i fogarna.

Rätt väg är troligen att du behöver riva upp golvet och styva upp bjälklaget innan du lägger på golvspån igen. Därefter primer och flytspackel med golvvärmeslingor.
 
Okej är det svårt? Jag måste såga upp golvet för att få bort det. Förstärker jag grunden med reglar? Är det en vanlig spånskiva jag köper och lägger på sen?
 
Det är en del pyssel, men svårt är det inte. Det går egentligen inte att svara på hur du bäst förstärker innan du vet hur nuvarande konstruktion ser ut. Finns det inga konstruktionsritningar på huset?
 
Vilken tjocklek har du på golvvärmeslangen?
Om det är tre kvm borde du klara dig på 30mm.
Om du väljer cementbaserat så tror jag de finns de som blir självbärande vid 15mm.
Så om slangen inte är mer än 15mm så borde du klara dig med rätt materialval.
Annars kan du ersätta spånskivor med spårade för golvvärmeslingor och spara den höjden.
Det finns även skivor som man monterar mellan/ner i bjälklag och spar ytterligare på höjden.
 
Nu är jag lite osäker, men avses inte "självbärande" att det då räcker med c-c 60 på golvreglar och att man då kan förstärka med flytspacklet för att uppnå styvhet motsvarande c-c 30 och därmed godkänt för våtrum?

På ett korrekt reglat och dimensionerat golv med c-c 60 är svikten inte så stor som jag uppfattar att TS menar. Om nuvarande golvkonstruktion är undermålig så finns det risk för framtida problem. Det behövs mer fakta om konstruktionen för att ge vettiga råd.
 
En enklare och bättre lösning enligt mig, hade varit att skruva en spårad spånskiva, för golvvärme, och därefter en skiva med golvgips.
 
BirgitS
Är det nödvändigt med klinkers när nu underlaget inte är så bra?
Linoleum passar ju bra i en hall också och kan ju nästan se ut som klinkers, om du vill hålla nere kostnaden och arbetet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad är det? Jag har två barn med massa blöta ytterkläder i mellanåt som jag tänkte att man bara kan lägga på värmegolv för torkning. Även blöta skor. Det är en liten kall hall på 3kvm sen en trappa upp till lägenheten så nere blir det inte varmt. Jag har köpt allt material så kostnaden är avklarad men finns det annat golv som håller lika bra för fukt, vattenburen golvvärme och svajande golv så berätta gärna! Jag tänker göra allt själv så vill inneha det så avancerat
 
Lägenhet eller ? Om det bara är frigolit under så låter det som att det borde va gjuten platta i botten kan du provborra med en dosfräs i golvet?
 
BirgitS
L Linda611 skrev:
Vad är det? Jag har två barn med massa blöta ytterkläder i mellanåt som jag tänkte att man bara kan lägga på värmegolv för torkning. Även blöta skor. Det är en liten kall hall på 3kvm sen en trappa upp till lägenheten så nere blir det inte varmt. Jag har köpt allt material så kostnaden är avklarad men finns det annat golv som håller lika bra för fukt, vattenburen golvvärme och svajande golv så berätta gärna! Jag tänker göra allt själv så vill inneha det så avancerat
Om du frågade om linoleum så är det sån matta som man som standard la in ungefär mellan 1900 och 1970 i kök, hall och sovrum, även kallad korkmatta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Linoleum
Den är tålig men varje sig den eller klinkergolv klarar av hur mycket vatten som helst. Klinkers och ändå mindre fogen är ju tät utan i badrum har man ju tätskikt under för att vatten inte ska komma in i stommen. Men fuktiga kläder går ju bra och blöta skor kan man ju ställa på en tät matta/skohylla. Däremot så är ju inte golvvärme så där väldigt varmt så att fuktiga kläder på golvet torkar nog sämre än att hänga dem över ett element.
 
http://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/py56mm
Kanske lite roligare läsning om Linoleum.
Finns många olika variationer.
Men du verkar vilja ha klinker, som går att fixa i ditt fall, men du bör riva upp spångolvet och
förstärka allt under, annars kommer det spricka inom sinom tid.
Tror ditt bef spångolv ligger flytande på frigoliten, och det är icke ett bra underlag för värmegolv och klinker.
Underlaget måste vara så stumt det bara kan bli.
 
Ta bort spånen och flytspackla direkt på frigoliten.
Kolla med tillverkaren hur tjockt du måste ha för att det skall bli självbärande med dina mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.