Hej,
Jag och min sambo har köpt ett hus och vi har nu bott där i snart en månad, det har regnat, blåst och varit skyfall flera gånger under vår tid som ägare och vi har inte märkt något.
Igår kom ett nytt skyfall med starka vindar och vi upptäckte ett läckage och undrar vad man skall göra.
Jag har försökt få tag på folk i området som kan tänkas veta men inte fått något svar ännu och jag börjar bli orolig att något kommer gå sönder..
Skorstenen är ny av fackman, taket är av äldre modell.
Närbild av ett hus med plåttak och en ny murad skorsten under en molnig himmel.

Såhär såg det ut inne på övervåning där murstocken går ner:
Här ser man att putsen har blivit fuktig
Fuktfläck på putsad vägg med tydligt spår av vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man att det kommit några droppar in på takpanelen som sedan droppat ner på golvet.
Vattenskada med fuktig puts och vattendroppar på takpanel och golv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går inte att ta sig upp på vinden utan den är inbyggd med ny isolering och hela övervåningen byggdes till innan vi flyttade in av tidigare ägare.

Vad bör jag göra steg för steg? Min plan är att försöka få tag i någon som kan plåttak och skorstenar, jag ska även gå upp på taket och se om jag kan se någon spricka eller genomföring från skorstenen eller se om det finns något hål i plåttaket.
 
L
Det är inte riktigt utförd anslutning mellan skorsten och takbeläggning , det är svår att se på foto 1 hur plåten är monterad , brukligt är att sko skorsten runt med plåt som överlappar mot takplåten , er skorsten är utmärkt för att få absolut tätt med rätt montage då den sticker upp i nock , takplåten ska inte putsas in i skorsten , då blir det läck och rinner ner utmed den till våningen under
Ett backjobb ser det ut som att bli
PS Murarna brukar inte plåta in sakerna utan det är en plåtis jobb , allt beror på hur arbetet är upphandlat , inkl eller exkl allt
 
  • Gilla
Markus Hs
  • Laddar…
Okej, så om jag förstår dig rätt så bör det sitta plåt som skyddar skorstenen ner till mot taket så att vatten/vind inte kan tränga igenom där?
Då blir det till att kontakta en plåtslagare mao.

Tack!
 
Skulle ringa plåtis :) det gjorde vi för ett par år sedan när det såg ut sådär hos oss.. han satte dit "kragar" på båda våra skorstenar och sedan har vi inte haft några problem av det slaget igen (så vitt vi vet iaf!).

Vi hade två skorstenar på huvudhuset och han satte kragar på bägge två på en gång - då båda var gjorda på samma sätt (vilket kunde resultera i samma problem framöver, för den andra skorstenen).

Skorsten utan kragar på ett tak med blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
zodiaken zodiaken skrev:
Okej, så om jag förstår dig rätt så bör det sitta plåt som skyddar skorstenen ner till mot taket så att vatten/vind inte kan tränga igenom där?
Då blir det till att kontakta en plåtslagare mao.

Tack!
Detta är en klassiker för att få vatten ner i huset utmed skorstenen
En fråga till , har det varit en besiktningsman där i samband med köpet , har han lyft ögonen mot taket tro, detta är ett måste med plåt runt , då har han inte gjort sitt jobb ,
sedan det med undersökningsplikten ?? som finns , det får ni ta ställning till själva hur ni ska göra , men ett fel är det , inte precis dolt men ändå
 
Ta kar för svar, ska prata med plåtslagare och se om dem kan lösa det enligt bild ovan.

@Liteavvarje Nej det sa besiktningsmannen ingenting om, påpekade dock att det borde finnas en plåthuv. Dock när jag kollade med Brandförebyggarna så tyckte dem inte man skulle ha plåthuv pga brandrisken vid sotbränder. Dem sa dock inget heller ang. plåt ner mot taket då jag skickade en liknande bild till dem då också.
 
L
zodiaken zodiaken skrev:
Ta kar för svar, ska prata med plåtslagare och se om dem kan lösa det enligt bild ovan.

@Liteavvarje Nej det sa besiktningsmannen ingenting om, påpekade dock att det borde finnas en plåthuv. Dock när jag kollade med Brandförebyggarna så tyckte dem inte man skulle ha plåthuv pga brandrisken vid sotbränder. Dem sa dock inget heller ang. plåt ner mot taket då jag skickade en liknande bild till dem då också.
Dom på brandf,b tittar bara på själva skortstenen och har inget att säga om det med vatten ,
sedan det med huva på den , finns lite olika meningar där , om så är med huv så ska den vara så stor att det blir ett drag som kan jämföras med öppet , eldar man ofta i den på höst/vinter så torkar den ur , är det ett hus som stängs på vintern kan väta göra så att den fryser sönder .
Om jag förstår dina ord så är det endast eldstaden som går i den pipan , det gäller att elda rätt inte pyrelda , som är mycket vanligt folk gör , ( går åt mindre med ved )
Då blir det tjära och annat brännbart i pipan , alla gaser ska brinna
Är det kamin eller öppen spis med tungt ( mycket tegel och tjock nertill ) fundament
Det ska var lite fart på brasan
 
Okej, vi eldar inte ofta men ibland, t.ex. på helger, då blir det enligt anvisningarna på braskaminen (har t.o.m. vägt vedkubbarna så att det stämmer). Kändes lite larvigt men nu vet man ungefär hur mycket man skall ha framöver. Då bör den också torka ur för den är, som du säger, mycket tegel och tjock nertill, fast putsad utvändigt.

Tack återigen,

L Liteavvarje skrev:
Dom på brandf,b tittar bara på själva skortstenen och har inget att säga om det med vatten ,
sedan det med huva på den , finns lite olika meningar där , om så är med huv så ska den vara så stor att det blir ett drag som kan jämföras med öppet , eldar man ofta i den på höst/vinter så torkar den ur , är det ett hus som stängs på vintern kan väta göra så att den fryser sönder .
Om jag förstår dina ord så är det endast eldstaden som går i den pipan , det gäller att elda rätt inte pyrelda , som är mycket vanligt folk gör , ( går åt mindre med ved )
Då blir det tjära och annat brännbart i pipan , alla gaser ska brinna
Är det kamin eller öppen spis med tungt ( mycket tegel och tjock nertill ) fundament
Det ska var lite fart på brasan
 
L
Är det en kamin som är ansluten med ett rör mot skorstenen ( är skorstenen tjock nertill ) och hur högt upp , ju längre ner desto bättre , det gäller att elda ett tag ( inte en eller två brasor ) så hela muren blir varm , då håller den värmen mot huset underlängre tid ,eldar ni under en helg lite konstant så är det varmt kanske fram till tisdag natt .
Kråkorna kommer inte att gilla er för värmen sitter i stenarna efter eldning
 
  • Gilla
zodiaken
  • Laddar…
Jag är förvånad över att det inte läcker mer än vad det gör!
Det saknas skorstensbeslag mot taket som tidigare sagts.
Skulle rekommendera en huv över kronan oxå, om man inte eldar dagligen torkar inte skorstenen ut och när kölden kommer fryser vattnet och spränger puts och fogar. En huv förlänger livstiden ordentligt.
Skulle rekommendera dig att kontakta en plåtslagare som gör ett ordentligt jobb.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
L
Det är redan en mössa på topp enligt regelboken , en betongsarg som går utanför lite ,
det räcker när det är ett hus som värms , det blir även ett naturligt självdrag genom skorstenen
och då kan den inte frysa
 
L Liteavvarje skrev:
Det är redan en mössa på topp enligt regelboken , en betongsarg som går utanför lite ,
det räcker när det är ett hus som värms , det blir även ett naturligt självdrag genom skorstenen
och då kan den inte frysa
Visst blir det inte minusgrader så fryser ju inte vattnet och spränger. Om de eldar huset med ved eller olja dagligen håller det skorsten och krona varm. Det finns inte en chans att självdraget håller betongkronan varm i minusgrader.
 
L
Har inte sagt varm men inte frysrisk , betongen är bra tät mot att suga åt sig vatten
 
Ni borde även fixa så ni har tillgång till vinden. Det är ett måste för inspektion, förstår inte folk som bygger igen vindar så det icke bli tillgängliga.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ibland läcker det mindre än vad man tror, ibland mer.

Jag har samma problem, en murstock utan beslag som stått i oväder i 40 år, varav 20 oeldad. Förvånansvärt lite som kommit in, murstocken verkar suga åt sig som en svamp.

Sedan tror jag det hjälper lite att den står precis vid taknock, de mesta rinner åt sidorna. Jämfört med om den stått längre ned, då hade det ju runnit in genom springorna på ett annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.