Radon är cancerframkallande och finns i våra bostäder, alltså är det bäst att hålla koll på det. Testa hur påläst om radon du är i dagens nya quiz!

https://www.byggahus.se/quiz/86-Vad-kan-du-om-radon

I den här tråden kan du berätta om vilket resultat du fick och kommentera quizet i största allmänhet.
 
  • Modernt hus inbyggt i klippor med stora fönster som lyser upp i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Saknade frågan om hur många av dessa XXX som får cancer på grund av radon som är rökare eller har rökt...

Tittar man på detta ser man:

Graf över kumulerad risk för lungcancer baserad på radonhalt och rökvanor, från icke-rökare till tunga rökare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Löjligt små ökade risker även vid ganska höga radonhalter alltså om man inte röker. Kan vara bra att tänka på när braskande rubriker i kvällstidningarna ropar!
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Och den lilla ökning man ser beror på antaganden, inte på observationer. Dvs ingen har någonsin visats bli sjuk eller dö av lågdosstrålning.
 
9/10 men då gissade jag på flera.
 
Radon står för en större del av den totala strålningen än jag trodde. Tänkvärt.
(I övrigt var alla rätt.)
 
Duttarmajster
Fick bara 9/10, skönt att man inte har nojjat FÖR mycket över radon genom åren ;-)
 
Fråga sex verkar märklig:

6. Vi utsätts ständigt för strålning av olika slag, bl a från rymden och marken. Ungefär hur mycket av den genomsnittliga årliga stråldosen du får kommer från radon i bostaden?

Svar 50 procent.

För vilka gäller detta? Medelsvensson eller de som bor i ett "radonhus". Har väldigt svårt att tro att de som bor i "radonfria" hus skulle få hälften av all strålning från radon i bostaden. Gäller det medelsvensson borde i så fall de som bor i "radonhus" få typ 99 procent från bostaden.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
harry73
7/10, men jag som tur är har vi låga radonvärden hemma
 
Vem ligger bakom frågorna?
Bara undrar..
 
Det är jag, baserade dem på informationen om radon hos Boverket.
 
Fråga 2 har egentligen alla svar rätt, med mindre eller större marginal.
 
9/10, bara rökningsfrågan missades. Och jag röker inte :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Man kan undra vad som egentligen menas, nät radon sägs leda till 500 dödsfall i cancer, men dessutom skriver att dessa också är rökare. Vad orsakade då cancern? Man bygger husradonets skadlighet på statistiska antaganden utan solid vetenskaplig grund.
WHO gick 2010 emot de nya rön som gjorts och ville istället sänka tillåten halt till 100 Bq/m3.
Boverket svarade med en klok rapport varför detta vore fel. https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2011/radon-i-inomhusmiljon.pdf
 
K
Är inte gränsvärdet för nybyggen 50 bq/m2

Kul att bilden för artikeln är ett nytt stenhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.