S
Menar du att jag ska gjuta hela väggen med betong?

Tanken har slagit mig, men det är ju också ett riktigt hästjobb. Bara att bygga en form som står pall är minst lika mycket jobb som att montera cembritskivorna.

Skivorna monterar jag på reglar som sätts upp först. På så vis får jag en helt slät och jämn vägg. Första tanken vara att montera dem med distanser mot befintlig vägg. Men det kommer som sagt att bli svårt att få jämnt, det blir svårt att montera och skivorna ska monteras med skruv varje 20cm. Det blir helt enkelt inte bra. Ska undersöka möjligheterna att använda stålreglar som är 27mm. Då bygger det ca 35-40 mm ut från befintlig väggs yttersta punkt. Det kan jag nog leva med :)
 
S
Ja, frågan är om man klarar sig med 9mm, eller om man av någon anledning bör gå på 12mm?
 
S Snickerick skrev:
Menar du att jag ska gjuta hela väggen med betong?

Tanken har slagit mig, men det är ju också ett riktigt hästjobb. Bara att bygga en form som står pall är minst lika mycket jobb som att montera cembritskivorna.
Frågan är hur stadig formen måste vara, om man kan acceptera att gjuta de säg 5dm i taget. Nackdelen är väl de inte blir så billigt om man inte har några vettiga gjutskivor. Skall man sätta kakel lär OSB duga.

Om du reglar som du skriver är nog annars bra för att slippa risken med sprickor i skivskarverna.
 
S
Organiskt material är absolut inte ett alternativ.
 
S
Jo, jag har testat varianten med att gjuta betong. Det funkar, men kräver en rejält stabil form, och är som sagt inte så lite jobb, särskilt när man kommer upp en bit och alldels särskilt sista biten upp mot tak.

Just nu är istället den stora frågan om jag kan hitta några lämpliga reglar som inte bygger så mycket på djupet. En stålregel på 25mm typ hade suttit som en smäck. Att ordna en infästningspunkt mitt på om det skulle krävas är ju inga större problem.
 
Jag skulle gräva ur fogarna och fylla med bruk.

Såna där påskålningar på insidan av gamla odränerade källarväggar brukar få fuktproblem hur man än gör.
 
M
H heimlaga skrev:
Jag skulle gräva ur fogarna och fylla med bruk.

Såna där påskålningar på insidan av gamla odränerade källarväggar brukar få fuktproblem hur man än gör.
Dem är ju inte tänkta att vara helt torra heller. Dem är ju precis som matkällare gjorda för att vara lite lagom kalla och råa.
 
S
Hmmm, är det inte dags för K-Rauta att köra en 20% klubbdag igen snart :)
Det hade ju suttit som en smäck :)
 
S
Nu blir det nog så att jag sätter skivor på alla "innerväggar", och på yttervägger gör jag antingen så att tar bort all puts, skrapar ur "fogarna" och fyller dem, sedan får vi se om jag putsar, eller nöjer med mig att foga om. Stenarna som kom fram när man rengjorde ordentligt är ju riktigt fina. synd att gömma dem bakom en massa puts.
 
@Snickerick Blev det bra med fibercementskivorna? Jag är inne på en liknande lösning för min källare, men framför allt för ytterväggarna
 
H henkeson skrev:
@Snickerick Blev det bra med fibercementskivorna? Jag är inne på en liknande lösning för min källare, men framför allt för ytterväggarna
En av mina första projekt jag delade med mig av här i forumet handlade om källarvägg. Så här gjorde jag mot innerväggarna och hade jag inte haft helt söndervittrad lättbetong mot alla yttre delar hade jag gjort likadant mot de yttre.
https://www.byggahus.se/forum/threa...egg-enbart-vaeggar-som-aer-mot-insida.388893/
 
D Davion skrev:
En av mina första projekt jag delade med mig av här i forumet handlade om källarvägg. Så här gjorde jag mot innerväggarna och hade jag inte haft helt söndervittrad lättbetong mot alla yttre delar hade jag gjort likadant mot de yttre.
[länk]
Tack för infon. Är inne på samma regellösning, men med fibercementskivor. Borde funka bra mot ytterväggar
 
S
H henkeson skrev:
@Snickerick Blev det bra med fibercementskivorna? Jag är inne på en liknande lösning för min källare, men framför allt för ytterväggarna
Ja, jag tycker det blev mycket bra. Supernöjd. Lätt att hålla rent och snyggt, lätt att sätta upp saker på väggarna, känns ombonat.
 
Låter lovande. Har du någon bild på det?

Jag ska bygga tvättstuga i källaren, men vill inte att det ska bli för mycket "industri" - känsla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.