Voicetech stödjer flera svarsställen=telefoner på samma nummer. Jag har fem. Du kan vidarekoppla Voip till GSM vid ej svar på voip och ställa in tiden för vidarekopplingen.

AVM routern kan vara ett svarsställe via wifi appen till smartphone. Din smartphone kan vara ett annat svarsställe om signalen inte går över routern. Extra svarsställen är mycket billigt.

AVM burken kan hantera flera voipkonton som ringer på olika telefoner anslutna till nätverket eller vanliga analoga telefoner anslutna till tå RJ 11 portar. Sedan kan dectbasen i routern hantera flera telefonnummer. Mer står i manualen för 4790. Inga koder in eller ut.

Det finns routrar som inte har externa antenner eller antennuttag som man ändå kan ansluta extern antenn till. AVM 6820 är en sådan. Fixas med SMA-pigtails. Optimal router för 4G och mkt telefonifunktioner är AVM 6840. En ingenjörsdröm med alla mätfunktioner för att optimera. I och för sig en cat 3 router men det finns inga andra som är så kompetenta.

Små mifi-routrar ska man inte köpa om de inte har uttag för extern antenn. ZTE MF910 m fl ZTE är bra.

Ingen chans attt butikerna känner till mobiltelefoner med antennuttag. Gamla Ericsson T28 och T39 hade det men det är mycket svårt att hitta antennkontakterna idag.

Finns flera lite äldre samsungtelefoner som man kan ansluta patchkabel till. Kräver försiktighet för att man inte ska förstöra kontakten. Har inte tid att leta länkar till säljare i Australien nu. Bättre satsa på router med extern antenn.
 
H
Men alla förstärkare kräver tillstånd / operatörsgodkännanden?
 
Repeatrar kräver tillstånd men jag radade upp en del alternativa lösningar som inte är "förstärkare" och inte kräver tillstånd. Nackdelen med repeater är priset men inte att tillstånd krävs, för det är bra eftersom felaktigt installerade repeatrar kan störa nätet kraftigt utan att den som har repeatern är varse det. I USA har man blivit mycket mer restriktiv med att tillåta repeatrar sedan operatörerna klagat hos FCC. En bra och väl fungerande repeaterinstallation blir dyr, 10-20 tkr.
 
H
Om man inte vill förstärka signalen så tycker jag att lättast är att aktivera samtal över wifi på sin mobil.
 
Mobiltelefoni över wifi är ett bra tips men det kräver att telefonen är uppgraderad. Telia skriver bara att tjänsten ännu inte finns på iphones sålda i teliabutik. På andra iphones då? Men det kommer och det kan bli ett stort lyft för många - och krav på en avancerad och dyr smartphone.

Tre har redan infört wifitelefoni men täckningen brister åtminstone i min närhet.

Iställe för att trassla med en repeater för enbart mobiltelefoni är det uppenbart bättre att satsa på en bra 4G installation inklusive riktantenn och bra wifi i huset. Eller hoppas på fiber > wifi > mobilsamtal över wifi. Jag skulle själv föredra mobilsamtal över wifi framför lösningen med femtocell men operatörerna i olika länder verkar välja det ena eller det andra.
 
Ser fram mot en ny generation av små behändiga fickvänliga mobiler som även klarar wifitelefoni.
 
Det är väl ingen slump att det är dyrare modeller av iPhone, Samsung och Sony som har Wi-Fi telefoni, gärna med fastprisabonnemang. Operatörerna vill tjäna pengar, inte att folk ringer gratis (allt för enkelt).
I vissa modeller i vissa länder kan man aktivera WiFi Calling med en lång kod.
Det är drivrutiner och programvara det hänger på och ja, vi får nog vänta på nya modeller för att uppgradera dom gamla är ju bara en kostnad för tillverkaren...
 
Vitsen med den femtocell jag använder att den funkar med alla telefoner, inklusive gästers, förutsatt att telefonen har 3G. Så man behöver inga supermodeller. Men de operatörer som satsar på wificall väljer bort femtocell och tvärt om.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
H
G gråsten skrev:
Vitsen med den femtocell jag använder att den funkar med alla telefoner, inklusive gästers, förutsatt att telefonen har 3G. Så man behöver inga supermodeller. Men de operatörer som satsar på wificall väljer bort femtocell och tvärt om.
Vilka mobiloperatörer i Sverige erbjuder femtoceller?
 
Ingen tror jag. Jag bor del av året i Belgien och där erbjuder flera operatörer femtoceller. Belgacom/proximus är motsvarigheten till Telia. För dem är det inte aktuellt med wifi-call efter vad jag läst och hört. Femtocell har introducerats för mer än ett år sedan och det fungerar mycket bra. Handover till extern cell vid rimlig signalnivå, anknyter alltid till mobilen när man kommer nära så det är säkrare än Bluetooth-beroende system.
 
H
Telia har nu stöd för att ringa via wireless / 4G. Det är bara aktivera i telefonen.
 
H hus520 skrev:
Telia har nu stöd för att ringa via wireless / 4G. Det är bara aktivera i telefonen.
Om du har en telefon som de stödjer detta för. De har valt att bara stödja de modeller de har testat av.
 
H hus520 skrev:
Telia har nu stöd för att ringa via wireless / 4G. Det är bara aktivera i telefonen.
Wifi menar du väl.
 
H
S sune73 skrev:
Wifi menar du väl.

Ja. Med wireless menade jag Wifi :)
 
Två Samsungmodeller och Xperia. Inget Huawei. Så rätt tunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.