De mäter inte effekterna av färgen på träet överhuvudtaget. Försökssituationen är amatörmässig. I en seriös studie målar man upp olika delar av fasadelement i en provbyggnad och kontrollerar fuktförändringar mm.

Det är alltid lättare att mellanstryka på bockar än uppe i luften. Galvad spik som ska målas behöver inte rostskyddas.
 
Linoljefärg har en annan fördel. Den är dryg. En liter täcker en stor yta. Så även om literpriset är högt så blir slutpriset lägre.
När linoljefärgen börjar krita stryker man på halvolja (1 del linolja och 1 del terpentin).
 
Robert63 Robert63 skrev:
Vad är det du tänker dig att färgen som målas på fasaden i folksams test är avsedd att skydda om nu inte trät?
Det skyddar nog träet sålänge färgen är "hel", men frågan är ju vad som händer när färgen spricker nånstans så fukt kommer in men inte ut...

Det som testas är väl påväxt och hur väl kulören håller sig. Som sagt inte hur det skyddar träet på lång sikt.

Tyvärr tror jag vårt samhälle går mer mot underhållsfritt i X antal år, sen byta hela skiten för det går inte att underhålla eller renovera på vettigt sätt...

Ur målarens synvinkel så är det självklart att nya färger är ett stort steg framåt, det går fortare att måla ett hus, man slipper lösningsmedel (som går att klara sig från med linoljefärg också, men eftersom torktiden kortas så gissar jag målarna använde det för att snabba på jobben). Målaren skiter nog i hur jobbigt det är att skrapa huset för att grundmåla på nytt när den moderna färgen väl gjort sitt.

Jag gissar den "enklaste" färgen är faluröd (eller annan slamfärg), ommålning är väldigt enkel, det håller bra, är billigt... Men kräver ju virket är omålat innan och inte finhyvlat, man kan inte måla med annan färg efter heller... Linoljefärg på ohyvlat virke är mindre bra, då den suger rätt bra. Så gäller nog välja färg innan man köper panelen... :)
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Vad är det du tänker dig att färgen som målas på fasaden i folksams test är avsedd att skydda om nu inte trät?
Alla tillverkarna från lågpris till premiumfärg och traditionell eller modern har säkert ambitionen att skydda trät. Frågan är hur bra de lyckas med sina respektive färger. Jag läste Folksams test inför att jag målade mitt hus och skummade det nu igen och hittar att de testar egenskaper på färgen som krackelering, motstånd mot mögel mm men inte hur väl färgen över tid lyckas skydda trät.
 
...fast ambitionen att skydda har säkert också en avvägning pris - prestanda. Som med alla produkter så kalkylerar säkert utvecklarna med en livslängd. Konsumenten kommer inte betala mer om träet "kanske" håller efter 20 år... Iallafall är det jäkligt svårt att visa det... Jag skulle ändå hoppas och tro att en modern färg med rätt underjobb och rätt underhåll stoppar såpass länge att "mastodontjobbet" att antingen skrapa trärent eller byta panelen faller på nästa köpare eller arvingen av huset, men visst, målar man när man är 30 och bor kvar till 80 så skulle det inte förvåna mig om man får testa på att skrapa rent hela fasaden... Men eftersom de flesta nog "bara" bor 15-20 år i samma boende så lär väl färgen hålla så länge iallafall, med en ommålning emellan... Så får nästa ägare svära över renskrapningen eller den ruttna panelen...
 
Hur länge vill du att huset ska se nymålat ut? Räcker det med ett par år så kör Linoljefärg...
Med dagens moderna Akrylatfärger så ser huset nymålat ut i 10 år utan vidare, tänk på att använda dig av s.k Systemmålning. Dvs olja,grund och täckfärg från samma leverantör. Då har du dessutom en branschgaranti som är betydligt generösare än vad många Linoljefärgtillverkare kan ståta med.
 
S SpackelFredrik skrev:
Med dagens moderna Akrylatfärger så ser huset nymålat ut i 10 år
Detta är pudelns kärna. Vill man att det skall se nymålat ut i tio år, eller vill man att det skall hålla i 100 år? Den sk systemmålningen har tillkommit för att akrylatfärgen skall sitta uppe länge. När akrylatfärgerna kom i början på 70-talet, målade man dem direkt på den gamla färgen med påföljd att färgen hängde som remsor efter bara några år. Men det spelar ingen roll att man har olja och oljebaserad grundfärg under när man avslutar med ett diffusionstätt plastskikt.
 
Om jag fick välja 10 års garanti men efter det osäkerhet, eller ett hus som inte ser ut att vara i nyskick efter 5 år men ommålningen efter 10 år är enkel och panelen mår bra både efter 10 och 20 (och 100 år) så skulle jag välja de senare. Trots allt finns det många hus som är målade med linoljefärg som överlevt 100 år, det slår 10 års garanti tycker jag...

På en personbil eller TV tycker jag 10 år räcker, men på ett hus tycker jag perspektivet ska vara en livstid, minst...

Jag skulle vilja att de som förespråkar akrylatfärger presenterar en underhållsplan (vilket jobb som krävs i tex skrapning och nymålning av grundfärg / intervall) under en lägre period än 10 år. Kanske är dessa färger bra även på lång sikt, men jag har inte sett någon sådan presentation...
 
S SpackelFredrik skrev:
Hur länge vill du att huset ska se nymålat ut? Räcker det med ett par år så kör Linoljefärg...
Hur länge ska du bo i huset? Räcker 10 år så kör med akrylatfärg...
 
S SpackelFredrik skrev:
Hur länge vill du att huset ska se nymålat ut? Räcker det med ett par år så kör Linoljefärg...
Med dagens moderna Akrylatfärger så ser huset nymålat ut i 10 år utan vidare, <klipp>
Akrylatfärger kan mycket väl drabbas av påväxter som gör att huset ser allt annat än nymålat ut. Utan att veta tror jag det är samma risk med linoljefärg. Att det är stora individuella skillnader visar ju Folksams färgtest så att generalisera så brett som du gör tror jag inte du har grund för. I Akrylatfärger är stabilare över tid genom att den behåller sin blankhet, det gör inte linoljefärgen på samma sätt vilket man ska vara medveten om. Blankt eller matt är en fråga om tycke och smak, blankt signalerar inte nödvändigtvis att det är nymålat.

Många akrylatfärger ligger i topp i Folksams test 2016 men med individuella variationer. Det är stor variation även med linoljefärgerna även om de inte slåss lika frekvent i toppen.
 
J justusandersson skrev:
Detta är pudelns kärna. Vill man att det skall se nymålat ut i tio år, eller vill man att det skall hålla i 100 år? Den sk systemmålningen har tillkommit för att akrylatfärgen skall sitta uppe länge. När akrylatfärgerna kom i början på 70-talet, målade man dem direkt på den gamla färgen med påföljd att färgen hängde som remsor efter bara några år. Men det spelar ingen roll att man har olja och oljebaserad grundfärg under när man avslutar med ett diffusionstätt plastskikt.
Du vet, det har hänt lite med akrylatfärgerna. Du kan inte jämföra dagens akrylat med skräpet linoljefärg. Nåja, det finns allt hygglig linoljefärg, perfekt anpassad för de som gillar att måla ofta.
 
Varför målar man? För att det skall se snyggt ut eller för att skydda fasaden? Det är bara att välja.
 
hsd
För 2år sedan målade jag fönster med den då senaste sortens fönsterfärg, känt märke, grundolja -grundfärg-färdigfärg 2 varv och det har spruckit upp och börjar flagna, träet under klart negativt påverkat
Det har jag aldrig varit med om med linoljefärg
Dessutom var denna nya "förträffliga" färg dyrare än om jag hade valt linoljefärg
 
Engvall o classon bäst i test. Ottosson kass. Allt enligt folksams test. Snyggt med matt färg. Glansigt fult enligt mig särskilt vitt.
Målade nyss om efter 25 år. Inte mycket skrapande där inte. Välj en mörk kulör om du vill slippa mögel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.