Hej,

Jag sitter med funderingar på att bygga ett sommarhus, och försöka göra så mycket som möjligt av designen själv. Men jag behöver ju såklart hjälp av någon som sedan planerar el, avlopp, beskriver rätt material och hjälper till att få min ritning till ett "riktigt hus"

Vem vänder jag mig till? Är det arkitekter? Vem kan "färdigställa" eller "tolka" min ritning till ett riktigt hus som sedan går att förverkliga?

skulle vilja bygga huset i betong.
 
Ja, det låter som en arkitekt är rätt väg.
En tilltänkt entreprenör kan kanske också vara behjälplig, eller hänvisa vidare.
 
Om jag inte förstått saken rätt, har du själv skissat upp designen. Vilket i princip är vad en arkitekt jobbar med. Därmed har inte en arkitekt så mycket mer att tillföra.
Det du efterfrågar utförs normalt sett av en byggnadskonstruktion. Dock känns det lite överdrivet att konsultera en sådan, för ett litet sommarhus.
Att planera el och VVS till ett sånt litet bygge, klarar de flesta byggmästare/byggnadsentreprenörer.
 
A AG A skrev:
Om jag inte förstått saken rätt, har du själv skissat upp designen. Vilket i princip är vad en arkitekt jobbar med. Därmed har inte en arkitekt så mycket mer att tillföra.
Det du efterfrågar utförs normalt sett av en byggnadskonstruktion. Dock känns det lite överdrivet att konsultera en sådan, för ett litet sommarhus.
Att planera el och VVS till ett sånt litet bygge, klarar de flesta byggmästare/byggnadsentreprenörer.
krävs inte konstruktionsritningar och designritningar av kommunen för att söka bygglov?

/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
krävs inte konstruktionsritningar och designritningar av kommunen för att söka bygglov?

/HLH
Inom icke detaljplanerat område krävs i regel bara en enkel måttsats skiss av huset, samt en enkel materialbeskrivning. Dessa gör man utan vidare själv.
Kraven ökar sedan lite när man kommer till detaljplanerat område, men i huvudsak måste du bara visa hur det färdiga huset kommer se ut, vilka mått och vilka material som kommer användas.
Riktiga konstruktionsritningar krävs egentligen för flerbostadshus och publika byggnader.
Enda orsaken till att ha en riktig konstruktionsritning till ett småhus är att det förenklar och snabbar på byggprojektet.
 
Microkatten
Du behöver först ritningar till bygglov, vilket du själv, en arkitekt eller någon annan kan göra, beroende på hur mycket hjälp du behöver. Dessa ritningar är i princip s.k. arkitektritningar, d.v.s. inkluderar inte mycket detaljer i konstruktion, vvs etc. Vad bygglovsritningarna skall inkludera hittar du massor av exempel på på internet.

Efter bygglovet behöver du konstruktionsritningar - som görs av en konstruktör - och projektering, d.v.s. planering, av vvs, el osv. Dessa tjänster kan du köpa separat av olika firmor eller få hjälp med av den/de som skall bygga huset, beroende på vilka du har tänkt skall bygga huset.

Även arkitekt- och bygglovsritningar kan du få hjälp med av en husbyggarfirma, t.ex. om firman är en prefab-fabrikant.

Så vem du skall vända dig till beror på hur du vill att husprocessen skall se ut och vilka firmor du vill använda dig av.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A AG A skrev:
Inom icke detaljplanerat område krävs i regel bara en enkel måttsats skiss av huset, samt en enkel materialbeskrivning. Dessa gör man utan vidare själv.
Kraven ökar sedan lite när man kommer till detaljplanerat område, men i huvudsak måste du bara visa hur det färdiga huset kommer se ut, vilka mått och vilka material som kommer användas.
Riktiga konstruktionsritningar krävs egentligen för flerbostadshus och publika byggnader.
Enda orsaken till att ha en riktig konstruktionsritning till ett småhus är att det förenklar och snabbar på byggprojektet.
Det du skriver stämmer inte överens med vad vi fick gå igenom när vi skickade in vårt bygglov. Det var utanför detaljplanerat område och dessutom utanför samlad bebyggelse, men vi var tvungna att låta en konstruktör gå igenom våra beräkningar. Så ytterskalet klarar av att bära upp snö- och vindlaster, det var dessutom krav på att eurokoder skulle användas för klassningen.
Så riktigt så enkelt som du får det att låta är det nog inte.

Vi ritade vårt hus själva, precis som trådskaparen vill göra. Men renritade ingenting då vi gör jobbet själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.