Alfredo Alfredo skrev:
Självklart, håller fullständigt med. Du skrev dock "Verkar som att en del av stanken även sitter inuti murstocken" och det var just detta som jag inte uppfattade som något onormalt.

Fel formulerat av mig. Trodde man skulle kunna läsa mellan raderna. Problemet är alltså inte att det luktar i stocken utan att lukten letar sig ut från stocken till väggar, golv, tak osv.
 
K K-S-L skrev:
Trodde man skulle kunna läsa mellan raderna.
Funkar inte alltid som tänkt på ett forum...

K K-S-L skrev:
Problemet är alltså inte att det luktar i stocken utan att lukten letar sig ut från stocken till väggar, golv, tak osv.
En otät skorsten skulle säkert kunna förklara en hel del av sot-/röklukt. Kanske provtrycka skorstenen och laga eventuella sprickor. Har mycket svårt att tro att lukt skulle kunna leta sig ut till "väggar, golv, tak" om inte murstocken är skadad.
 
Nästan omöjligt att svara på TS frågor utan att veta konstruktion, t ex ev organiska källarväggar /-golv, torpargrund mm. En mögelhund kan markera för allt inkl ev brödsmulor under plast mm.
 
K K-S-L skrev:
Jo att det är svårt att få bort har jag blivit varse. Allt skadat material, mig veterligen, är ute nu. Varit i kontakt med en ozongubbe idag så får se vad det kan ge. Fibromyalgi låter inte kul, och om varför man drabbas av detta tvistar väl de lärde.

Men jag gör mitt bästa för att åtgärda och byta ut, gjorde även din polare det men lukten kvarstod?
Han hyrde stugan och flyttade, så på den punkten vet vi inget.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med. Att det stinker sot inne i en murstock/rökkanal är väl rätt normalt?
Jo men ibland (typiskt för sommarhus) blir det kallras i skorstenen och då blåser det ut luft i rummet genom spis/kamin. Eldar man inte frekvent kan pluggning eller fläkt vara lösningen.
TS:
Angående fläkt + kamin så får du ta det med den som säljer fläkten. Gäller att få en rökgasfläkt som tål eldstadens rökgastemperatur.
Vill man bara ventilera kall luft räcker det med annan fläkt men den ska ju iaf tåla miljön där den monteras.
 
Redigerat:
S seniorkonsult skrev:
Nästan omöjligt att svara på TS frågor utan att veta konstruktion, t ex ev organiska källarväggar /-golv, torpargrund mm. En mögelhund kan markera för allt inkl ev brödsmulor under plast mm.

Tack för svar! Huset är från 20-talet, byggt i tegel med luftspalt. Källare under halva huset. Gjuten platta. Putsade väggar. Har funnits kamin som är igensatt. Tidigare uppvärmning har varit oljepanna som numera är utbytt till vattenburen värme med el-patron samt luft/luft. Allt organiskt material är utslängt, utom golvbjälklag som ju ”hänger fritt”. Boningsplanet är även det utrivet till stor del, har öppnat upp trossbotten som består av kalkblandad grus och vindpapp, sitter nog en del lukt där. Bjälklaget ser fint ut trots all fukt.

Mögelhund är en god idé. Har hört lite blandat om dessa dock, att dom kan vara lite väl generösa i sina markeringar. Har du erfarenheter av mögelhund?
 
B Bjober skrev:
Jo men ibland (typiskt för sommarhus) blir det kallras i skorstenen och då blåser det ut luft i rummet genom spis/kamin. Eldar man inte frekvent kan pluggning eller fläkt vara lösningen.
TS:
Angående fläkt + kamin så får du ta det med den som säljer fläkten. Gäller att få en rökgasfläkt som tål eldstadens rökgastemperatur.
Vill man bara ventilera kall luft räcker det med annan fläkt men den ska ju iaf tåla miljön där den monteras.
Tack för svar! Har haft en skorstensreparatör på plats för att se över den. Alla kanaler i skorstenen är igenmurade uppifrån, utom en kanal som gått till den gamla oljepannan.
Skulle kosta vansinnigt mycket att få skorstenen renoverad av denne reparatör, så inväntar fler offerter. Men en fungerande skorsten skulle säkert lösa en hel del för ventilationen. Huset är ju konstruerat för det. Men att det skulle kosta så förbannat mycket hade jag inte räknat med.
 
K K-S-L skrev:
Tack för svar! Huset är från 20-talet, byggt i tegel med luftspalt. Källare under halva huset. Gjuten platta. Putsade väggar. Har funnits kamin som är igensatt. Tidigare uppvärmning har varit oljepanna som numera är utbytt till vattenburen värme med el-patron samt luft/luft. Allt organiskt material är utslängt, utom golvbjälklag som ju ”hänger fritt”. Boningsplanet är även det utrivet till stor del, har öppnat upp trossbotten som består av kalkblandad grus och vindpapp, sitter nog en del lukt där. Bjälklaget ser fint ut trots all fukt.

Mögelhund är en god idé. Har hört lite blandat om dessa dock, att dom kan vara lite väl generösa i sina markeringar. Har du erfarenheter av mögelhund?
Apropå mögelhund, ja. Har besiktigat ett par tusen hus. En hund markerade på brödsmulor under plastfolie på betongplatta i ett källarlöst hus.
Några synpunkter//funderingar,
Inga ingjutna reglar i betongplatta under trägolv? Inte runt fönster heller mot mur?
Inga tryckimpregnerade reglar mot mur? (Fanns inte på 20-talet).
Inga träreglar inputsade?
Träreglar runt fönster (för infästning av fönster) som blivit fuktiga? Vatten som runnit in i vägg ovan fönster eller bakom tegel ned till syll? Det skall finnas en papp/folie längst ned som leder ut vattnet/fukten.
Det är inte ovanligt att det rinner vatten på baksidan av tegel vid regn eller p gr av kondens och skadar syll. Det ska finnas ventilation via var 3-5 stötfog (vertikala) i nedersta murskiftet. Dessutom är det inte ovanligt att det är tätt av bruk bakom teglet mot trästommen. Detta bruk leder vatten in i bakomliggande trästomme och orsakar fuktskada. Ja, detta är en del tips för vidare koll.
 
Redigerat:
S seniorkonsult skrev:
Apropå mögelhund, ja. Har besiktigat ett par tusen hus. En hun markerade på brödsmulor under plastfolie på betongplatta i ett källarlöst hus.
En sådan hund hade nog markerat konstant ute i vårt hus. Vill ju gärna slippa riva ut hela huset och hitta huvudkällan..

Nu när man ändå har en erfaren besiktningsman på tråden, har du några andra tips att ge utifrån husets förutsättningar? Tror du att man måste byta ut all trossbotten ”isolering” (grus, kalk och div) i hela huset? Är det av erfarenhet en vanlig lukt-källa? Hur ställer du dig till ozonbehandling, erfarenheter?

Tack!
 
  • Gilla
Ma4num12
  • Laddar…
Mögelhunden fann fikaplatsen för hantverkarna som ej städats innan folien monterades. Ozonbehandling brukar hjälpa mot tobaksrök, brandrök och mögel i vissa fall. Viktigast för problemlösningen är att finna orsaken. Ett detektivjobb!
 
K K-S-L skrev:
En sådan hund hade nog markerat konstant ute i vårt hus. Vill ju gärna slippa riva ut hela huset och hitta huvudkällan..

Nu när man ändå har en erfaren besiktningsman på tråden, har du några andra tips att ge utifrån husets förutsättningar? Tror du att man måste byta ut all trossbotten ”isolering” (grus, kalk och div) i hela huset? Är det av erfarenhet en vanlig lukt-källa? Hur ställer du dig till ozonbehandling, erfarenheter?

Tack!
Bästa sättet. Lukta på materialet!
 
S seniorkonsult skrev:
Bästa sättet. Lukta på materialet!

Sannerligen ett detektivjobb!

Har luktat på alla material, tagit plastpåseprover osv. Lukten är jämntjock på samtliga prover. Mest lukt var det i tretexen men den är ju utriven. Brandlukten är centrerad kring murstocken och intilliggande material, men finns ändå som en ingrediens i den jämntjocka lukten i övriga material.

Vansinnigt frustrerande. Nu har jag ju snart rivit ut hela huset iallafall, så får väl bli så. Tycker bara det är synd för vill behålla så mkt som det bara går av originalgolv, väggar osv. Men tack för svar!

Är det nånting som jag missat i jakten på källan till denna lukt så mottages vidare tips tacksamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.