F fusion skrev:
Fick förslaget på sommarstugan häromdagen. Där har närliggande stugor sålts för runt miljonen och däröver, men ändå hamnade det bara på 470000kr trots milsvid havsutsikt och nära till havet
1 mille för grannarnas stugor inget va och arrendetomt då?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om fastighetstaxering

  • STARTSIDA

Värdeområden och riktvärdeangivelser
Tjänsten Värdeområden har kopplats ned
Ett tekniskt fel har inträffat. Var vänlig försök igen senare. Om felet kvarstår, kontakta Teknisk Support.

Återgå till välkomstsidan och försök logga in igen.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Heja Skatteverket :thumbdown:
Det är länken det är fel på klicka på länken till välkomstsidan så kan du välja ditt område
 
Å åk-lagarn skrev:
1 mille för grannarnas stugor inget va och arrendetomt då?
Året runt vatten till tomtgräns (ej ingrävt frostfritt djup, bara ytlig ledning för sommarbruk) , enskilt avlopp 2 kammarbrunn gråvatten , sluten tank till toan, äganderätt på tomterna.
 
F fusion skrev:
Året runt vatten till tomtgräns (ej ingrävt frostfritt djup, bara ytlig ledning för sommarbruk) , enskilt avlopp 2 kammarbrunn gråvatten , sluten tank till toan, äganderätt på tomterna.
Något är det du inte talar om för här på västkusten räcker inte taxeringsvärdet till handpenningen för att köpa stuga vid havet
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Lite OT me;
Fick en lite aha-tanke av min mäklare som sa att om man renoverar mycket, typ byter allt, och inte anmäler till Skatteverket så kan försäkringsbolaget använda det som underlag att inte betala ut faktiskt värde, om man inte kan bevisa att man gjort allt man sagt men inte höjt taxeringen.

MrS
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Samma här. Jag räknade på det förra gången och kom fram till att det i vårt fall är tomtvärdet som är åt helvete. De räknar väldigt liten skillnad på småtomter respektive stora tomter. Då var skillnaden 40 kr/kvm, jag räknade ut att varenda försäljningspris i området stämde perfekt om man istället satte 210 kr skillnad per kvadratmeter avvikelse från standardtomten.

När jag ringde och pratade med dem hävdade de att tomtens storlek inte spelar någon roll, och det gör den kanske inte generellt, men grejen är ju att de får dubbelt så mycket betalt för 30-talsvillorna som för 70-talsvillorna, men de får pga åldersavdragen lika lågt taxeringsvärde som vi. Deras ligger på 50% av försäljningspriset, vårt ligger i förslaget på drygt 100%, men vi måste lägga på 6 poäng pga ny fasad och nytt tak, så det blir ju mer. Inget hus på vår gata har sålts för mer än 2,2 miljoner och vårt förslag ligger på drygt 2,2.

Edit:
Ser nu när jag kollar era länkar att de höjt kvmskillnaden till 150 kr!!!
Men jag får ändå inte ut mer än 2,2 miljoner om jag skulle sälja. När jag kollar försäljningarna så ligger alla hus av vår typ på T/K-faktor runt 1, och de andra runt 0,5, så något är allvarligt fel! De har helt missat att hus byggda omkring 60-80-talet har lägre värde pga att husen faktiskt är sämre än de gamla och de nya och att detta faktiskt avspeglas i priset.

nåja, jag slipper strandtomtstillägget iallafall trots 134 meter fågelvägen till vattnet. alltid något när man iste har sjöutsikt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi sitter i ett liknande dilemma.
Huset köptes förra året för 3.3M, backräknar man förslaget till taxeringsvärde så anser de att hyset är värt ~4M.

Hur har du protesterat?
Genom skatteverkets hemsida.
Man uppger var man bor och fastighetsbeteckningen.
Vi har även tagit med vårt kvarters försålda hus och pris på dessa.
Det kommer de nog inte ens kommentera skulle jag tro.
Ett ordentligt övertag har de ju.

Intressant med alla andra synpunkter angående fastighetsskatten.
Försäkringsbiten, lånemöjligheten o.s.v.
Tackar o bockar :ok:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.