Hej,
Reste ett garage förra året och har småpysslat med det när tid har funnits.
Det är isolerat på vinden men jag har inte tätat mellan takgipset och vägggipset och tror att det har ramlat ned några larver från springorna. Nu är de väldigt döda och kalla när de ligger i slipdammet. Men vad tusan är det för några kryp? Döda larver på ett lager slipdamm vid kanten där takgips möter vägggips i ett nyligen byggt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelvy av en ljust färgad hörna där takgips möter väggips med en synlig springa där larver hittats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Har du träd intill eller över garaget ?
Det är en larv som äter löv , ligger hoprullade som en snäcka , hade sådana när våra almar levde ( numera döda p-g-a almsjuka ) ock kajorna hade kalas varje är.
Inget att oroa sig för , går inte in i hus , finns bara i trädkronorna
 
  • Gilla
Cykelgaragebyggaren
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Har du träd intill eller över garaget ?
Det är en larv som äter löv , ligger hoprullade som en snäcka , hade sådana när våra almar levde ( numera döda p-g-a almsjuka ) ock kajorna hade kalas varje är.
Inget att oroa sig för , går inte in i hus , finns bara i trädkronorna
Tja finns en björk på grannens tomt och en granhäck bredvid garaget, men hur hittade de in i garaget?
 
L
C Cykelgaragebyggaren skrev:
Tja finns en björk på grannens tomt och en granhäck bredvid garaget, men hur hittade de in i garaget?
Dom lever i trädet och tappar taget , blåser iväg , det regnade kanske hundra om dagen ner på marken till kajornas förtjusning , konstigt kajorna tog dom inte uppe i trädet
 
L Liteavvarje skrev:
Dom lever i trädet och tappar taget , blåser iväg , det regnade kanske hundra om dagen ner på marken till kajornas förtjusning , konstigt kajorna tog dom inte uppe i trädet
Men vad jag inte förstår är att dessa är inne i garaget, i min blivande me-cave.
 
L
C Cykelgaragebyggaren skrev:
Men vad jag inte förstår är att dessa är inne i garaget, i min blivande me-cave.
Jag kan inte svara på det , men hur gjorde du när du byggde , dom kommer uppifrån normalt ,
men det finns fåglar som tror sig kunna äta dom , men var lite för stora och väldigt hårda , släpper dom var som helst , föll in eller lades i ditt bygge
 
  • Gilla
annalovisabergman
  • Laddar…
Jag har såna som på kvällarna nu på hösten går utanför garaget. Vissa har kommit in genom porten. Också nybyggt garage.
 
Intressant, har också dessa i garaget. Har inte nybyggt garage och har aldrig sett dessa tidigare. Hittade några levande i förra veckan och flera döda nu under helgen.
 
L
När dom hamnar på marken brukar dom rulla ihop sig , klart att dom kan krypa men äter inte trä som en termit , har för min del inte sett några massor i mitt förråd under trädet , någon enstaka
men döda
 
L Liteavvarje skrev:
Jag kan inte svara på det , men hur gjorde du när du byggde , dom kommer uppifrån normalt ,
men det finns fåglar som tror sig kunna äta dom , men var lite för stora och väldigt hårda , släpper dom var som helst , föll in eller lades i ditt bygge
Garaget byggdes i etapper förra hösten, fanns bara skyddsduk innan fönster och portar kom upp. Men nu har det gått en vinter och sommar. Har fyllt vinden med lösull och är lite skraj att de ligger och gottar sig där uppe.
 
L
C Cykelgaragebyggaren skrev:
Garaget byggdes i etapper förra hösten, fanns bara skyddsduk innan fönster och portar kom upp. Men nu har det gått en vinter och sommar. Har fyllt vinden med lösull och är lite skraj att de ligger och gottar sig där uppe.
Ingen fara dom lever inte länge i den miljön om det skulle vara några där , inte säker men det är en form av flug eller fjärilsbarn , dom ska ha färskvara i naturen för att överleva , jag hade kanske flera tusen tillsammans i min Almar innan jag fällde dom och har inte sett några sen fällningen .
Kanske det var dom som var orsak till almsjukan , nu allt borta även husdjuren
 
  • Gilla
Cykelgaragebyggaren
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Ingen fara dom lever inte länge i den miljön om det skulle vara några där , inte säker men det är en form av flug eller fjärilsbarn , dom ska ha färskvara i naturen för att överleva , jag hade kanske flera tusen tillsammans i min Almar innan jag fällde dom och har inte sett några sen fällningen .
Kanske det var dom som var orsak till almsjukan , nu allt borta även husdjuren
Ok, du har lugnat ned mig, är mycket att tänka på när man bygger hus och garage.
 
L
C Cykelgaragebyggaren skrev:
Ok, du har lugnat ned mig, är mycket att tänka på när man bygger hus och garage.
Ja du , men mina byggnader är gamla inget nytt här , så du nog sova lugnt :)
 
M Myckling skrev:
Intressant, har också dessa i garaget. Har inte nybyggt garage och har aldrig sett dessa tidigare. Hittade några levande i förra veckan och flera döda nu under helgen.
Mina är uttorkade och väldigt döda men fortfarande äckliga. De dog väl av tristess för det hände inget i garaget. väggarna skulle behöva en sista strykning samt nåt golv av nåt slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.