Detta inlägg passar in i både el/teknik/sol men jag tar det här då det är till min planerade solanläggning det skall vara till.

Funderar på vad jag skall ha för lösning till de dagar det är som varmast och man kanske inte skulle vara hemma. Kollade bland conrads byggsatser till elektronik och hittade denna:
http://shop.conrad.se/cgi/websale6....fc}{md5/14d9316a5d7bba1eb019ff9bebeac134/md5}

Jag har egen brunn så vatten är inga problem att slösa på, tänkte man kunde ha denna så när tankens botten närmar sig 90-95 nånting så öppnas ett utsläpp av varmvatten.

Detta borde bli en simpel och bra lösning på problemet med för varm anläggning och ja vill helst inte få glykolen i kokning.

Nu till frågeställningen, någon som vet någon bra "elventil" eller "elkran" som går på 12 alternativt 230V för vatten? Bra pris är inte helt fel.
 
Ja, visst skulle du kunna ha en sådan. Vilken vanlig magnetventil som helst duger sen. Jag har inte letat, men det borde väl finnas hos Rinkaby rör, eller?
Jag har en anslutning före blandningsventilen, där jag skulle kunna koppla in en sån ventil, om det behövs. Men det verkar räcka med nödelementet.

Ett element i källaren (om man nu har båda dessa detaljer) är ett nyttigare sätt att göra av med värmen på.
 
Ok de verkar ju kunna gå att få tag på iaf.

Ja de va ju de, saknar både källare och vattenburet värmesystem. Skall inte ens ha tanken inne i "huvudhuset".

Och i stugan ja skall ha beredaren med solslinga så är de väl närmare 30 grader de varmaste dagarna på sommarn, skulle vara om man hade ett element ute då ::)

Nä men ja tror de är den smidigaste lösningen för mig att "dumpa" varmvattnet i en nödsituation
 
Varför krångla till det med styrningar och magnetventiler osv.

Jag har monterat en SYR-ventil som dumpar varmvatten från min nedre slinga i acktanken om ackbotten når 95°.

Mitt system gick nämligen i kok i somras och säkerhetsventilen i solfångarsystemet öppnade och "skickade" ut omkring 7 liter solfångarvätska i pannrummet, mitt uppsamlingskärl klarade strax över 5 liter resten hamnade på golvet = kladdigt.

Så numera sitter SYR-ventilen som en extra säkerhet, dessutom billigare än de priser som det skrivits om ovan. Klarar sig dessutom utan elektricitet.....
 
roli skrev:
Varför krångla till det med styrningar och magnetventiler osv.

Jag har monterat en SYR-ventil som dumpar varmvatten från min nedre slinga i acktanken om ackbotten når 95°.

Mitt system gick nämligen i kok i somras och säkerhetsventilen i solfångarsystemet öppnade och "skickade" ut omkring 7 liter solfångarvätska i pannrummet, mitt uppsamlingskärl klarade strax över 5 liter resten hamnade på golvet = kladdigt.

Så numera sitter SYR-ventilen som en extra säkerhet, dessutom billigare än de priser som det skrivits om ovan. Klarar sig dessutom utan elektricitet.....
De är precis därför man ställer frågan här  :) Får bättre svar än man väntat sig

Det är ju helt perfekt om man slipper elektoniken, hade inte tänkt så långt som att det fanns sådana ventiler.

edit:

fast kanske inte :-/ fick se att syr 3065 som kostar 710kr endast är till för kommunalt vatten. har man eget som jag har så skall det tydligen vara en syr 5067 som kostar 2270kr på rinkabyrör :surprised:
 
Jag förstår inte riktigt den här uppdelningen mellan kommunalt och eget vatten på SYR-ventil typerna.

Varför skulle det inte gå att använda SYR 3065 som säkerhet mot kokning i acktanken om man har eget vatten??? Det fungerar ju inte vid ett ev. strömavbrott (ingen ström till brunnspumpen) men då fungerar ju heller inte solfångaren (ingen ström till cirkulationspumpen) så risken för kokning i acktanken lär ju inte vara så stor då.
Däremot så kommer man att få problem med solfångarkretsen som då kan börja koka, i alla fall min för det har den redan visat att den kan (utan strömavbrott). Men det har jag ingen lösning på hur man skall kunna bygga bort....... :-/ Fast har någon något bra tips så vill jag gärna höra (läsa).
 
Har läst lite mer om de olika syr-ventilerna

De har ju vedeldad värmekälla som exempel i anvisningarna, de fortsätter ju värma trots strömavbrott.

Kan det ha något med att göra att kommunalt vatten har konstant vattentryck och eget varierar?
Tror jag skall testa med syr 3065 när ja kommer till skott med att köpa/installera solvärmen.
 
Kanske inte är helt fel med en billig UPS till dator, att ha till cirkulationspumpen
De kan man ju få för nån dryg 500:ing, då klarar man kortare strömavbrott som även de verkar kunna vara förödande en varm sommardag.
 
citactiva skrev:
Kanske inte är helt fel med en billig UPS till dator, att ha till cirkulationspumpen
De kan man ju få för nån dryg 500:ing, då klarar man kortare strömavbrott som även de verkar kunna vara förödande en varm sommardag.
Så kan man ju också göra. Det var ju något att fundera över.
 
Byyger man ett solsystem som klarar partiell förånging är en överhettning inte någon katastrof, utan mer en "händelse".
 
apersson850 skrev:
Byyger man ett solsystem som klarar partiell förånging är en överhettning inte någon katastrof, utan mer en "händelse".
Du får det att låta så enkelt...... Men så har du ju en anläggning som skall klara det, men det gör inte min (ännu, men jag försöker få den bättre).

Jag hade aldrig hört om partiell förångning innan jag skaffade solfångare, så här efteråt önskar jag att jag hade vetat mer innan. Men det var ingen som nämnde att det kan bli så, möjligen att det var väldigt ovanligt att det skulle hända. Jag hade ju dessutom "en så stor tank" och då skulle ju riskerna vara väldigt små.
Att det kan hända vid t.ex. strömavbrott nämdes det inget om.......

Så ni som skall skaffa solfångare, kläm era försäljare på pulsen och fråga om det dom just skall sälja till er klara en partiell förångning/kokning eller vad som händer i systemet om ni blir utsatta för en sådan. :-?
 
roli skrev:
Jag Det fungerar ju inte vid ett ev. strömavbrott (ingen ström till brunnspumpen) men då fungerar ju heller inte solfångaren (ingen ström till cirkulationspumpen) så risken för kokning i acktanken lär ju inte vara så stor då.
Däremot så kommer man att få problem med solfångarkretsen som då kan börja koka, i alla fall min för det har den redan visat att den kan (utan strömavbrott)


är det inte så att det oftast blir strömavbrott när vädret inte är direkt "solvärme" vänligt? här går strömen i princip bara blåsiga dagar vilket oftast innebär mulna dagar el tom nätter.
 
likblek skrev:
är det inte så att det oftast blir strömavbrott när vädret inte är direkt "solvärme" vänligt? här går strömen i princip bara blåsiga dagar vilket oftast innebär mulna dagar el tom nätter.
Man kan ju alltid hoppas att det är/ev. blir så.......
 
Det beror helt på var man bor, det. En av mina kollegor, som blivit inspirerad till solvärme av mig, bor på en ö i Småland. Där gick strömmen häromveckan, mitt på dagen, utan synbar anledning. Men han har ju lärt sig den billiga vägen, dvs. genom att fråga mig, så där blev det också bara en "händelse".
Hans styrning är sådan, att den inte börjar pumpa igen, förrän solfångarna svalnat till 140°C. Detta för att inte cirkulationspumpen ska skadas av överhettat vatten. Fast det vete fasen om det inte är ett feltänk av konstruktören där, för pumpen sätter man ju efter värmeväxlingen i tanken, och det vore väl fasen om det inte skulle kunna få ner temperaturen tillräckligt efter den passagen?
Nåväl, det gjorde ju att det inte blev något pumpat på hela dagen, sen, för när strömmen kom igen vägrade ju pumpen att gå. Den kom inte igång förrän solen gick ner, och då var det ju bara för den att stanna igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.