Hej,
håller på att renovera ett gammalt hus och har nu kommit till badrummet.

Idag är det helgjutet golv, men eftersom dusch, wc, kommod, allt i stort sätt kommer få andra placering kommer jag med största sannolikhet bila upp hela golvet.

Har då funderat på att lägga 150-200mm cellplast och sedan gjuta 100mm EPS betong ovanpå det, för att slippa vänta på vanlig betongs utorkningstid.

Låter det vettigt?
 
Fulkemisten
Är det i källarplan? Tittade på EPS lite löst när jag gjorde badrummet men det gick bort i tidigt skede på det faktum att den inte lämpar sig för ingjutna golvvärmeslingor. Tanken är att man ska lägga eventuell golvvärme ovanpå. EPS i sig är isolerande, förmågan är ungefär hälften mot cellplast så 10 cm betong motsvarar 5 cm plast. De flesta tillverkare verkar anse att man ska lägga den ovanpå "stabilt underlag" t ex betong eller grusbädd, om cellplastskivor är stabila nog vet jag inte. Med avseende på torktid låter det vettigt. Vi duschade på jobbet i tre månader tack vare vanlig betong...
 
Det är inte källarplan, någon källare finns inte!
Tanken var att ovanpå EPS:en flyta minimum 20mm med golvvärme!
Men det är klart EPS är kanske inte tillräckligt starkt för att ta upp lasten om cellplasten under rör sig?
 
Fulkemisten
Men vad finns under då? Ett bjälklag i trä eller betong? Platta på mark? Varför behövs cellplasten?
 
Den befintliga betongplattan idag ligger bara på sandbädd!

Vill minnas att BKR rekommenderar minst 250mm cellplast under golvvärme i badrum för att inte få omvänd fuktvandring. Så för att slippa gräva ut och gjuta 500mm EPS (för att motsvara 250 cellplast) tänkte jag man kunde lägga lite cellplast i botten!

Förövrigt är det träbjälklag i huset, så befintlig badrumsplatta idag är gjuten mellan gråstens grundmurar!
 
O otto123 skrev:
Vill minnas att BKR rekommenderar minst 250mm cellplast under golvvärme i badrum för att inte få omvänd fuktvandring. Så för att slippa gräva ut och gjuta 500mm EPS (för att motsvara 250 cellplast) tänkte jag man kunde lägga lite cellplast i botten.
Det låter våldsamt överdrivet med 25 cm cellplast. När jag kollade i tabeller så behövde jag knappt 8 cm cellplast för att undvika omvänd fuktvandring. Byggarna rekommenderade 10 cm men jag fick plats med 14 cm + Leca-kulor istället för makadam under. Dessutom valde jag cellplast med grafit i som är något bättre än den vita.

Jag tror att 10 extra cm skulle ge så liten förbättring att det knappt går att mäta. Med tanke på att jag endast har 2;5 cm hopsjunket sågspån från 1937 som isolering i väggarna så är ändå källargolvet relativt välisolerat.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Ligger det tio centimeter lättbetong, med lite armering, på så borde vikten på golvet vara mer än tillräckligt utspridd över en större yta cellplast, . Men ska själva fallet utgöras av lättbetong också eller ska det flytspacklas ovanpå. Ska det flytas ovanpå är ju inte golvvärme något problem. Men flytspackel kostar ju en bra slant så det är väl skönt att slippa det om man kan.

Vad finns under nuvarande betonggolv? Är det en någorlunda modern platta finns det väl redan cellplast under den. Undrar om det då är så klokt att ha ett till lager cellplast då det då eventuellt blir dubbla fuktspärrar. Fukt som tränger in från sidorna emellan cellplastskickten får kanske svårt att komma ut. Å andra sidan är väl är väl eps-plasten inte helt diff-stängd så det kanske fungerar bra ändå.
 
Sorry, missade att publicera senast och nu hade du redan skrivit svar på vissa delar.
 
Fulkemisten
Det är alltså bara i badrummet det ska gjutas? Och bara där det finns betong. Varför inte bara 15-20 cm EPS-betong och sedan makadam och/eller leca underst?
 
Ja, precis det är bara badrummet som ska gjutas!
Tror ni 15-20cm EPS räcker och ett lager makadam i botten? I sådana fall är ju det en enkel och smidig lösning!
 
Fulkemisten
Alternativ 1: Schakta ur till 30-40 cm och sedan 50/50 makadam och EPS.
Fördelar: Ingen torktid, mindre schaktning
Nackdelar: Dyrt, särskilt då det måste flytspacklas tjockare.

Alternativ 2. Schakta ur till 40-50 cm och sedan 40/40/20 makadam, cellplast och betong.
Fördelar: Billigare troligen, lättare att bygga fall i betongen och kan sedan flytas tunt.
Nackdelar: Lång torktid, mer schaktning.

Är det bara badrummet som jag utgår från är typ max 8-10 kvadrat i ett gammalt hus så hade jag nog gått på alternativ 1. Särskilt om torktiden är en viktig faktor och man ändå kanske ska ha elektrisk golvvärme i det tjocka flytspacklet.
 
Funderar på om man kunde bygga en del eller hela fallet med lättbetong såkan man spara en slant på flytspackel. Med nödvändigt fall blev det 40 mm där det var som högst och 20 där det var som lägst (ca 2500 kr billigaste flytspackel). Hade man fallet redan färdigt när man sätter in golvvärmeslangarna så kunde man lägga ett 20 mm skikt (från lättbetongen) flytspackel över hela badrumsgolvet, kanske tom mindre om man väljer en tunn slang. Elslingor, blir ju förståss än mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.