Bor i ett 70tals hus med 100m2 vind och ca 15 cm glasull isolering (mattor).

Jag planerar att spruta 30 cm lösull. Har tagit in ett antal offerter från bla Cremab och FEAB.
Jag är dock orolig för fukt/mögel problem på undertaket. Funderar på en styrd-fläkt lösning (bygga själv) eller Trygghetsvakten.

Jag har letat efter forskning som klargör om cellulosa kan sägas "förbättra" eller förhindra fuktkondensering på undertak, jämfört med glas/mineralull ??

Dvs är cellulosa-ullen värt 40-60% högre kostnad (enligt mina offerter) ?
 
Cellolusan tar ju hand om fukten då den är hygroskopisk så visst är den bättre.
 
Men har den egenskapen testas med referens hus/vind med glasull ? Procent lägre mögelsporer etc ? De teoretiska egenskaperna är en sak, jag letar efter faktiska resultat / jämförelser som kan hjälp mig välja glasull eller cellulosa.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
E enriko skrev:
Bor i ett 70tals hus med 100m2 vind och ca 15 cm glasull isolering (mattor).

Jag planerar att spruta 30 cm lösull. Har tagit in ett antal offerter från bla Cremab och FEAB.
Jag är dock orolig för fukt/mögel problem på undertaket. Funderar på en styrd-fläkt lösning (bygga själv) eller Trygghetsvakten.

Jag har letat efter forskning som klargör om cellulosa kan sägas "förbättra" eller förhindra fuktkondensering på undertak, jämfört med glas/mineralull ??

Dvs är cellulosa-ullen värt 40-60% högre kostnad (enligt mina offerter) ?
Jag har liknande funderingar som du vilket material jag skall välja. Men efter som jag inte hade så mycket isolering på vinden (i bästa fall 50mm) så valde jag att städa bort allt. Jag saknar ångspärr i taket och alla undertak är redan gipsade. I mitt fall har jag satt in FTX aggregat vilket, enligt flera experter, skall vara en bra lösning för att minimera fuktvandringen uppåt. Jag kommer nog köra på cellulosa som jag förstår tar hand om eventuell fukt bättre. Och jag tror jag kommer landa på runt 30cm. Sen får det nog bli någon form av ångbroms som ändå är öppen. Efter detta får jag utvärdera klimatet och om jag får problem med fukt på vinden. Då kan man se över ventilationen och eventuellt sätta in trygghetsvakten som jag oxå tittat på.

Någon direkt forskning har jag väl inte hitta med jag har läst en del här. http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/isolering/vaelja-isolering-vilka-aer-riskerna
 
Det är nog lite svårt att hitta forskningsrapporter som är så entydiga som du efterfrågar. Cellulosan har egenskaper som gör att den i vissa sammanhang fungerar bättre, så mycket är nog klart. Sen är frågan om det blir någon skillnad i ditt specifika fall, men där måste du nog fråga någon expert eller göra en egen bedömning.
 
Det blir väl inte sämre iallafall. Bäst är väl en kombination med utvändig isolering av taket, fast det kräver ju att man lyfter pannorna
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.