M
Hej!

Har problem med för hög luftfuktighet inne pga för dålig ventilation (antar jag då den är nästan obef.).
Har kondens på innerglas osv.

Frågan är - det kommer ta ett tag att få upp nya ventiler i och med att vi har en timmerstomme.

Är det då bättre att ta bort tätning runt fönster för att öka inflödet av frisk luft så länge? Är ju en mindre kostnad och några timmars jobb för att återställa det hela sen.
 
M
Tillägg:
Ska installera intelliventfläkt på nedervåningen, har en redan på övervåningen.

Har två aktiva eldstäder som ventilerar med självdrag på nedervåningen.
Ventilationen via spisfläkten ska jag undersöka då det visat sig att det inte är något drag i den, verkar vara något som sitter i vägen i kanalen.
 
M
Tillägg2:

Min idé med att ta bort tätning runt fönster är att man då bör få ett luftflöde bort från glaset som då borde hindra kondensering.
 
Nja, tror inte det kommer att fungera.
Släpper du in kall uteluft vid fönstren kommer innerglasen att kylas ner ytterligare,
med mer kondens som följd.

Sätt värmeelement under fönstren i stället.

Men du kan ju prova med att ställa ett fönster öppet på glänt, och studera effekten.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nja, tror inte det kommer att fungera.
Släpper du in kall uteluft vid fönstren kommer innerglasen att kylas ner ytterligare,
med mer kondens som följd.

Sätt värmeelement under fönstren i stället.

Men du kan ju prova med att ställa ett fönster öppet på glänt, och studera effekten.
Det var lite det som jag var orolig för :)

Öppnar jag fönster så sjunker ju RF, det har jag provat, men i och med att det fortfarande är ganska varmt ute på dagarna så uteblir effekten lite.
Har satt element och startat dessa där det går.

Sen är ju i och för sig RF ute runt 60% just nu, så det går kanske inte att ventilera ner det så där våldsamt mycket.

Blir lite problematiskt eftersom jag inte har element under alla fönster.
 
Hos mig:
Ute 14,1°C RH 78%
Inne 20,8°C RH 51%

Inga element, ingen golvvärme, ingen värme på alls faktiskt.
Lyckligt lottad med bra fönster och isolering, och bra FTX-ventilation :)

Men om du tar upp nya tilluftventiler i rummen, och har frånluftfläktar i kök och våtrum: Hur skall du värma upp rummen?
Du skriver två aktiva eldstäder, men de värmer väl bara lokalt?
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hos mig:
Ute 14,1°C RH 78%
Inne 20,8°C RH 51%

Inga element, ingen golvvärme, ingen värme på alls faktiskt.
Lyckligt lottad med bra fönster och isolering, och bra FTX-ventilation :)

Men om du tar upp nya tilluftventiler i rummen, och har frånluftfläktar i kök och våtrum: Hur skall du värma upp rummen?
Du skriver två aktiva eldstäder, men de värmer väl bara lokalt?
Ja FTX är bra att ha ibland! :)

Jo alltså jag har mer värmekällor, golvvärme och element, men inte element under alla fönster.

Eldstäderna menade jag bidrar till ventilationen genom skorstenen :)
 
M
Och jag antar att om man hade kommit ner från ca 75% (som ju i princip ärskadligt att ha) till 60% så hade inte problemen var så stora heller.
 
M Marcussjogren skrev:
Jo alltså jag har mer värmekällor, golvvärme och element
Det bästa är nog att inte sätta tilluftventilerna över eller alldeles invid fönstren,
för att undvika att fönsterglasen kyls ner av uteluften.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det bästa är nog att inte sätta tilluftventilerna över eller alldeles invid fönstren,
för att undvika att fönsterglasen kyls ner av uteluften.
Nej det hade jag tänkt försöka undvika där det går :)
 
M
Förresten, har en liten kluring som jag funderar på.

I tvättstugan/toaletten så ska jag sätta in en Intellivent-fläkt.
Men har även torktumlare där.

Funderar på hur jag ska göra med utblåset från den, ska jag bemöda mig med att göra ett extra luftuttag för den, eller ska jag låta fläkten ta hand om det bara?

Dels tänker jag mig att den antagligen dammar en del, och sen så är det ju duktigt med fuktig luft. Kan ju dock inte vara värre än när man duschar tänker jag?

Nästa tumlare bli nog med avlopp/tank istället.
 
Ang tvättstuga/torktumlare. Varför inte börja med fläkten och se hur det fungerar. Om det inte fungerar bra så finns ju alltid möjligheten att senare dra ett separat luftutsläpp genom fasaden.
 
M
Oldboy Oldboy skrev:
Ang tvättstuga/torktumlare. Varför inte börja med fläkten och se hur det fungerar. Om det inte fungerar bra så finns ju alltid möjligheten att senare dra ett separat luftutsläpp genom fasaden.
Ja jag funderade på det faktiskt - speciellt om det nu blir en tumlare med avlopp nästa gång.

Tänkte bara kolla om det var en ”big no-no” att göra så.
 
M
Ah hittade nu att man kan montera den på ett dragavbrott vilket tydligen skall minska mängden fukt och belastning på fläkten.
 
M
Nu svänger det till lite mer generellt babbel om ventilation här, men så är det ibland :)

Enligt boverket ska man ha 0,35l/s i luftombyte. Det är för oss drygt 2500l/min eller 151m3/h, har ungefär 120kvm.

Så två stycken Intellivent som klämmer ut 50-60m3 per timme och strategiskt placerade TL-don så att luften dras genom huset borde ju inte bli helt dåligt i alla fall.

1. Är det någon som vet hur det blir med självdraget via murstocken, kommer det bli ”baksug” i dessa pga fläktarnas kraft?

2. När man teoretiskt filosoferar kring antal tilluftsdon - Om man bara har ett stort 250mm (rent teoretiskt) i ett rum, så lär det ju bli lite dragigt i det rummet.
Följer principen att om man istället har 3st 100mm don i tre olika rum så blir det betydligt mindre märkbart drag i rummen? Och 5st i 5 olika rum ger ännu mindre drag?
Förstår iofs att det blir en högst teoretisk fråga, men om vi säger att det är ganska vindstilla utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.