Vi skulle renovera några rum, mha hantverkare, och jag passade då på att dra några nya TP-kablar via flexslang från vinden/"bakom" ett rum. Av olika anledningar han jag inte klart innan hantverkarna var klara med renoveringen. För att ta det kort så har jag nu färdigmonterade väggkontakter men kan inte dra tillbaka den extra nätverkskabeln upp till vinden, utan antar att hantverkarna måste ha klämt till flexslangarna. Så nu har jag 4 kablar som är typ 2m för långa. Där kablarna kommer ut är det nästintill stumt, de kanske rör sig en eller ett par cm som max.
Jag tänkte då givetvis korta ner kablarna och montera om kontakterna. Men för att ha lite marginal för felkoppling osv, så tänkte jag korta ner dom så att dom är kanske 5dm för långa. Finns det då någon bra lösning på hur man kan dölja den extra kabeln? Jag tänker mig någon slags tunn dosa som man kan fästa på väggen där man kan snurra upp kabeln och sen dölja med ett lock.
Eller hur gör alla när ni monterar väggkontakter men inte går att få exakt rätt längd på kabeln?
 
Har du kollat att du ens får en signal genom kabeln?
Om den sitter fast så kan det ju lika gärna bero på att det sitter en skruv genom kabeln någonstans. I sådana fall får du be hantverkarna att komma tillbaka och reparera sitt misstag.
 
Jo, jag testade signalen när jag först hade monterat kontakterna - innan hantverkarna var klara med sitt jobb. Men inte efter det att hantverkarna blev klara, så kanske bäst att kontrollera igen innan jag gör något mer..
 
När man installerar fasta nätverksuttag så använder man nätverkskabel på löpmeter som är avsedd för fastinstallation. Man sätter en vanlig el dosa i väggen och drar slang eller rör precis som en elinstallation. Man sätter dit ett uttag på kabeln i rummet och den lilla extra biten kabel som blir rullas ihop i dosan i väggen bakom uttaget. Andra änden av kabeln kan man antingen dra till ett likadant uttag i ett annat rum och få då en förlängningskabel som är snyggt dold i väggen. Eller så sätter man en patchpanel med plats för kablar i från flera rum så man får det centralt. Man få INTE sätta en rj45 hane på en kabel för fast installation! Man får heller inte göra åt andra hållet, alltså att sätta ett uttag på en mjuk kabel.

Om du har följt ovanstående så förstår jag inte ditt problem?

Skulle förenkla om du la upp en bild :)
 
Fippe c Fippe c skrev:
Om du har följt ovanstående så förstår jag inte ditt problem?
Jag förstår inte hur din kommentar om hur man ska installera hjälper mitt problem? Uppfattas bara som spydigt och helt ovidkommande.

Jag har testat signalerna nu och har tappat signalen i en tråd i en av kablarna.. Om hantverkarna dragit nån spik genom så borde det vara betydligt större påverkan?

Men för att beskriva tydligare för Fippe C.
Jag bor i ett gammalt hus och kan inte dra slangar och rör hur jag vill, för det skulle helt enkelt bli för mycket arbete. Utan jag drar där det går och där jag för möjlighet.
Nu öppnade sig en möjlighet i.o.m. att vi hade hantverkare här som skulle renovera. Det gick ett par flexslangar från vinden, där jag har min patchpanel, ner i väggen bakom ett badrum på övervåningen, till ett rum i undervåningen som var det rummet som skulle renoveras. Det gick några gamla telefon- och tv-kabalar som inte användes, utan jag kunde istället dra ner 2st TP-kablar i varje slang. Där slangarna kom ner är det ett hål i väggen till intilliggande rum, men det är inte vid hålen som nätverksuttagen ska sitta - utan kablarna ska gå i en kabelränna längs med vägen fram till två utanpåliggande nätverksuttag.
Planen var alltså att när uttagen var monterade att dra tillbaka kablarna upp på vinden och därmed få rätt längd på kablarna i undervåningen. På vinden gör det inget om dom är för långa, jag kan rulla ihop dom och låta dom vara för långa för ev framtida behov.

Oavsett eftersom alla kablar inte funkar nu så kommer jag koppla om dom och hoppas på att det inte är en kabel som är skadad. Men behöver fortfarande komma på hur jag ska hantera den extra kabeln..
 
O osmat skrev:
Men behöver fortfarande komma på hur jag ska hantera den extra kabeln..
Du kapar kabeln till rätt längd och kontakterar om.
 
Det var absolut inte menat som spydigt. Om det uppfattades så, då ber jag om ursäkt! :)

Din fråga var ju
O osmat skrev:
Finns det då någon bra lösning på hur man kan dölja den extra kabeln? Jag tänker mig någon slags tunn dosa som man kan fästa på väggen där man kan snurra upp kabeln och sen dölja med ett lock.
Eller hur gör alla när ni monterar väggkontakter men inte går att få exakt rätt längd på kabeln?
Gör man som jag beskrev så har man inte något problem med extra kabel. Jag förklarade hur en idealisk installation ser ut men självklart så finns det tillfällen där det inte går att göra så och då får man lösa det på bästa sätt.

Har du kabel så att du når fram till din patchpanel på vinden? Vad har du för uttag som ska sitta på väggen? :)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du kapar kabeln till rätt längd och kontakterar om.
Då har man dock noll i extra mån ifall kontakteringen blir fel av någon anledning. Men lutar åt att kanske göra så.. har monterat ner hela väggkontakten nu och "moddat" den lite så att jag ska kunna montera ihop hela rubbet innan basplattan skruvas fast på väggen. Då blir det lite lättare i alla fall, i värsta fall så får jag flytta nån väggkontakt några cm ifall jag behöver göra om men det kan jag leva med.
 
Fippe c Fippe c skrev:
Det var absolut inte menat som spydigt. Om det uppfattades så, då ber jag om ursäkt! :)
Kanske överreagerade på ditt svar.. har ju redan en viss mån av frustration inbyggt i situationen eftersom jag tvingas göra om dragningen :)

Fippe c Fippe c skrev:
Har du kabel så att du når fram till din patchpanel på vinden? Vad har du för uttag som ska sitta på väggen? :)
Jo på vinden har jag nästan för mycket, funderar på att kapa dom och montera om dom när jag ändå håller på ;)
Lite osäker på exakt vilket uttag det är, var ett litet tag sen jag köpte dom. Men ser ut som denna
https://www.kjell.com/se/sortiment/...iggande-ftp-natverksuttag-cat-6-2-port-p68039
 
Det uttaget du länkade har slitsar. så det är bara att skala kabeln och lägga trådarna i respektive slits. När du sedan trycker ner dom med kroneverktyg så klipps ju trådarna av och det är inte så stor risk att du har för kort kabel. :ok:

Om du inte har gjort detta förut så tänk på att det finns A respektive B standard för i vilken ordning trådarna ska sitta. I Sverige använder vi B men det viktiga är bara att du har samma standar i bägge ändar :)

Angående att du inte hade full kontakt i en av kablarna så hade jag hört av mig till hantverkarna. Fråga om dom kommer ihåg att någon kabel gick nära så dom fick vika undan den. Om det är gipsat men inte spacklat så går det kanske att skruva bort någon gipsskiva och se om det blev något fel? :thinking:
 
O osmat skrev:
Då har man dock noll i extra mån ifall kontakteringen blir fel av någon anledning. Men lutar åt att kanske göra så.. har monterat ner hela väggkontakten nu och "moddat" den lite så att jag ska kunna montera ihop hela rubbet innan basplattan skruvas fast på väggen. Då blir det lite lättare i alla fall, i värsta fall så får jag flytta nån väggkontakt några cm ifall jag behöver göra om men det kan jag leva med.
Man lämnar alltid ~10cm just för att kunna kontaktera om. Den snutten rullas in i uttaget och döljs där

Nätverkskabel ansluten till ett vägguttag med en extra 10 cm kabel svängd inuti för justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Fippe c Fippe c skrev:
Det uttaget du länkade har slitsar. så det är bara att skala kabeln och lägga trådarna i respektive slits. När du sedan trycker ner dom med kroneverktyg så klipps ju trådarna av och det är inte så stor risk att du har för kort kabel. :ok:

Om du inte har gjort detta förut så tänk på att det finns A respektive B standard för i vilken ordning trådarna ska sitta. I Sverige använder vi B men det viktiga är bara att du har samma standar i bägge ändar :)

Angående att du inte hade full kontakt i en av kablarna så hade jag hört av mig till hantverkarna. Fråga om dom kommer ihåg att någon kabel gick nära så dom fick vika undan den. Om det är gipsat men inte spacklat så går det kanske att skruva bort någon gipsskiva och se om det blev något fel? :thinking:
Jo jag har gjort några uttag nu :)

Nja rummet som slangarna går bakom är numera ett färdigställt våtrum. Vill helst försöka lösa det helt själv, även om jag skulle ha rätt att kräva att dom löser problemet så tycker jag inte det är värt att öppna upp ett våtrum med allt vad det innebär..
Givetvis hade det bästa varit att jag hunnit göra klart kabeldragningen helt och hållet .. men alltid så lätt att vara efterklok ;)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Man lämnar alltid ~10cm just för att kunna kontaktera om. Den snutten rullas in i uttaget och döljs där

[bild]
Tack för bilden. Får prova, tycker kabeln varit så styv att det var problem att få rätt böj bara för att få in den i ramen och fram till slitsen..
 
Ok att man inte får blanda ihop kontaktering för mjuk och för styv kabel. men man kan - om man gör det åt sig själv - göra en fuling och klippa av en mjuk kabel och löda de åtta trådarna till motsvarande åtta trådar i den styvare kabeln för fast installation. Har gjort så på något ställe och det funkar fint även vid kontroll av hastigheten. Fulingen är bra om man inte har kontakteringsverktyget eller uttag hemma. Vana vid att löda smått behövs plus krympslang för att undvika kortis.
 
Lite OT: Det finns uttag (hona) för mjuk flerkardelig kabel samt hanar för styv enkardelig kabel. De är bara inte alls lika vanliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.