harry73
B Besiktningsmannen skrev:
Av ditt läckande tak, så är även då ersättnings skylldig jättemotorer grannen.
Här får jag höja varningens finger. Använder du jättemotorer, kan man blåsa av hela taket, och det skulle bara förvärra problemet
:crysmile:;)
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du har för flackt tak för att TP20 ska vara godkänt.
14° brukar anges som lägsta tillåtna lutning.

Du borde kanske börja med att göra om taket, gör om, gör rätt.
 
harry73
Men nu misstänker ts att vattnet kommer från grannens takpapp längs ts plåtuppvik på den gemensamma väggen. Så även om taklutningen inte är ok, är det inte orsaken till ts problem
 
harry73
Försök att täta anslutning mellan plåtuppviket och väggen med bitumenklister
 
Finns det någon som kan visa vad det är för regler som gäller mellan grannar i kedjehus? Finns det sådana eller gäller det bara att ha en bra granne bredvid sig? :)
 
harry73
Är der ingen brf gäller jordabalken
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har för flackt tak för att TP20 ska vara godkänt.
14° brukar anges som lägsta tillåtna lutning.

Du borde kanske börja med att göra om taket, gör om, gör rätt.
Jag har ju förstått det. Men enligt plåtfirman jag köpte plåten av skulle det fungera utan problem. Jag är inne på att göra om och göra rätt!
 
harry73 harry73 skrev:
Men nu misstänker ts att vattnet kommer från grannens takpapp längs ts plåtuppvik på den gemensamma väggen. Så även om taklutningen inte är ok, är det inte orsaken till ts problem
Precis! Den gemensamma väggen. Vems ansvar är det? Jag förstår ju att det är i bådas intresse av att jag får tätt i anslutningen mellan hans husvägg och mitt garagetak.

Min misstanke är ju att mitt tak är tätt. Men att det smyger in bakom min väggplåt mot grannens husvägg. Är det jag som ska fixa allt mot denna vägg. Ex vattenavrinningen som sitter fast i grannens tak? Det är sådana här frågor jag skulle vilja veta lite kring. Enligt denna tråd verkar det inte vara särskilt tydligt vad som gäller.
 
harry73 harry73 skrev:
Försök att täta anslutning mellan plåtuppviket och väggen med bitumenklister
Ska jag slabba på sådant högst upp vid min plåt och mot grannens vägg? Där det kan åka in regn...
 
harry73 harry73 skrev:
Är der ingen brf gäller jordabalken
Det är ingen brf. Jag ska se om jag kan hitta någon enkel lagtext. ?
 
Mikael_L
Ett problem med att det inte följer anvisningarna om min lutning osv är att det blir en ingång för andra att påstå att det är ditt tak som är felaktigt, och därmed ditt fel och ditt problem.

Så kan det bli, även om taket i verkligheten fungerar bra.
Bara en tanke.

Steg 1 bör nog vara att noga undersöka varför det läcker, så man vet det. Utan denna kunskap är det nog svårare att föra meningsfulla diskussioner om åtgärder och ansvar.
 
L
S svenssona878 skrev:
Vad är det för bot då? :/
Enligt naturlagarna transporteras vatten med vind , även på ditt tak mot grannens vägg .
Hur långt går plåten ut från grannens vägg 100 200 300 mm , ju längre desto bättre
 
E de hela plåtar hela vägen eller de e skarvar e de skarvar så kan de suga kapilärt. Förvisso tror ja inte de e det som e orsaken hur ser grannen vattenavledning ut har vederbörande egna hängrännor å stuprör? Om inte så blir ditt tak riktigt hårt belastat med å avledande av allt vattnet. Så kan vara en bidragande faktor :)
 
Hittills har alla varit överens om att garaget är "tillbyggt" till grannens vägg. Men är det så rent juridiskt? Dvs är inte den gemensamma väggen just gemensam, i alla fall den delen som utgör en av innerväggar i garaget?
Annars håller jag med att läckaget kan bero på att regnet blåses in genom en liten springa. Har ett liknande problem med att vattnet (under extrema omständigheter) blåses in under gavelpanelen på övervåningen, sjunker ner längs panelbrädorna och hittar till slut en väg under garagetaket.
 
O
Ts är skyldig att se till att han tak sluter tätt
Det är hans garage

Lite bilder vore bra nu:)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.