Hej! Ny här på forumet och hoppas få svar på mina många många frågor ☺
Jag är spekulant på ett timmerhus från 1894 och var idag där och tittade för första gången. Det jag varit skeptisk till är att det varit uppvärmt med el. Nu visade det sig dock att det funnits vattenburen värme med vedpanna.
Problemet är att medans huset var uthyrt under 90 talet så "sprängde" dom systemet som säljaren sa. Antar att han menar att ett rör frusit sönder.
Han har efter det klippt alla rör från och till pannan och tyckte det var omöjligt att få igång igen.
Undrar nu vad ni tror? Är det omöjligt att få fart på igen? Tänker då byta ut pannan mot fjärrvärme om det går, annars pelletspanna.

Mvh Sannah
 
Ta dit en rörmockare som provtrycker anläggningen så får man ett bra svar hur det ser ut.
 
H huggan skrev:
Ta dit en rörmockare som provtrycker anläggningen så får man ett bra svar hur det ser ut.
Ja tänkt göra det, men kan man trycka rören trots att dom är klippta/pluggade?
 
K
Är dom pluggade och alla radiatorer borta? Eller är dom bara kapade i pannrummet?
Om radiatorer och allt sitter kvar så är det ju klart smidigare att bara montera 2 kopplingar och ansluta provtryckningsutrustning och köra.
Är alla raddisar borta och rören kapade i varje rum så är det väl knappt någon idé att försöka laga, enklare att dra nytt och dimensionera det efter dagens normer och val av värmekälla.
 
Det behöver inte vara cirkulation för att provtrycka rören men allt måste vara inkopplat, så är tex en stam avklippt som går upp på andra våningen så blir det värre.
 
K KjellTimell skrev:
Är dom pluggade och alla radiatorer borta? Eller är dom bara kapade i pannrummet?
Om radiatorer och allt sitter kvar så är det ju klart smidigare att bara montera 2 kopplingar och ansluta provtryckningsutrustning och köra.
Är alla raddisar borta och rören kapade i varje rum så är det väl knappt någon idé att försöka laga, enklare att dra nytt och dimensionera det efter dagens normer och val av värmekälla.
Tror det bara var kapat i pannrummet, men radiatorerna står inte kvar, tänkte höra om han behållit dom gamla eller inte annars finns det ju beg på blocket. Rören är nog kvar, dock kan jag inte säga säkert. Men borde ju gå att se vart dom varit dragna och dra nytt pex rör där det behövs och behålla dom rör som är felfria?
Mammas sambo (min rådgivare i såna här saker) tror det kan gå att använda befintlig panna om den är fungerande och koppla till pellets på denna och det låter ju som minst jobb faktiskt.
 
Jag har sett några "sprängningar" på jobbet. Framförallt sommarstugor som inte klarar kylan. Det brukar ofta vara skador på ledningar och koppel både här och där när det frusit, tyvärr.

Men va tusan, gillar du kåken så kör ändå. Låt inte uppvärmningssystemet hindra dig/er
 
N Nils82 skrev:
Jag har sett några "sprängningar" på jobbet. Framförallt sommarstugor som inte klarar kylan. Det brukar ofta vara skador på ledningar och koppel både här och där när det frusit, tyvärr.

Men va tusan, gillar du kåken så kör ändå. Låt inte uppvärmningssystemet hindra dig/er
Ja det är ju värsta scenariot. Men ja jag trodde ju inte ens det funnits vattenburen värme så bättre än inget egentligen :) det är inget stort hus så det är inte omöjligt att byta ut befintliga rör heller. Värre om det aldrig varit draget tänker jag (optimisten i alla väder) ;)

Huset är ju så billigt att det nog lönar sig ändå. Gammalt, utan grannar och uthus med elektricitet att greja i, kommer inte ut många såna tyvärr :)
Får hoppas timmergubben från byggnadsvårdsföreningen kan bringa klarhet i resten, tack för åsikter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.