Jag har bygglov för två byggnationer, en tillbyggnad på 20 kvm av ett fritidshus och ett nytt garage.

Nu börjar tillbyggnaden bli klar, men garaget ligger minst något år framåt i tiden.

Går det att skicka in slutbesked på delar av ett bygglov, eller ska jag bara lugnt vänta tills garaget också är klart?

Jag kan ju vänta med att sätta upp taklisterna , då är ju tillbyggnaden inte helt klar.
 
E
Man kan få ett interimistiskt slutbesked, eller kanske t.om. ett riktigt slutbesked, på de delar som är färdigställda.
 
Vi byggde hus 2010, besiktigades i oktober, och vi flyttade in.
Sedan byggde vi garaget, färdigt april 2011.
Och så stallet, som blev klart hösten 2011.

Ingen var intresserad av småhusen.
Men det var ju på den gamla goda tiden :)
 
Redigerat:
Min fundering är egentligen om det har någon betydelse att jag väntar ett par år med slut anmälan? Det är ett fritidshus ute i skogen, och jag bor ju inte där. Jag måste ju få vistas i huset och tillbyggnaden kan jag hålla på att fixa med länge. Tillbyggnaden är från 55 till 75 kvm.
 
Du behöver en slutbesiktning för att en byggnad ska få tas till bruk. Två byggnader behöver två slutbesiktningar.
Se till att få en slutbesiktning på tillbyggnaden nu, om du vill göra allt rätt. Skicka sedan in det till kommunen.
Garagets slutbesiktning skickar du in, när det är färdigt.
 
E
Varför skulle du inte vilja ha slutbesked på utbyggnaden? Utan slutbesked får ytan inte tas i bruk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.