Är det röret till ftx du har fotograferat? Som sagts tidigare skall det vara isolerat och borde finnas någon typ av nät på utsidan, så det inte kommer in en massa insekter.
Det är inte så att du har en kombihuv på taket, med både in och ut luft?
Enklast är att leta upp ftx-boxen och därifrån se hur rören är dragna.
 
Ftx lådan är hittad, och i den står att uteluften kommer via det där oisolerade röret. Och samma med avluften som går upp i skorstenen. Det är en ftx som heter rdaa. Verkar inte vara någon avancerad sak.
Hmm, möjligt att jag har ritningar efter hur rören är dragen...ska leta lite. :)
 
  • Teknisk ritning av en FTX-enhet modell RDA, visar dimensioner och flödesvägar för uteluft och avluft.
Kolla insugsfiltret genom att : ta av locket, skruva av 2 st vingmuttrar på ett litet lock, tag bort lilla locket och drag upp filtret. Detta ska helst göras 2 ggr/år. Kolla också det stora filtret (för utsugsluften), som ligger direkt på VX- paketets sida mot lilla locket.
Normalt hittas några insekter på insugsfiltret och en del grått damm på utfiltret som ska tvättas eller bytas ( beroende på sort och ålder).
 
Vi bytte nyss filter och det hade inte gjorts sedan vi flyttade in för 5 år(Lite pinsamt). Det var liksom ganska gråa. :)
Problemet som vi hade tidigare var att alla ventiler inne i huset var så stängda så det knappt kom någon luft. Det upptäckte vi i nyligen. Varför dom inte var öppnad vet vi faktiskt inte, men fick lite hjälp att ställa in det grovt.
 
Jag skulle absolut se till att dra ut insuget på något sätt. Som det är nu lär ju åtminstone en del av luften komma från vinden och även om isolerfibrer lär stanna i filtret (förutsatt att det finns ett vettigt sådant) så kan det ju finnas diverse musskit, mögelsporer och annat däruppe som kan avge mindre nyttiga ämnen.
 
B
Så har vi vårt insug i takutsprånget
 
  • Luftinsug monterat i vitt takutsprång över fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blev jag lite avundsjuk Boan. Åka till XL-bygg och köpa lite galler och någon rörsväng. Men först ska dom få rengöra systemet imorgon så det är gjort.
Jag uppskattar all feedback och ideer. Det hjälper mig väldigt mycket i att ta beslut.
Har ni fler ideer och åsikt skriv. Tackar så mycket!
 
B
Gallret köper du på luftbutiken tex. Har en 250 med förminskning till 160
 
Ska kolla diametern på vårt rör. Tackar tackar
 
K
B Boan skrev:
Gallret köper du på luftbutiken tex. Har en 250 med förminskning till 160
Har du ett större galler än rör?
 
En stor yta på gallret gör att lufthastigheten minskar och man dammsuger inte, så lätt, in alla flygfän som passerar i närheten. En annan fördel är att det är enkelt att placera ett grovfilter i lådan bakom gallret vilket spar finfiltret i aggregatet (som är 25 ggr dyrare) mycket längre
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
E exerg skrev:
En stor yta på gallret gör att lufthastigheten minskar
Bra tänk!
Vi har ett nät i insuget till vår FTX.
Ytan på ventilen = spirorörets tvärsnitt.
Så nätet gör att luftflödet stryps lite, med följd att lufthastigheten ökar, och temperaturen sjunker. Med följd att det ibland bildas rimfrost i nätet, luftflödet stryps ytterligare osv.
Det har hänt några vinterdagar med utetemp kring nollan och hög luftfuktighet att jag har fått klättra upp och ta ner kåpan/nätet och göra rent, för det har varit helt igenisat.

Så kan det bli till och med här nere i södern :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Liten uppföljning sedan dom var här och rensade ventilationen.
Var inte så farligt smutsigt, mest vid frånluft i badrummet. Men jag saknade ett par frånluftventiler i källaren så han kunde justera in systemet just nu. Han tyckte att jag skulle flytta insuget för uteluften, men han trodde inte att det som kliade i näsan kom därifrån.
Vi har ett rum i källaren där det luktar lite unket som vi stängt dörren till och ska rivas ut golv och väggar för det är felbyggt med isoleringen. så troligtvis lite mögelsporer som sprider sig därifrån. Nu har vi stängt dörren plus att vi stängt ventilen för tilluften där. Nu märks det inte mer, så troligtvis var det källan för kliandet.
Så blir det cirkelsågen fram. :)
Det ska göras för eller senare. :D
Nu ska jag investera i ett par ventiler och även en sådan där rökpenna, skulle vara roligt att kunna se hur luften rör sig.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
T taimanov skrev:
Vi har ett rum i källaren där det luktar lite unket som vi stängt dörren till och ska rivas ut golv och väggar för det är felbyggt med isoleringen. så troligtvis lite mögelsporer som sprider sig därifrån. Nu har vi stängt dörren plus att vi stängt ventilen för tilluften där. Nu märks det inte mer, så troligtvis var det källan för kliandet.
Inte för att vara petig, men mögelsporer finns i luften omkring dig hela tiden. Så länge du inte är inne och rör i isolering/material i rummet som ör felbyggt så sprids det förmodligen varken mer eller mindre än det som redan finns omkring dig.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.