Krilleman
Det spelar väl ingen roll vilka du väljer.

Puschfit och kopplingsset är bara följa instruktionen till punkt och pricka.

Press behöver du ha ett kalibrerat pressverktyg. Inget som privatpersoner brukar ha liggandes hemma.

Så mitt svar blir: Köp den billigaste, antagligen varianten med kopplingsset. Beprövat och fungerar fint!
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt och tydligt svar krilleman_215
Då blir det inte press pex.
Om pris inte är en faktor, vilket system (kopplingset eller push-fit) skulle du valt?
är push-fit en "beprövad" teknik? Har den funnit länge eller är det en ny göra jobbet snabbt lösning?
Jag måste nämligen beställa allt via nätet och det känns som man lätt kan missa att beställa alla delar i en kopplingset. Därför tänker jag push-fit är ett bättre och enklare alternativ.
Vad tycker du?
Med vänlig hälsning
Samuel
 

Bästa svaret

Krilleman
Puchfit är ju en liten nymodighet hos LK. Men vill du prova dessa så kör på, LK släpper inte igenom något som inte är godkänt och testat.

Nu var det en stund sen jag jobbade med LK:s kopplingsdosor, men jag vill minnas att dosorna kommer kompletta oavsett puch eller klämring.

Inga fler kopplingar ska behövas inhandlas mer än anslutningskopplingen som ska dras i 15-gängan och sticka rakt ut ur väggen.
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Puchfit är ju en liten nymodighet hos LK. Men vill du prova dessa så kör på, LK släpper inte igenom något som inte är godkänt och testat.

Nu var det en stund sen jag jobbade med LK:s kopplingsdosor, men jag vill minnas att dosorna kommer kompletta oavsett puch eller klämring.

Inga fler kopplingar ska behövas inhandlas mer än anslutningskopplingen som ska dras i 15-gängan och sticka rakt ut ur väggen.
Menar du dessa anslutningskopplingar (med olika varianter) som ska sticka rakt ut ur väggen?

MVH

Samuel
 
  • Anslutningskoppling med fläns och gängad stång för väggmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ja (y)
 
PushFit må vara nytt hos LK, men principen är ju väl beprövad för industriella tryckluftssystem, så det är nog inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Bestämt mig för "vanlig" klämringskoppling. Se bild.
Känns som gediget och klassisk rörmokeri :D
 
  • Bild på olika delar av klämringskopplingen; A - kopplingshus, B - stödhylsa, C - klämringsmutter och D - LK Universalkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman krilleman_215 skrev:
Ja (y)
Försöker bli klok på dom olika typerna av anslutningskoppling som ska sitta i väggen (som alltså sitter fast i väggdosorna.)
Finns ju ett stort utbud. Rak, Vinkel, Med/utan avstängning....
Vilken ska man köpa?

Följande gäller:
  • 1 st VV + KV för tvättställblandare
  • 1 st VV + KV för duschblandare (160cc är väl "bäst" pga svensk standard?)
  • 1 st KV för tvättmaskin
  • 1 st KV för toalett.

Gissar att följande gäller?
  • Tvättställblandare: Vinklad med avstängning? Endast gängad? Med lekande mutter? 10mm?
  • Dusch blandare:?
  • Tvättmaskin?
  • Toalett?
Förstår att det finns adapter och liknande men vore bäst att få det rätt från början.
Här är hela produktutbudet:

http://www.lksystems.se/sv/produkte.../montage-med-vaggdosa1/anslutningskopplingar/

LK är lite otydliga i sin formulering men tycker följande. se nedan:
 
  • Anslutningskoppling monterad på kakelvägg för blandare enligt svensk standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad anslutningskoppling för blandare monterad på kaklad vägg med beskrivande text om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad anslutningskoppling för rördragning i badrum, vinklad modell, mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingskoppling för rör monterad på kakelvägg, med text som beskriver installation av LK anslutningskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
Krilleman
S sam820921 skrev:
Försöker bli klok på dom olika typerna av anslutningskoppling som ska sitta i väggen (som alltså sitter fast i väggdosorna.)
Finns ju ett stort utbud. Rak, Vinkel, Med/utan avstängning....
Vilken ska man köpa?

Följande gäller:
  • 1 st VV + KV för tvättställblandare
  • 1 st VV + KV för duschblandare (160cc är väl "bäst" pga svensk standard?)
  • 1 st KV för tvättmaskin
  • 1 st KV för toalett.
Jag skulle gjort som följande:

1 st VV + KV för tvättställblandare
Om anslutningarna är monterade så tvättställsrören når ner direkt på så kör på vinkelventil cu10, RSK: 1881850. Om rören inte räcker ner så kastar du befintlig 10mm mutter och klämring på vinkelventilen och monterar en 12mm halvkoppling och en snutt 12mm rör innan du kopplar dig på blandarens rör med 12x10 rak klämringskoppling!

1 st VV + KV för duschblandare (160cc är väl "bäst" pga svensk standard?)
160cc på anslutningarna är samma sak som du använder RSK: 1881845.
M26 lekande mutter utan avstängning. (Med avstängning bygger ut onödigt mycket från vägg)

Har du 150cc mellan anslutningarna så köper du RSK: 1881848.

1 st KV för tvättmaskin
Här ska du alltid ha avstängningen åtkomlig. Så det beror lite på höjden där röret kommer ut ur vägg. Lätt åtkomligt ut ur vägg så använder samma artikel som till tvättstället. RSK: 1881850 men du kastar mutter + kona och ansluter tvättmaskinen direkt. Montera RSK 8530487 backventil INV/UTV G15. (man ska alltid ha backventil till tvättmaskin!)

Sitter anslutningen ej åtkomligt så kan du använda RSK: 1881854 och dra upp ett 15mm rör med hjälp av en halvkoppling till en separat tappventil med inbyggd backventil. Tex: 8473412. (Vinkelventil RSK: 1881850 är inte fel här, men kan ses som överkurs)

1 st KV för toalett.
Samma gäller som tvättmskinen. Vinkelventil kan ses som överkurs (dock inte enligt mig) Kasta befintlig mutter + kona och montera halvkoppling 12mm och bocka ut röret till toalettens avstängning.

Kortfattad version:
Köp vinkelventiler till allt förutom duschen. (y)(y)(y)(y)
Och glöm inte stödhylsor i alla kromade rör!
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Jag lägger till bildlänk så att det blir tydligare för alla andra + mig.

1 st VV + KV för tvättställblandare

Om anslutningarna är monterade så tvättställsrören når ner direkt på så kör på vinkelventil cu10, RSK: 1881850. Om rören inte räcker ner så kastar du befintlig 10mm mutter och klämring på vinkelventilen och monterar en 12mm halvkoppling och en snutt 12mm rör innan du kopplar dig på blandarens rör med 12x10 rak klämringskoppling!

http://www.lksystems.se/AssetImages/77766499/66559-original-large-635983307870000000.jpg

Jag kommer att montera väggdosorna så pass högt upp att soft PEX rören (det har väl dom flesta blandare idag?) når ner. Ser nu att soft pex har 10 mm anslutning slät ände utan gänga eller mutter. Det du rekommenderar ser bra ut!

1 st VV + KV för duschblandare (160cc är väl "bäst" pga svensk standard?)
160cc på anslutningarna är samma sak som du använder RSK: 1881845.
M26 lekande mutter utan avstängning. (Med avstängning bygger ut onödigt mycket från vägg)

http://www.lksystems.se/AssetImages/77766491/66555-original-large-635983309240000000.jpg

Har du 150cc mellan anslutningarna så köper du RSK: 1881848.

http://www.lksystems.se/AssetImages/77766495/66557-large-635983305720000000.jpg

Ska jag köra 150cc eller 160cc? Produktutbudet verkar vara större på 150cc men 160cc verkar vara svensk standard?

1 st KV för tvättmaskin
Här ska du alltid ha avstängningen åtkomlig. Så det beror lite på höjden där röret kommer ut ur vägg. Lätt åtkomligt ut ur vägg så använder samma artikel som till tvättstället. RSK: 1881850 men du kastar mutter + kona och ansluter tvättmaskinen direkt. Montera RSK 8530487 backventil INV/UTV G15. (man ska alltid ha backventil till tvättmaskin!)

Jag kan som sagt sätta väggdosan vilken höjd jag vill.
Jag hittar inte backventilen som du hänvisar till i LK sortiment. Tacksam för bild.
Vad är en backventil?
Är det detta?
http://www.moraarmatur.se/ResourceFiles/Images/570x580/74120.png


Sitter anslutningen ej åtkomligt så kan du använda RSK: 1881854 och dra upp ett 15mm rör med hjälp av en halvkoppling till en separat tappventil med inbyggd backventil. Tex: 8473412. (Vinkelventil RSK: 1881850 är inte fel här, men kan ses som överkurs)

1 st KV för toalett.
Samma gäller som tvättmskinen. Vinkelventil kan ses som överkurs (dock inte enligt mig) Kasta befintlig mutter + kona och montera halvkoppling 12mm och bocka ut röret till toalettens avstängning.

Tror mig ha sett soft PEX till toaletter. Så slipper man bockning. Stämmer detta?

Kortfattad version:
Köp vinkelventiler till allt förutom duschen. (y)(y)(y)(y)
Och glöm inte stödhylsor i alla kromade rör!
 
Krilleman
Jag lägger till bildlänk så att det blir tydligare för alla andra + mig.

1 st VV + KV för tvättställblandare

Om anslutningarna är monterade så tvättställsrören når ner direkt på så kör på vinkelventil cu10, RSK: 1881850. Om rören inte räcker ner så kastar du befintlig 10mm mutter och klämring på vinkelventilen och monterar en 12mm halvkoppling och en snutt 12mm rör innan du kopplar dig på blandarens rör med 12x10 rak klämringskoppling!

http://www.lksystems.se/AssetImages/77766499/66559-original-large-635983307870000000.jpg

Jag kommer att montera väggdosorna så pass högt upp att soft PEX rören (det har väl dom flesta blandare idag?) når ner. Ser nu att soft pex har 10 mm anslutning slät ände utan gänga eller mutter. Det du rekommenderar ser bra ut!

Toppen!


1 st VV + KV för duschblandare (160cc är väl "bäst" pga svensk standard?)
160cc på anslutningarna är samma sak som du använder RSK: 1881845.
M26 lekande mutter utan avstängning. (Med avstängning bygger ut onödigt mycket från vägg)

http://www.lksystems.se/AssetImages/77766491/66555-original-large-635983309240000000.jpg

Har du 150cc mellan anslutningarna så köper du RSK: 1881848.

http://www.lksystems.se/AssetImages/77766495/66557-large-635983305720000000.jpg

Ska jag köra 150cc eller 160cc? Produktutbudet verkar vara större på 150cc men 160cc verkar vara svensk standard?

Precis, 160cc är svensk standard. 150cc är europeisk standard. Bestäm vilken blandare su ska ha först!


1 st KV för tvättmaskin
Här ska du alltid ha avstängningen åtkomlig. Så det beror lite på höjden där röret kommer ut ur vägg. Lätt åtkomligt ut ur vägg så använder samma artikel som till tvättstället. RSK: 1881850 men du kastar mutter + kona och ansluter tvättmaskinen direkt. Montera RSK 8530487 backventil INV/UTV G15. (man ska alltid ha backventil till tvättmaskin!)

Jag kan som sagt sätta väggdosan vilken höjd jag vill.
Jag hittar inte backventilen som du hänvisar till i LK sortiment. Tacksam för bild.
Vad är en backventil?
Är det detta?
http://www.moraarmatur.se/ResourceFiles/Images/570x580/74120.png

Vad bra, då kan du ju montera RSK: 1881855 och dra i din länkade tappventil direkt. Den har inbyggd backventil (RSK: 8476046)
http://www.lksystems.se/AssetImages/77766509/66564-large-635983308930000000.jpg


1 st KV för toalett.
Samma gäller som tvättmskinen. Vinkelventil kan ses som överkurs (dock inte enligt mig) Kasta befintlig mutter + kona och montera halvkoppling 12mm och bocka ut röret till toalettens avstängning.

Tror mig ha sett soft PEX till toaletter. Så slipper man bockning. Stämmer detta?

Ja, det finns slangar som är typgodkända för fast installation. Men det är inget jag rekommenderar. Rör är rätt väg att gå!


Kortfattad version:
Köp vinkelventiler till allt förutom duschen. (y)(y)(y)(y)
Och glöm inte stödhylsor i alla kromade rör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.