Jag tänkte använda ett befintligt rör in i huset för att dra in bredbandsröret och därför skulle jag dra ur en kabel jag inte använder, men det är ju helt omöjligt! Hur hårt kan den sitta egentligen? Hur kan den ha fastnat så?
 
  • Rör med instuckna kablar bakom eluttag, synlig trassel av kablar och svåråtkomligt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Befintligt rör för vad då?
Vart går röret du försöker dra ur något ur?

Röret/slangen kan vara böjt så att det nyper innehållet, det kan sitta skruv/spik genom röret/slangen & innehållet, röret/slangen kan ligga klämd mella reglar, etc.
 
J
Troligen är röret klämt någonstans eller så kan en spik eller liknande klämt fast den. Det är pga dessa problem man ofta inte projekterar med befintliga rör in i hus.
 
Vad dumt. Hur får man då in kabeln till mitten på huset? Är ju inte jättesugen på att borra hål i alla väggar.
 
Mellan vilka punkter går slangen?

Finns det:
Källare/torpargrund?
Vind?
Då kan det gå att dra via dom utrymmena.
 
Det skall gå från elskåpet på väggen till centralen i mitten på huset, på nedre våningen. Gjuten platta och nytt hus.
 
Den kabeln som du för söker dra ur. Går den till inkommande elcentral på utsidan av huset?

I så fall så kan du kolla om du har kontakt i kabeln. Har du det så finns det i vissa nyare elcentraler plats för fibermedia konverter så du inte behöver dra in den till mitten av huset. :)
 
Har du provat att dra i kabeln från båda håll?
Spruta i något glidmedel, undvik silikonbaserade, och försök igen.
Lycka till :)
 
Det är helt omöjligt att rubba den ens en cm. Jag får hitta på något annat. Går det att ta det i samma dom telefonledningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.